INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Stabilní výhledy pro české hospodářství, optimismus ohledně vývoje vlastní ekonomické situace a sdílené první místo v žebříčku atraktivity investičních lokalit – to jsou výsledky aktuálního průzkumu Česko-německé obchodní a průmyslové komory (ČNOPK) mezi převážně německými firmami v České republice. Průzkum ukázal, že téměř 90 procent dotázaných by zde investovalo znovu. Třetina firem plánuje navýšení investic, vytvoření nových pracovních míst a zvýšení mezd. Naopak potenciál ke zlepšení spatřují dotázané podniky i nadále v boji proti korupci, politické sféře, veřejné správě a právní jistotě.

Aktuální ekonomickou situaci zhodnotily téměř dvě třetiny dotázaných jako uspokojivou a 16 procent jako dobrou. Zatímco minulý rok označila situaci za špatnou jedna třetina, letos tak učinilo jen 19 procent. Vyhlídky pro letošní rok jsou optimističtější: 41 procent respondentů počítá v Česku s hospodářským vzestupem a téměř polovina očekává stabilní podmínky. Pouze 11 procent se obává zhoršení. Nicméně jen třetina firem počítá se zvýšením obratu z vývozu, většina předpokládá stabilní situaci. „To, že export i nadále zůstane na vysoké úrovni, je dobrá zpráva. U mnoha německých firem vývoz totiž představuje velkou část jejich obratu,“ vysvětluje výkonný člen představenstva ČNOPK Bernard Bauer.

Celých 40 procent dotázaných skutečně počítá se zlepšením vlastní ekonomické situace a polovina očekává stabilní poměry. „Dotázané firmy opět vidí vývoj své vlastní ekonomické situace o poznání pozitivněji než všeobecnou hospodářskou situaci,“ říká Bernard Bauer a doplňuje: „To mi dodává optimismu, protože z průzkumů z posledních let víme, že prognózy obratu našich členských firem byly většinou velmi realistické.“

Také prognózy týkající se investic a pracovních míst jsou optimističtější než minulý rok. V obou případech počítá více než polovina dotázaných se stejnými výdaji. Jedna třetina plánuje dokonce zvýšit investice a obdobný počet respondentů chce přijmout nové zaměstnance. Výrazně více než jedna třetina mezinárodních investorů chce zvýšit mzdy o více než 3 procenta.

Stejně jako minulý rok je většina firem spokojena se svým rozhodnutím podnikat v České republice – 88 procent by zde investovalo znovu. Tomu odpovídá i hodnocení německých investorů působících v České republice, pro které je Česko opět nejatraktivnější investiční lokalitou v regionu střední a východní Evropy – avšak poprvé společně se sousedním Slovenskem, které získalo stejné vynikající hodnocení. Polsko skončilo v žebříčku atraktivity investičních lokalit na druhém místě a Čína, která byla do průzkumu zařazena pro srovnání, obsadila třetí pozici.

Podle průzkumu ČNOPK je i nadále největší výhodou České republiky její členství v EU. Dobrá hodnocení získali také místní dodavatelé a produktivní a dobře kvalifikovaní zaměstnanci s konkurenceschopnými pracovními náklady. Zatímco české vysoké školství bylo v průzkumu hodnoceno převážně kladně, známky pro odborné vzdělávání a dostupnost odborných pracovníků v posledních letech klesají. Podmínky pro výzkum a vývoj získaly průměrné hodnoty. Nejhorší hodnocení patřilo opět korupci a hospodářské kriminalitě. Špatné známky obdržely i rámcové podmínky politická stabilita, veřejná správa a právní jistota.

„Hrozící nedostatek odborných pracovníků, nejistota v právním systému a nedostatečná důvěra v politiku a státní správu oslabují konkurenceschopnost českého hospodářství. Na těchto faktorech bude záviset nejen budoucí angažmá německých firem v zemi, ale i celá budoucnost Česka coby lokality pro výrobu a vývoj,“ komentuje Bernard Bauer výsledky průzkumu, „proto doufáme, že nová vláda se bude těmito tématy aktivně a trvale zabývat, a nabízíme se v tomto směru jako partner k diskuzi.“

Průzkumu se zúčastnilo na 150 firem působících v České republice, z toho zhruba 80 procent německých, 5 procent českých a 15 procent firem z ostatních zemí. Zastoupena byla všechna odvětví a velikosti podniků.

O ČNOPK:Česko-německá obchodní a průmyslová komora (ČNOPK) je se zhruba 560 členy největší bilaterální zahraniční hospodářskou komorou v České republice. Podporuje vytváření obchodních vztahů mezi českými a německými firmami a zároveň se zasazuje v politice a u správních orgánů o podnikatelsky příznivé rámcové podmínky v České republice. ČNOPK patří do sítě německých zahraničních hospodářských komor (AHK) a německých obchodních a průmyslových komor (IHK); zastřešující organizací je Německý sněm obchodních a průmyslových komor (DIHK) v Berlíně.

(tz)

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3