INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Česká národní banka se v listopadu minulého roku rozhodla začít intervenovat na devizovém trhu tak, aby udržovala kurz koruny vůči euru poblíž hladiny 27 CZK/EUR. Stalo se tak poprvé od roku 2002. Koruna okamžitě reagovala pádem na své čtyřleté minimum. Hospodářská komora České republiky (HK ČR) ve svém aktuálním průzkumu přináší hodnocení tohoto opatření z pohledu českých firem, a to s časovým odstupem několika měsíců tak, aby hodnocení dopadů ze strany podnikatelů bylo co nejobjektivnější.

Celkem 42 % respondentů průzkumu HK ČR z řad velkých, středních i malých firem hodnotí devizové intervence negativně a jedním dechem uvádí, že jejich podnikání poškodí. Až 16 % českých firem je však považuje za dobré rozhodnutí, 34 % dotazovaných podniků uvedlo, že intervence na jejich podnikání žádný vliv mít nebudou.

Malé a střední podniky (MSP) jsou na tom podstatně hůře. Téměř polovina z nich, tedy 44 %, vnímá intervence negativně a vyjadřuje obavu nad budoucím vývojem jejich podnikání. U velkých podniků HK ČR mapuje negativní dopad intervencí na 28 % z nich.

Takové jsou stěžejní závěry průzkumu mapujícího dopad devizových intervencí na české podnikání, který HK ČR realizovala v únoru letošního roku. V průzkumu odpovědělo celkem 580 respondentů z řad členů HK ČR, tedy velkých, ale i malých a středních firem, a to včetně živnostníků.

Na to, jak české firmy vnímají rozhodnutí ČNB intervenovat, má vliv nejen velikost dotazované firmy, ale i obor podnikání společně s exportním zaměřením.

Co se týče rozdělení podle oborů podnikání, pozitivní hodnocení převládá u výrobních podniků, neboť intervence hodnotí pozitivně 39 % z nich. Naopak u stavebních podniků hodnotí intervence pozitivně 6 % podniků, a v oblasti služeb pouze 5 % podniků. Negativní hodnocení intervencí převládá u stavebních podniků (46 %) a u podniků v oblasti služeb (49 %).

Markantní jsou pak názorové rozdíly na intervence mezi podniky, které se zaměřují na export či import. Z podniků, které nemají žádný podíl exportu, hodnotí intervence kladně pouze 2 % z nich, naopak negativně 47 % z nich. Řada podniků, které neexportují, ale na intervence nemá vyhraněný názor, 38 % z nich hodnotí intervence neutrálně a 13 % z nich nemá názor. U podniků s nadpolovičním exportem zboží a služeb hodnotí intervence pozitivně více jak polovina podniků, tedy 59 %, negativně pak 16 % z nich.

Pozitivní

Neutrální

Negativní

Nevím/ Nemám názor

Všechny podniky

16%

34%

42%

8%

MSP

14%

34%

44%

8%

Velké podniky

34%

29%

28%

9%

Výrobní podniky

39%

27%

30%

4%

Stavební podniky

6%

34%

46%

13%

Podniky v oblasti služeb

5%

37%

49%

9%

Bez exportu

2%

38%

47%

13%

Export do 50 %

14%

33%

51%

2%

Export nad 50 %

59%

22%

16%

3%

„Čeští podnikatelé dlouhodobě vnímají devizové intervence značně rozporuplně. To je ostatně patrné i z našeho aktuálního průzkumu. Zatímco někteří podnikatelé kvitují v důsledku intervencí zvýšení tržeb při zachování stejných prodejních cen, možnost dalšího rozšíření exportu, tvorbu vyššího zisku a celkově lepší hospodářský výsledek, jiní si naopak stěžují na růst cen vstupů a tlak na růst mezd a avizují nutnost zvýšit ceny svých výrobků a služeb. Od našich členských firem totiž víme, že cena jejich vstupů se průměrně zvedla o 6 – 8 %. Takové zvýšení cen vstupů se pak musí zákonitě odrazit ve zdražení cen produktů pro tuzemský trh,“ komentuje Petr Kužel, prezident HK ČR a dodává:„I když má každá změna zdlouhodobého hlediska určitou setrvačnost, a některé další pozitivní důsledky devizových intervencí se mohou projevit až s delším časovým odstupem, je zřejmé, že intervence mají negativní vliv především na stavební a na malé a střední podniky, které jsou závislé na importu některých materiálů, tedy svých výrobních vstupů. Tyto skupiny je proto potřeba co nejrychleji a nejvýrazněji podpořit prorůstovými opatřeními, díky kterým budou moci přispívat k udržení růstu české ekonomiky.“

Dílčí otázky průzkumu HK ČR, které se v souvislosti s devizovými intervencemi věnují tématu zavedení eura, či personální politice podniků, naleznete na www.komora.cz

Hospodářská komora České republiky zastupuje podnikatelskou veřejnost na základě zákona č. 301/1992 Sb. o Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Hlavním posláním Hospodářské komory ČR je vytvářet příležitosti pro podnikání, prosazovat a podporovat opatření, která přispívají k rozvoji podnikání v ČR a tím i k celkové ekonomické stabilitě státu. Hospodářská komora České republiky je povinným připomínkovým místem podnikatelské legislativy a chrání zájmy svých členů sdružujících se prostřednictvím sítě regionálních komor a začleněných živnostenských společenstev.HK ČR sdružuje téměř 14 000 členů (fyzických i právnických osob podnikajících v ČR) organizovaných v 61 regionálních komorách a 86 oborových asociacích HK ČR. Více nawww.komora.cz

(tz)

Slovo ke dni

  • Voda a veselí

    Tvoří až 80 % lidského těla. V její molekule jsou obsaženy dva atomy vodíku a jeden atom kyslíku. Podle některých studií uspořádáním molekul dokáže reagovat na emoce. Harmonické uspořádání lze dosáhnout tím, když tuto kapalinu udržujeme v prostředí, kde vládne pohoda, pozitivní lidské emoce bez extrémních výkyvů. K opaku stačí vodu vystavit agresi, hněvu a lítosti či smutku. Je to zjištění, které vede k zamyšlení. Voda je základem procesů v lidském těle. A je-li vystavena každodennímu bohatému přísunu negace, jak na to organismus musí reagovat? A co když bychom naopak naše smysly zušlechťovali přísunem optimismu, radosti a naděje? Jak by se naše těla změnila? Dala by se tak třeba zvrátit některá psychosomatická onemocnění… Možná by se dokázaly aktivovat hluboké procesy obnovy a prodloužila by se průměrná délka dožití ve zdraví… Nebylo...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Červenec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3