Výkonný výbor Společenství autodopravců Čech a Moravy připravil, po delší odmlce zaviněné pandemií koronaviru, Kulatý stůl k aktuálním problémům v dopravě pro své členy a některé partnery v rámci Sociálního dialogu v oblasti malých a středních podniků a služeb. Tentokrát byli pozváni odborníci z oblasti ekonomiky a hospodaření dopravních firem, kteří se kromě jiného zaměřili na zkušenosti z používání sofistikovaných účetních systémů, a hovořilo se také o možnostech širšího nasazení vozidel s alternativními pohony v autobusové i nákladní dopravě. Témata jistě aktuální a zajímavá, a proto jsme požádali o rozhovor k obsahu Kulatého stolu 1. místopředsedu výkonného výboru SAČM Lubomíra Ondrouška (na snímku).
Hospodaření ve firmách obecně je nyní poznamenáno dopady pandemie. Jak se to promítá do chodu dopravních firem, v čem spočívají nejvážnější potíže, a co odborníci doporučují pro zlepšení jejich ekonomiky?
Problematika malých autodopravců, zejména pak OSVČ, je mnohem komplikovanější. Je to dáno tím, že mají základní nedostatky v řadě oblastí, ať již zdravotní, sociálně-psychologické i odborné. Z těchto důvodů se snižuje jejich konkurenceschopnost na dopravním trhu a častěji se dostávají do existenčních potíží. Významně do této situace zasáhla koronavirová krize, čímž se jim podmínky pro podnikání ještě více zhoršily. V této situaci jsme se zaměřili na konkrétní pomoc a podařilo se nám díky Ministerstvu dopravy, zejména díky ministru Karlu Havlíčkovi, získat alespoň některé hygienické pomůcky jako roušky, respirátory a později i dezinfekci. Naše úsilí se však nadále ubírá směrem rozšiřování znalostí prostřednictvím zkušených odborníků, kdy zobecňujeme a předáváme poznatky jak od specialistů z akademické sféry, tak od některých firem, které jsou našimi členy.
Znamená to, že jste museli u malých firem a OSVČ začít takřka od začátku, tedy posilováním provozní i finanční gramotnosti. Jak si tedy tyto firmy vedly v průběhu omezeného fungování české ekonomiky?
Jak jsem již podotknul, zaměřujeme se na tyto oblasti a v posledních letech jsme realizovali v rámci členství v KZPS ČR a SPŽ ČR velký projekt, který výraznou měrou přispěl k edukaci celé řady společností, zejména malých dopravních firem. Právě na zmíněném Kulatém stole jsme se zaměřili nejen na základy účetnictví, ale i na manažerské fungování firmy při řešení nejčastějších problémů z oblasti hospodaření. Tady u řady z nich většinou chybí i používání jednoduchých účetních systémů a mnozí dopravci využívají služeb externích účetních, aniž by dokázali podle dílčích výsledků hospodaření změnit své manažerské chování.
Mimo problémy, které způsobil koronavirus, se autodopravci potýkají zejména s růstem nákladů při trvale nízkých tržních cenách svých služeb. Toho mnohdy zneužívají nejen zákazníci, ale i někteří speditéři, kteří si diktují podmínky. Fenoménem dnešní doby je prodlužování doby úhrady za fakturované přepravy. Můžeme jen potvrdit, že nynější podmínky malých a středních dopravců, kteří jsou často v roli subdodavatele, se výrazně zhoršily.
Zmínil jste se o výhodách práce se sofistikovanými účetními systémy, ale jsou i pro menší autodopravce tyto programy vůbec dostupné? Co by zde vaše Společenství doporučovalo?
SAČM se v nedávné době například podílel spolu s FD ČVUT na zpracování učební pomůcky týkající se kalkulací nákladů a metodiky osvětlující její vyplňování. V současné době odborný tým pod vedením Ing. Jana Tichého zpracovává další pomůcku, která má usnadnit dopravním firmám hospodaření.
Nastínil jste téma širšího využití vozidel s alternativními, a tedy ekologičtějšími pohony také v autobusové a nákladní dopravě. Jaké názory zde od autodopravců zazněly?
Tady se vše odvíjí od finančních možností. Tato vozidla, ať již na pohon vodíkem, CNG či zkapalněným zemním plynem, nebo s elektropohonem, jsou z hlediska pořízení nákladná a jejich provoz v dopravních firmách by se zásadně promítl do ceny za kilometr, kde by byla konkurence ve výhodě. V praxi je tedy možné využít spíše trolejbusy či autobusy na alternativní pohon, ale pro masové využití těchto alternativ, pokud jde o kamiony, podle mne čas ještě nenastal.
připravil Jiří Novotný