Retail Summit 2025, největší oborová konference obchodu ve střední Evropě, vyslala jasný signál: český obchod prochází zásadní proměnou, která vyžaduje velké investice. Česko je ale stále atraktivním trhem, jeho větší růst brzdí nedostatek lidí a chybějící konkurence mezi dodavateli.
Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Tomáš Prouza ve svém úvodním projevu zdůraznil “tři podmínky přežití”, které musí český obchod splnit: musí inovovat, investovat a rozvíjet strategickou spolupráci v rámci volného evropského trhu. Summit se koná v době, kdy obchod prochází zásadní proměnou – mění se zákaznické chování, roste byrokracie, chybí pracovní síla a zvyšují se náklady v celém dodavatelském řetězci.
„Mizí loajalita ke značkám i místu nákupu. Politici mluví o snižování cen, ale bojí se Česko otevřít větší konkurenci dodavatelů a přidělování dotací podmínit lepší kvalitou a nižšími cenami. Byrokracie zvyšuje náklady podnikání. S tím vším se musíme prát každý den a velkou část problémů řešíme většími investicemi do inovací. Obchod v Česku ročně investuje více než 20 miliard korun a přináší inovace, které mění retail v celé Evropě. Jsem rád, že i v celoevropském měřítku Česko patří mezi země, kde vznikají nové nápady,“ uvedl Tomáš Prouza.
Retail Index: Investice pokračují, ale nejistota přetrvává
Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR na summitu zveřejnil aktuální data ze SOCR Retail Indexu, který pravidelně sleduje sentiment v sektoru. Nejnovější data potvrzují ochotu investovat do prodejní sítě, digitalizace a udržitelnosti. Naopak negativně náladu obchodníků ovlivňuje nestabilita dodavatelských vztahů, přetrvávající nedostatek zaměstnanců a přebujelá byrokracie.
Trojúhelník inovací: sortiment, technologie, udržitelnost
Budoucnost českého obchodu stojí na třech pilířích, bez nichž nelze obstát: atraktivní sortiment, moderní technologie a udržitelnost proměněná v každodenní praxi.
- Sortiment: rychle roste podíl privátních značek a loni dostáhl již 27 % hodnoty prodejů díky kvalitě i významné cenové úspoře, neboť privátní značka je na českém trhu o 26,5 % levnější než podobný značkový produkt. Privátní značky navíc vytvářejí významnou příležitost pro české výrobce na domácím trhu i v zahraničí, kam směřují privátní značky, vyrobené v Česku, za zhruba 23 miliard korun ročně. Zákazníci také čím dál častěji řeší zdravé stravování, takže sílí poptávka po zdravých a fortifikovaných potravinách, rostlinných alternativách a ready-to-eat jídlech.
- Technologie: Digitalizace a automatizace nejsou jen trendem, ale také nezbytností. Klíčovou roli hrají stále více automatizované prodejny, samoobslužné pokladny, digitální cenovky, automatizované sklady, využívání umělé inteligence a rozvoj e-commerce.
- Udržitelnost: Obchodníci systematicky snižují svou uhlíkovou stopu, zvyšují podíl obnovitelných zdrojů energie a investují do efektivnější logistiky. Přesto čelí nepřehledné a často neefektivní regulaci, která zvyšuje náklady bez adekvátního přínosu. V dalších letech nás čeká zásadní reforma obalové a odpadové legislativy, která zásadně ovlivní, jak se prodávají zejména potraviny. Abychom tyto změny zvládli, intenzivně spolupracujeme s našimi dodavateli a s obcemi.
Apel na stát, dodavatele i obor
Závěrečné poselství Retail Summitu 2025 je zřejmé: český obchod se nachází v bodě zlomu. Ekonomické, demografické i technologické tlaky z vnějšího prostředí sílí. Udržení stability a rozvoje oboru nebude možné bez hluboké systémové změny: bez zjednodušení byrokratického prostředí, odpovědnějšího přístupu v dodavatelských vztazích a investic do inovací, které nejsou luxusem, ale podmínkou přežití.
Česko však zároveň zůstává místem, kde má retail budoucnost – pokud dostane potřebný prostor rozvíjet se a odpovídat na nové potřeby zákazníků. Spolupráce, odvaha měnit zažité přístupy a ochota hledat efektivní řešení jsou klíčem k tomu, aby obchod zůstal nejen stabilním pilířem české ekonomiky, která dnes stojí především na spotřebě domácností, ale i inspirací pro celou Evropu.
„Obchodníci potřebují dýchat, nikoliv bojovat s nesmyslnou administrativou. Dozorové orgány by se měly zaměřit na skutečné problémy, ne na formality nebo plnění politických zadání. Dodavatelé musí hledat cesty ke zvýšení kvality a efektivity. A my všichni musíme ukazovat úspěšné příklady spolupráce a rozvoje, protože bez důvěry spotřebitelů bude česká ekonomika stagnovat,“ uzavírá Tomáš Prouza.
(tz)