INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
SacmO problémech malých autodopravců u nás, jejichž zájmy hájí především Společenství autodopravců Čech a Moravy (SAČM), jsme již informovali stejně jako o jeho aktivitách zaměřených na pomoc těmto malým firmám, kam patří například projekt vzdělávání zaměstnanců firem, jež jsou členy Společenství, hrazený ze zdrojů Evropského sociálního fondu a Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost.

lista_1SAČM však rozvíjí své aktivity ve prospěch malých firem s autodopravou i na dalších frontách. Podle vyjádření jejího prvního místopředsedy Dr. Lubomíra Ondrouška jsou majitelé těchto firem ve značné nevýhodě už jen tím, že neoperují žádným zázemím, vše závisí jen na nich samotných a není výjimkou, že mnozí z nich ještě jezdí či zaskakují za chybějící zaměstnance za volantem náklaďáku či kamionu. Bez podpory a pomoci jsou proto častým terčem nejrůznějšího znevýhodňování; pokud nechceme použít slovo diskriminace. Na malé dopravce přímo existenčně dopadají zvyšující se náklady ve formě růstu cen nafty, mýtného, ale i oprav a dalších služeb přepočtené na kilometry zejména za situace stagnace cen za přepravu, důsledků druhotné platební neschopnosti a dalších negativních vlivů současné ekonomiky. Přesto se SAČM nevzdává.

100_0406

Jednu z možností, jak se dá malým firmám pomoci, vidí jeho představitelé v účasti na bipartitních dialozích, na jejichž přípravě se podílejí. Aktivně si vedou především při realizaci projektu Posilování bipartitního dialogu v odvětvích, v platformě Doprava, který si klade za cíl vybudovat a posilovat spolupráci mezi zástupci odborových a zaměstnavatelských svazů, a to zejména na odvětvové úrovni. Projekt je financován Evropským sociálním fondem v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost. O průběhu projektu je možné se informovat na internetových stránkách bidi.monitorovani.eu.

Pro řešení hlavních témat plynoucích z projektu jsou na půdě Unie zaměstnaneckých svazů, která je členem Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR, organizovány Work Shopy směřující do nejrůznějších oblastí. Pokud se týká dopravy, zúčastnili se jich zástupci autodopravních firem – majitelé i zaměstnanci, zástupci podnikatelských sdružení a svazů, nejrůznější odborníci na dané témata, ať již z oblasti personalistiky, mzdové a sociální, financí, ale také pracovně-právních vztahů, pojišťovnictví, bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a dalších. Setkání ve formě Work shopů na aktuální témata, která se malých autodopravců bezprostředně dotýkají, umožňují konfrontovat názory, ujasnit meritum věcí, specifikovat stanoviska a vyvozovat závěry ve formě námětů pro zlepšení situace ve firmách a v případě porušování pravidel hospodářské soutěže také připomínek a námětů pro legislativní a jiné změny jak prostřednictvím odborných komisí vlády, tak na půdě tripartity. A témata? Z pohledu obsahu minulých WrokShopů to byla například pracovní doba zaměstnanců a zaměstnavatelů v oblasti dopravy, aktuální problematika pracovně-právních vztahů v silniční nákladní a osobní dopravě ve vztahu na ekonomiku podniku nebo cenová politika při přepravě zboží i osob v silniční dopravě.

Jejich aktuálnost z pohledu řešení vážných potíží malých autodopravních firem si lze přiblížit na příkladu Work Shopu z června loňského roku, který se zaměřil na cenovou politiku v přepravě zboží a osob. Expertní týmy SAČM a Odborového svazu dopravy se zde za účasti náměstka ministra průmyslu a obchodu Bedřicha Dandy vyslovily k nešvaru, jímž jsou opožděné úhrady faktur za přepravu, také k tvorbě cen v silniční osobní i nákladní dopravě. Ačkoliv EU letos přijala směrnici o postupu proti opožděným platbám v obchodních transakcích, do legislativy jednotlivých členských států se má promítnout do března 2013. V průběhu dialogu na Work Shopu převládaly názory, že by česká úprava měla být přísnější, než zmíněná evropská směrnice a měla by být zakotvena přímo v obchodním zákoníku. Problémem je, že v zájmu přísnější regulace nepanuje shoda mezi podnikatelskými svazy; podporují ji spíše menší firmy, zatímco větší podniky omezení smluvní volnosti odmítají, což podle představitelů malých firem a SAČM mimo jiné svědčí o existenci nerovných podmínek na trhu. Diskutující se shodli na tom, že zatímco velké firmy s dostatečným provozním kapitálem lépe odolávají nebezpečí druhotné platební neschopnosti, pro malé firmy často zatížené leasingy z modernizace vozového parku či úvěry a při vyžadování vesměs plateb v hotovosti, je tato situace doslova vražedná.

Hovořilo se také o kalkulaci nákladů v osobní a nákladní silniční dopravě, kde neexistuje žádný předpis, ačkoliv ministerstvo financí při kontrolách ve vztahu k podnikatelům kalkulace provádí, aby bylo možné vypočítat přiměřený zisk. Zatímco velcí dopravci o obecně platný kalkulační vzorec výpočtu nákladů zájem nemají a absence regulace jim vyhovuje, pro malé firmy by takovýto obecně platný vzorec umožnil vyčíslit objektivně dané náklady na kilometr, což by s přiměřeným ziskem bylo základem pro stanovení ceny. Pro tyto firmy by to znamenalo ukončení praxe, kdy jsou jejich ceny odmítány a nabízeny dumpingové často na hranici nákladovosti nebo pod ní, které mnohdy přijmou v obavách o ztrátu zákazníka.

V průběhu Work Shopu také zaznělo, že obecně se pojmu dumpingové ceny v dopravě všichni zainteresovaní vyhýbají jako čert kříži, a tak jedinými, kdo o tomto problému stále častěji hovoří, jsou představitelé malých autodopravců, pro které je tato situace likvidační. Přitom nikomu nevadí, že jeden dopravce v rámci věcně usměrněné ceny přepravuje osoby s nákladovostí 37 Kč na kilometr zatímco stejný autobus při přepravě osob mimo tento režim za zhruba 21 Kč na kilometr. Podle řady diskutérů tak dochází jak k porušování zákona o veřejné službě, tak k nekalé konkurenci. Přitom návrh obecně platného kalkulačního vzorce nákladů a přiměřeného zisku – v duchu Baťova hesla „Vydělej a dej vydělat!" – který z podnětu SAČM vzniká za přispění řady odborníků z oblasti dopravy, financí i několika vysokých škol, by pomohl existující cenové disproporce alespoň z části odstranit. Jenže ani zde s výjimkou malých firem nepanuje shoda o jeho prospěšnosti a nutnosti.

Nedávného Work Shopu platformy Doprava v rámci projektu Posilování bipartitního dialogu v odvětvích, jsme se měli možnost zúčastnit. Diskutovalo se zde o obsahu studie zaměřené na specifiku pracovních podmínek a jejich vlivu na konkurenceschopnost v odvětví silniční dopravy, kterou vytvořil Doc. Ing. et Ing. Antonín Petrám CSc. Protože se jedná o zajímavé téma, budeme se mu věnovat samostatným článkem.

(nov)

Slovo ke dni

  • Obrat k přirozené stravě nebo zdravému selskému rozumu?

    Není to tak dávno, co vyšla souhrnná zpráva pod hlavičkou OSN upozorňující na nebezpečí vysoce zpracovaných potravin. A čím že jsou nebezpečné? Mají souvislost s výskytem a rozvojem některých chorob včetně těch obávaných civilizačních a duševních. O posledně jmenovaných se dokonce hovoří čím dál častěji jako o epidemii. Není se co divit. Evoluce člověku trvala léta. Jak by mohlo být lidské zažívání zvyklé na látky nebo technologické zpracování surovin, které není starší než století? Zažili jsme boom ztužených tuků, tuků na smažení, průmyslových cukrovinek obohacených o kukuřičný sirup, glukózovo-fruktózový sirup, modifikované škroby, emulgátory, sladidla, přídavky mléčných bílkovin, hrachového proteinu…Ve výčtu by se dalo pokračovat. Otázka tedy zní, když je možné restrikcemi potírat kde co, nebylo by nasnadě také něco zvýhodnit? Třeba...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy logo-kzps acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3