INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

V České republice se již popáté slavil „Světový den chleba“, svátek základní lidské potraviny. Na 16. říjen jej vyhlásila světová organizace řemeslných pekáren U.I.B.C. a je každoročně připomínán v řadě zemí světa. U této příležitosti uspořádal Podnikatelský svaz pekařů a cukrářů v ČR konferenci, jejímž hlavním cílem bylo informovat veřejnost o současném stavu výroby, prodeje a spotřeby chleba v naší zemi, propagovat kvalitní chléb vyrobený z tuzemských surovin, jeho jedinečnost z hlediska výživy, prohloubit spotřebitelskou osvětu a vrátit chlebu úctu a hodnotu, jakou v minulosti měl.

Český pekařský trh je dnes dle nabídky sortimentu jeden z nejvyspělejších v Evropě. Měli bychom si však chránit naše gastronomické tradice a mnohem více propagovat klasické české výrobky.

Dobrá zpráva: Spotřeba chleba opět začíná růst

Dle předběžných údajů ČSÚ se v roce 2012 vyrobilo v České republice 306 205 tun chleba.Přes sedm set českých pekáren tak denně vyrobí okolo 840 tun chleba, což je okolo jednoho milionu kusů a co chléb, to originál. Roční spotřeba chleba po mnohaletém poklesu zaznamenala již druhý rok mírný nárůst. Zvýšila se o 0,5 kg ze 42,4 kg v roce 2011 na 42,9 kg na osobu v roce 2012. Jedním z důvodů zvýšení spotřeby chleba je zřejmě přesun preference od pečiva ze zmrazených polotovarů, které je výrazně dražší než srovnatelné množství chleba. Český občan průměrně utratil v loňském roce za chléb necelých 1 000 Kč. Spotřebitelská cena
1 kg chleba, která byla dle ČSÚ v srpnu letošního roku 23,14 Kč, je dle šetření Eurostatu osmá nejlevnější v EU. „Letošní dobrá sklizeň obilí by měla přispět k výrobě kvalitního chleba. Pšeničná a žitná mouka zůstává stále nejdůležitější nákladovou položkou při výrobě pekařských výrobků. Její podíl na celkových nákladech však postupně klesá a dnes se pohybuje mezi 30 až 40 procenty, dle konkrétního druhu výrobku. Očekávané snížení cen mouky tak znamená pro pekaře úsporu nákladů v řádu několika procent, která sotva postačí na kompenzaci rostoucích nákladů na energie, pohonné hmoty a služby, ale nezacelí dlouhodobější ekonomické ztráty,“ uvedl předseda Svazu pekařů Jaromír Dřízal.

Rozdělení marže u chleba je nespravedlivé

Za uplynulých pět let spotřebitelská cena chleba stagnovala (rok 2008: 22,67 Kč/kg; 08/2013: 23,14 Kč/kg), zatímco náklady na jeho výrobu rychle rostly. Pekárny již prakticky neinvestují, jsou nuceny šetřit na svých zaměstnancích a za uplynulých 10 let každý sedmý pekař zkrachoval. Jednou z příčin tohoto stavu je nerovnoměrné rozdělení marže mezi výrobcem – pekařem a obchodem. Dle interního šetření mezi členy pekařského cechu bylo zjištěno, že hrubá marže pekaře u nejprodávanějšího chleba konzumního 1 200 g, který v obchodě stojí obvykle 27,90 Kč, je pouze 0,87 Kč. Hrubá marže obchodu je 5,89 Kč a je tak 7x vyšší než
u pekaře. Tento stav poškozuje pekaře a v konečném důsledku může ohrožovat zajištění potřebné kvality chleba pro spotřebitele.

Chléb – místo v nákupním košíku českých domácností

Vladimíra Šebková z agentury GfK Czech ve své přednášce uvedla, že pekařské výrobky jsou s 19 % třetí největší kategorií čerstvých potravin v nákupním košíku českých domácností. Nejvíce se chléb nakupuje v malých a specializovaných prodejnách (celkem 38 %). Průměrná česká rodina ročně spotřebuje 54 kg chleba, což je více než v Německu a Rakousku, ale méně než např. v Holandsku či Velké Británii. Češi preferují konzumní chléb před speciálním a v 88 % dávají přednost chlebu nebalenému před baleným.

Chléb – dar božské energie

Prezident Aliance výživových poradců ČR Ivan Mach vyzdvihl v odborné části konference význam chleba ve výživě a doporučil konzumovat přednostně tradiční český chléb s vyšším podílem celozrnné mouky a vlákniny. Chléb sehrává klíčovou roli jako zdroj energie, stavebních bílkovin a zdroj látek podporujících zdraví a trávení. U chleba s vyšším podílem žita a vlákninou oceňuje současná věda zejména jeho preventivní funkci proti civilizačním chorobám. Chléb by měl splňovat tři základní požadavky: být výživný, přispívat k ochraně zdraví a být chutný.

Apel na obchodníky: soutěžit by měli v nabídce kvalitního chleba, nikoliv ve snižování jeho

Výstupem konference je jasný vzkaz směrem k obchodníkům. Ti by neměli „tlačit“ české pekaře do nesmyslně nízkých odbytových cen a měli by zohlednit rostoucí náklady na výrobu chleba. Nastavené cenové podmínky neumožňují zvýšit kvalitu pekařských výrobků a zajistit rozvoj oboru. Na podporu čerstvých tuzemských výrobků usiluje pekařský cech o zavedení označování výrobce nebalených pekařských výrobků v místě prodeje. „Je potřeba odstranit anonymitu výrobců a vrátit se k osvědčené praxi našich vyhlášených potravinářů z první republiky. Ten, kdo vyrábí kvalitní chléb, se přece nemusí za něj stydět. Právě naopak, dobrý chléb mu bude dělat reklamu a spotřebitelé jej budou vyhledávat,“ konstatoval na závěr Dřízal.

Konferenci, nad níž převzal záštitu ministr zemědělství ČR Miroslav Toman, byla umístěna symbolicky do Břevnovského kláštera – místa, kde je z roku 993 první doložená zmínka o výrobě chleba v Praze. Akci navštívila řada významných hostů. Viera Šedivá, vrchní ředitelka Sekce potravinářských výrob – Úřad pro potraviny Ministerstva zemědělství představila připravované změny v potravinářské legislativě a návrhy na zvýšení kvality potravin. Andrej Babiš, generální ředitel holdingu Agrofert zmínil ve svém příspěvku nutnost větší podpory státu českým potravinám a podnikatelům v potravinářství. V doprovodném programu byla představena reprezentativní výstava chlebového sortimentu od českých pekařů a rekordní, 11,2 metrů dlouhý chléb, který vyrobila pekárna PENAM v Českých Budějovicích. Společnost PENAM, a.s. patřící do holdingu Agrofert, která je po letošní akvizici německé pekárny AG Lieken největším pekárenským výrobcem v Evropě, se od 1. října 2013 stala členem pekařského Svazu.

Podnikatelský svaz pekařů a cukrářů v České republice je významné potravinářské profesní sdružení, které hájí zájmy a podporuje činnost firem podnikajících v pekařském a cukrářském oboru. V současné době sdružuje 100 členů - pekáren a cukráren, dodavatelů strojního zařízení, surovin a služeb pro tyto obory a potravinářských škol. Více informací na www.svazpekaru.cz

Kontakt: Ing. Jaromír Dřízal, předseda svazu, tel.: 266 199 202, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Hana Novotná, Native PR, tel.: 221 592 450, mobil: 775 691 987, e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Podrobné informace ke konferenci a Světovému dni chleba jsou k dispozici na webu:

http://www.svazpekaru.cz/index.php/pro-novinare/svetovy-den-chleba-2013 

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3