Letošní v pořadí již 11. ročník mezinárodní odborné konference Franchising Forum 2013 – Franchising bez hranic pořádaný Českou asociací franchisingu (ČAF) představil téměř 40 zahraničních franchisových systémů především z Francie, Austrálie a Polska. Původně měla být součástí programu také prezentace konceptů z USA zajímajících se o tuzemský trh, nicméně vzhledem k situaci ve Spojených státech amerických související s omezeným fungováním státních institucí nemohlo obchodní oddělení Velvyslanectví USA v ČR nabídku představit.
O český trh se vedle fast-foodů začínají nově zajímat také řetězce z oblastí souvisejících s životním stylem, tedy domácí péče, módy, vitamínových produktů, trendových doplňků do domu či kancelářských potřeb.
Konferenci si nenechalo ujít více než 100 účastníků, kteří se dozvěděli současné zajímavosti z franchisového světa. Letošní ročník se konal za účasti mezinárodních partnerů z Francie. Zástupkyně Francouzské franchisové federace, paní Chantal Zimmer vyzdvihla přednosti podnikání pod značkou a seznámila přítomné s novinkami v oblasti franchisingu ve Francii. Součástí programu konference byly také panelové diskuse, jichž se zúčastnili zástupci hned několika franchisových konceptů působících na tuzemském trhu. S návštěvníky konference se mimo jiné podělili o své zkušenosti s rozvojem v České republice nebo jednání s potenciálními franchisovými partnery.
„Z konference si odnáším velice pozitivní dojem. Zaznamenali jsme nárůst počtu účastníků, kteří se zajímají o podnikání ve franchisingu, oproti minulým letům. Tím jsme splnili jeden z vytýčených cílů. Podařilo se nám sestavit zajímavý program, kteří návštěvníci ocenili. Za důležité považuji také zjištění, která nám účastníci vyplnili do anonymních otazníků, v nichž se vyskytuje hodně pozitivních ohlasů. Díky tomu jsme od účastníků získali další doporučení, která nám pomohou vylepšit a zkvalitnit konferenci připravovanou na další rok o další zajímavá témata,“ zhodnotil konferenci Jan Gonda, prezident České asociace franchisingu a držitel master-franchise licence výživových poraden NATURHOUSE.
„O český trh již nemají zájem pouze fast-foodové řetězce, ale také franchisové řetězce poskytující služby v oboru domácí péče BrightStar Care, nebo prodej oblečení CiPO&BAXX a vitamínových produktů Vitamin Shoppe. Z Francie plánuje expanzi módní značka Sud expres, kancelářské potřeby Bureau Vallée nebo The Cheesecake Shop z Austrálie, která je specialistou na výrobu dortů. V současné době provozuje 198 obchodů, které dosahují ročních tržeb 1,8 mld. Kč a ročně prodají přes 4 miliony dortů. V České republice hledá master franchisanta pro rozvoj tohoto úspěšného konceptu,“ informovala Petra Ritschelová, výkonná manažerka ČAF.
Další vhodné franchisanty hledá i desítka členů České asociace franchisingu, jako je např. franchisový koncept MARVEL mobilní domy, evropský výrobce a distributor sypaného čaje a plantážní kávy OXALIS nebo MaxPraga výhradní zástupce módního domu Max Mara Fashon Group. V době krize je pro spotřebitele prioritou nízká cena a kvalita výrobku je až na druhém místě. S touto informací nemůže souhlasit franchisový koncept farmářských prodejen Náš grunt, který zaznamenává nárůst klientů a také zájem o spolupráci. Není však jediný.
Franchising je vhodný pro malé a středně velké podnikatele a ti si více než kdy jindy uvědomují, že bez silného zázemí značky a podpory ze strany franchisora je velmi těžké v konkurenčním prostředí obstát. A právě zkušenosti vstupujících zahraničních konceptů ze svých mateřských zemí mají pozitivní vliv na expanzi franchisového konceptu v ČR. „Podnikání pod značkou se daří a důležitost šíření osvěty v oblasti franchisingu potvrdil i letošní ročník konference,“ dodává Petra Ritschelová.
(tz)