INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR, který reprezentuje podstatnou část velko- a maloobchodu v České republice je překvapen prohlášením prezidenta ČR pana M. Zemana, který u příležitosti zahájení agrosalonu Země živitelka v Českých Budějovicích prohlásil, že „je dobré vědět, že velkou část zisku jak prvovýrobců, tak potravinářů, spolknou nadnárodní obchodní řetězce, jejichž zisková marže se pohybuje kolem 60%“. Následně dal k úvaze vytvoření „národního obchodního řetězce“ např. na bázi již existujícího COOP.

Obchodníci se zásadně ohrazují proti účelovému tvrzení některých dodavatelů, že dosahují nepřiměřených marží, dokonce, ač je to ekonomický nesmysl, i nad 100%. Tato obecná a stále se opakující tvrzení Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR již dlouhodobě doložitelně vyvrací. Jak vyplývá z oficiálních údajů ČSÚ, průměrná obchodní marže za rok 2011 činila 23,7%, za rok 2012 23,4% a za 1. čtvrtletí letošního roku 22,4%. Tyto údaje jsou jednoduše zjistitelné ve statistice ČSÚ a jsou k dispozici všem. Pokud jde o podniky s 250 zaměstnanci a výše, je marže nižší; v r. 2012 22,9%  a v 1. čtvrtletí 2013 22,1%. Mimoto nejde o zisk, ten je v oblasti maloobchodu s potravinami kolem 1%. Je také třeba uvést, že marže musí pokrýt všechny náklady obchodu, jako jsou elektřina, voda, ale také nájemné, náklady na logistiku, uskladnění, mzdy zaměstnanců a v neposlední řadě daně.  Je na místě zdůraznit, že uvedená marže zahrnuje i nepotravinářské zboží, kde musí být marže nutně vyšší.

K tomu dodal prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Z. Juračka: „Lidé jsou přesvědčováni, že obchodníci v plné míře rozhodují o cenách potravin. Konečnou cenu však zásadním způsobem ovlivňuje zejména spotřebitelská poptávka a konkurence.  Maloobchodní prodejci jsou pouze posledním článkem složitého dodavatelského řetězce. Platí pro ně tržní ceny stanovené dodavateli a obchodníci jejich výši ovlivňují již jen velmi omezeně. Pakliže ziskovost u pekařů (viz zmíněné rohlíky) nedosahuje takových hodnot jako v jiných potravinářských sortimentech, není to možné klást za vinu obchodníkům. Je to stejné, jako by obchod mohl za zvýšení snížené sazby DPH, před čímž důrazně a trvale varoval“.

Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR přitom měl za to, že otázka marží je, díky jeho dlouhodobé osvětě a její průkaznosti, dostatečně vysvětlena.

Prezident Svazu Z. Juračka dále uvedl: „Mrzí  mne,  že jsou  obchod  a  obchodníci  neustále a  většinou  zcela  neobjektivně  napadání z titulu  jejich  údajně zvýhodněného postavení  na  trhu,  které  je  uměle  dotvářeno jejich vysokými  maržemi. Ještě  více mne však zaráží, a  to  zejména  od renomovaných  ekonomů, a  nechce se  mi  věřit, že  nevědomky či  náhodou, zaměňují  pojem marže a  zisk a  naprosto ignorují oficiální, dostupné a  státem  poskytované informace  o  jejich  výši prostřednictvím  ČSU. Rád  bych s panem prezidentem Zemanem  projednal a  diskutoval  i otázky spojené  s jeho  vyjádřením směrem ke skupině  COOP,  zejména  proto,  že  do dnešního  dne  tento  systém  oficiálně,  ale ani  neoficiálně,  nebyl  v dané záležitosti nikým  osloven“.

(tz)

 

 

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3