Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, který reprezentuje podstatnou část velko- a maloobchodu v České republice je překvapen prohlášením prezidenta ČR pana M. Zemana, který u příležitosti zahájení agrosalonu Země živitelka v Českých Budějovicích prohlásil, že „je dobré vědět, že velkou část zisku jak prvovýrobců, tak potravinářů, spolknou nadnárodní obchodní řetězce, jejichž zisková marže se pohybuje kolem 60%“. Následně dal k úvaze vytvoření „národního obchodního řetězce“ např. na bázi již existujícího COOP.
Obchodníci se zásadně ohrazují proti účelovému tvrzení některých dodavatelů, že dosahují nepřiměřených marží, dokonce, ač je to ekonomický nesmysl, i nad 100%. Tato obecná a stále se opakující tvrzení Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR již dlouhodobě doložitelně vyvrací. Jak vyplývá z oficiálních údajů ČSÚ, průměrná obchodní marže za rok 2011 činila 23,7%, za rok 2012 23,4% a za 1. čtvrtletí letošního roku 22,4%. Tyto údaje jsou jednoduše zjistitelné ve statistice ČSÚ a jsou k dispozici všem. Pokud jde o podniky s 250 zaměstnanci a výše, je marže nižší; v r. 2012 22,9% a v 1. čtvrtletí 2013 22,1%. Mimoto nejde o zisk, ten je v oblasti maloobchodu s potravinami kolem 1%. Je také třeba uvést, že marže musí pokrýt všechny náklady obchodu, jako jsou elektřina, voda, ale také nájemné, náklady na logistiku, uskladnění, mzdy zaměstnanců a v neposlední řadě daně. Je na místě zdůraznit, že uvedená marže zahrnuje i nepotravinářské zboží, kde musí být marže nutně vyšší.
K tomu dodal prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Z. Juračka: „Lidé jsou přesvědčováni, že obchodníci v plné míře rozhodují o cenách potravin. Konečnou cenu však zásadním způsobem ovlivňuje zejména spotřebitelská poptávka a konkurence. Maloobchodní prodejci jsou pouze posledním článkem složitého dodavatelského řetězce. Platí pro ně tržní ceny stanovené dodavateli a obchodníci jejich výši ovlivňují již jen velmi omezeně. Pakliže ziskovost u pekařů (viz zmíněné rohlíky) nedosahuje takových hodnot jako v jiných potravinářských sortimentech, není to možné klást za vinu obchodníkům. Je to stejné, jako by obchod mohl za zvýšení snížené sazby DPH, před čímž důrazně a trvale varoval“.
Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR přitom měl za to, že otázka marží je, díky jeho dlouhodobé osvětě a její průkaznosti, dostatečně vysvětlena.
Prezident Svazu Z. Juračka dále uvedl: „Mrzí mne, že jsou obchod a obchodníci neustále a většinou zcela neobjektivně napadání z titulu jejich údajně zvýhodněného postavení na trhu, které je uměle dotvářeno jejich vysokými maržemi. Ještě více mne však zaráží, a to zejména od renomovaných ekonomů, a nechce se mi věřit, že nevědomky či náhodou, zaměňují pojem marže a zisk a naprosto ignorují oficiální, dostupné a státem poskytované informace o jejich výši prostřednictvím ČSU. Rád bych s panem prezidentem Zemanem projednal a diskutoval i otázky spojené s jeho vyjádřením směrem ke skupině COOP, zejména proto, že do dnešního dne tento systém oficiálně, ale ani neoficiálně, nebyl v dané záležitosti nikým osloven“.
(tz)