INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, který reprezentuje podstatnou část velko- a maloobchodu v České republice je překvapen prohlášením prezidenta ČR pana M. Zemana, který u příležitosti zahájení agrosalonu Země živitelka v Českých Budějovicích prohlásil, že „je dobré vědět, že velkou část zisku jak prvovýrobců, tak potravinářů, spolknou nadnárodní obchodní řetězce, jejichž zisková marže se pohybuje kolem 60%“. Následně dal k úvaze vytvoření „národního obchodního řetězce“ např. na bázi již existujícího COOP.

Obchodníci se zásadně ohrazují proti účelovému tvrzení některých dodavatelů, že dosahují nepřiměřených marží, dokonce, ač je to ekonomický nesmysl, i nad 100%. Tato obecná a stále se opakující tvrzení Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR již dlouhodobě doložitelně vyvrací. Jak vyplývá z oficiálních údajů ČSÚ, průměrná obchodní marže za rok 2011 činila 23,7%, za rok 2012 23,4% a za 1. čtvrtletí letošního roku 22,4%. Tyto údaje jsou jednoduše zjistitelné ve statistice ČSÚ a jsou k dispozici všem. Pokud jde o podniky s 250 zaměstnanci a výše, je marže nižší; v r. 2012 22,9%  a v 1. čtvrtletí 2013 22,1%. Mimoto nejde o zisk, ten je v oblasti maloobchodu s potravinami kolem 1%. Je také třeba uvést, že marže musí pokrýt všechny náklady obchodu, jako jsou elektřina, voda, ale také nájemné, náklady na logistiku, uskladnění, mzdy zaměstnanců a v neposlední řadě daně.  Je na místě zdůraznit, že uvedená marže zahrnuje i nepotravinářské zboží, kde musí být marže nutně vyšší.

K tomu dodal prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Z. Juračka: „Lidé jsou přesvědčováni, že obchodníci v plné míře rozhodují o cenách potravin. Konečnou cenu však zásadním způsobem ovlivňuje zejména spotřebitelská poptávka a konkurence.  Maloobchodní prodejci jsou pouze posledním článkem složitého dodavatelského řetězce. Platí pro ně tržní ceny stanovené dodavateli a obchodníci jejich výši ovlivňují již jen velmi omezeně. Pakliže ziskovost u pekařů (viz zmíněné rohlíky) nedosahuje takových hodnot jako v jiných potravinářských sortimentech, není to možné klást za vinu obchodníkům. Je to stejné, jako by obchod mohl za zvýšení snížené sazby DPH, před čímž důrazně a trvale varoval“.

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR přitom měl za to, že otázka marží je, díky jeho dlouhodobé osvětě a její průkaznosti, dostatečně vysvětlena.

Prezident Svazu Z. Juračka dále uvedl: „Mrzí  mne,  že jsou  obchod  a  obchodníci  neustále a  většinou  zcela  neobjektivně  napadání z titulu  jejich  údajně zvýhodněného postavení  na  trhu,  které  je  uměle  dotvářeno jejich vysokými  maržemi. Ještě  více mne však zaráží, a  to  zejména  od renomovaných  ekonomů, a  nechce se  mi  věřit, že  nevědomky či  náhodou, zaměňují  pojem marže a  zisk a  naprosto ignorují oficiální, dostupné a  státem  poskytované informace  o  jejich  výši prostřednictvím  ČSU. Rád  bych s panem prezidentem Zemanem  projednal a  diskutoval  i otázky spojené  s jeho  vyjádřením směrem ke skupině  COOP,  zejména  proto,  že  do dnešního  dne  tento  systém  oficiálně,  ale ani  neoficiálně,  nebyl  v dané záležitosti nikým  osloven“.

(tz)

 

 

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3