INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Spotřeba piva v České republice v roce 2013 opět mírně klesla. Celková produkce českého piva naopak díky exportu vloni mírně rostla, stále ale nedosáhla úrovně roku 2009, kdy došlo k prudkému propadu výroby vlivem zvýšení spotřební daně a zhoršující se ekonomické situace. Vyplývá to z každoročních statistik Českého svazu pivovarů a sladoven (ČSPS), které zahrnují členské pivovary i nejvýznamnější pivovarské subjekty mimo něj. Přestože celkový výstav v loňském roce vzrostl o 0,6 % oproti předchozímu roku, domácí spotřeba klesla o 1,1 %. Nárůst produkce byl způsoben zvýšeným exportem o 9 %.

Produkci piva si mezi sebe rozděluje šest velkých pivovarských společností, 29 samostatných pivovarů a dalších cca 215 minipivovarů a restauračních pivovarů.
    V absolutních číslech spotřeba piva v Česku klesla o 171 000 hl, vyvezlo se však o 291 000 hl více, a proto celkový výstav piva v Česku vzrostl o 113 000 hl. Významným fenoménem nadále zůstává přesun konzumace z restaurací do domácností, kdy se spotřeba piva v restauracích snížila na své historické minimum 41 %. Největší podíl na spotřebě tvoří piva výčepní (54 %) a ležáky (45 %), které v posledních letech kontinuálně rostou. „V České republice se ročně vyrobí přes
19 milionů hektolitrů piva a spotřeba na hlavu mírně klesla ze 146 na 144 litrů. Oproti roku 2012 jsme zaznamenali významný pokles ve spotřebě pivních mixů, kterých se vypilo o 40 % méně. Mezi faktory, které se na tomto poklesu podílely, patří loňské špatné počasí a také červnové povodně,“ uvedl Ing. Šámal, předseda Českého svazu pivovarů a sladoven.
    Meziročně se u nás vypilo o 1 % méně výčepního piva, o 40 % méně pivních mixů, naopak rostla spotřeba ležáků. U exportu se dařilo především ležákům, kterých se vyvezlo o 9 % více než v roce 2012. O 12 % naopak klesl vývoz výčepního piva. „Dále přetrvává trend ve změně obalových materiálů. Klesá konzumace sudového piva a piva v lahvích, místo toho narůstá spotřeba piva v PET lahvích, a to o 11 % vzhledem k roku 2012 a také plechovek o 8 %. Spotřeba piva z cisteren zůstává stejná. Podobně je to také u exportu, kde zaznamenává největší boom spotřeba piva v plechovkách, a to o 24 % oproti roku 2012,“ uvedl
Ing. Vladimír Balach, výkonný ředitel ČSPS.
    Mezi nejvýznamnější teritoria pro export českého piva nadále patří Německo, a to i přesto, že se tam vyvezlo o 2 % méně. Naopak výrazně stoupl export na Slovensko (o 11,5 % oproti ro-
ku 2012), do Polska (o 14 %) a Ruska (o 30 %). Mezi nové země, které výrazně zvýšily svou poptávku, patří Jižní Korea (celkem se vyvezlo 18 000 hl.) a Moldávie (13 000 hl.). „Bude pokračovat trend obalových a produktových inovací. I přes loňský propad vidíme nadále potenciál v kategorii pivních mixů. V porovnání se sousedními státy máme totiž v rámci této kategorie stále značné rezervy. Doufáme také, že se nám podaří zvrátit neblahý trend v poklesu poptávky v restauračních zařízeních. Podílet se na tom bude mimo jiné také Den českého piva – svátek všech milovníků piva, který se bude i letos konat 27. září,“ doplnil Ing. František Šámal.   

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3