Česká národní banka se v listopadu minulého roku rozhodla začít intervenovat na devizovém trhu tak, aby udržovala kurz koruny vůči euru poblíž hladiny 27 CZK/EUR. Stalo se tak poprvé od roku 2002. Koruna okamžitě reagovala pádem na své čtyřleté minimum. Hospodářská komora České republiky (HK ČR) ve svém aktuálním průzkumu přináší hodnocení tohoto opatření z pohledu českých firem, a to s časovým odstupem několika měsíců tak, aby hodnocení dopadů ze strany podnikatelů bylo co nejobjektivnější.
Celkem 42 % respondentů průzkumu HK ČR z řad velkých, středních i malých firem hodnotí devizové intervence negativně a jedním dechem uvádí, že jejich podnikání poškodí. Až 16 % českých firem je však považuje za dobré rozhodnutí, 34 % dotazovaných podniků uvedlo, že intervence na jejich podnikání žádný vliv mít nebudou.
Malé a střední podniky (MSP) jsou na tom podstatně hůře. Téměř polovina z nich, tedy 44 %, vnímá intervence negativně a vyjadřuje obavu nad budoucím vývojem jejich podnikání. U velkých podniků HK ČR mapuje negativní dopad intervencí na 28 % z nich.
Takové jsou stěžejní závěry průzkumu mapujícího dopad devizových intervencí na české podnikání, který HK ČR realizovala v únoru letošního roku. V průzkumu odpovědělo celkem 580 respondentů z řad členů HK ČR, tedy velkých, ale i malých a středních firem, a to včetně živnostníků.
Na to, jak české firmy vnímají rozhodnutí ČNB intervenovat, má vliv nejen velikost dotazované firmy, ale i obor podnikání společně s exportním zaměřením.
Co se týče rozdělení podle oborů podnikání, pozitivní hodnocení převládá u výrobních podniků, neboť intervence hodnotí pozitivně 39 % z nich. Naopak u stavebních podniků hodnotí intervence pozitivně 6 % podniků, a v oblasti služeb pouze 5 % podniků. Negativní hodnocení intervencí převládá u stavebních podniků (46 %) a u podniků v oblasti služeb (49 %).
Markantní jsou pak názorové rozdíly na intervence mezi podniky, které se zaměřují na export či import. Z podniků, které nemají žádný podíl exportu, hodnotí intervence kladně pouze 2 % z nich, naopak negativně 47 % z nich. Řada podniků, které neexportují, ale na intervence nemá vyhraněný názor, 38 % z nich hodnotí intervence neutrálně a 13 % z nich nemá názor. U podniků s nadpolovičním exportem zboží a služeb hodnotí intervence pozitivně více jak polovina podniků, tedy 59 %, negativně pak 16 % z nich.
Pozitivní |
Neutrální |
Negativní |
Nevím/ Nemám názor |
|
Všechny podniky |
16% |
34% |
42% |
8% |
MSP |
14% |
34% |
44% |
8% |
Velké podniky |
34% |
29% |
28% |
9% |
Výrobní podniky |
39% |
27% |
30% |
4% |
Stavební podniky |
6% |
34% |
46% |
13% |
Podniky v oblasti služeb |
5% |
37% |
49% |
9% |
Bez exportu |
2% |
38% |
47% |
13% |
Export do 50 % |
14% |
33% |
51% |
2% |
Export nad 50 % |
59% |
22% |
16% |
3% |
„Čeští podnikatelé dlouhodobě vnímají devizové intervence značně rozporuplně. To je ostatně patrné i z našeho aktuálního průzkumu. Zatímco někteří podnikatelé kvitují v důsledku intervencí zvýšení tržeb při zachování stejných prodejních cen, možnost dalšího rozšíření exportu, tvorbu vyššího zisku a celkově lepší hospodářský výsledek, jiní si naopak stěžují na růst cen vstupů a tlak na růst mezd a avizují nutnost zvýšit ceny svých výrobků a služeb. Od našich členských firem totiž víme, že cena jejich vstupů se průměrně zvedla o 6 – 8 %. Takové zvýšení cen vstupů se pak musí zákonitě odrazit ve zdražení cen produktů pro tuzemský trh,“ komentuje Petr Kužel, prezident HK ČR a dodává:„I když má každá změna zdlouhodobého hlediska určitou setrvačnost, a některé další pozitivní důsledky devizových intervencí se mohou projevit až s delším časovým odstupem, je zřejmé, že intervence mají negativní vliv především na stavební a na malé a střední podniky, které jsou závislé na importu některých materiálů, tedy svých výrobních vstupů. Tyto skupiny je proto potřeba co nejrychleji a nejvýrazněji podpořit prorůstovými opatřeními, díky kterým budou moci přispívat k udržení růstu české ekonomiky.“
Dílčí otázky průzkumu HK ČR, které se v souvislosti s devizovými intervencemi věnují tématu zavedení eura, či personální politice podniků, naleznete na www.komora.cz
Hospodářská komora České republiky zastupuje podnikatelskou veřejnost na základě zákona č. 301/1992 Sb. o Hospodářské komoře ČR a Agrární komoře ČR. Hlavním posláním Hospodářské komory ČR je vytvářet příležitosti pro podnikání, prosazovat a podporovat opatření, která přispívají k rozvoji podnikání v ČR a tím i k celkové ekonomické stabilitě státu. Hospodářská komora České republiky je povinným připomínkovým místem podnikatelské legislativy a chrání zájmy svých členů sdružujících se prostřednictvím sítě regionálních komor a začleněných živnostenských společenstev.HK ČR sdružuje téměř 14 000 členů (fyzických i právnických osob podnikajících v ČR) organizovaných v 61 regionálních komorách a 86 oborových asociacích HK ČR. Více nawww.komora.cz
(tz)