Zástupci nově založené Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) jednali o podpoře českých potravin, ale i českého obchodu v Zemědělském výboru PSP ČR začátkem října.
Předseda výboru Jaroslav Faltýnek již dříve vyjádřil zájem na setkání se zástupci obchodníků, zejména těch, kteří prodávají výrobky českých zemědělců a potravinářů. „Úlohu tradičních českých obchodníků považuji za významnou jak z hlediska zajištění odbytu českých a regionálních potravin, ale i z hlediska řešení celé problematiky koloběhu potravin od výrobce, přes dodavatele až k obchodníkovi,“ uvedl.
„Mrzí mne, že když se v České republice mluví o obchodě, tak je obchod spojován téměř výhradně s pojmem obchodní řetězce. Je to zásadním způsobem zkreslený pohled na tuto oblast podnikání. U nás působí stále ještě ryze česká maloobchodní sféra, a to ne bezvýznamná. V prodeji potravin například reprezentuje cca 25% podíl na trhu. Když tedy mluvíme o obchodu, tak se bavme o obchodnících v obecné rovině, ale zároveň berme v potaz, že česká část maloobchodu má svá specifika, na která se snažíme prostřednictvím AČTO upozornit i poslance Parlamentu a hledat pro ně, ale i pro stát lepší úroveň spolupráce na rozháraném českém trhu,“ řekl Zdeněk Juračka, předseda AČTO.
Zástupci AČTO otevřeli některá témata, která souvisejí s novou či novelizovanou legislativou. Hovořilo se o značení nebalených potravin v rámci novely zákona 110 o potravinách, o měrných cenách, ale i o chystaném zákonu o elektronické evidenci tržeb, kde AČTO prosazuje nejtvrdší možnou variantu tohoto zákona. Od něj si slibuje zejména odstranění nerovných podmínek pro podnikání na českém trhu. Jednalo se i o nejasné definici pojmu česká potravina. Její řádný výklad by pomohl na trh skutečným českým výrobkům a zákazníci by se lépe ve složité směsici značek a pojmů orientovali.
„Jsme přesvědčeni, že by bylo vhodné zastavit inflaci dalších rádoby českých značek, protože dnes jich je na trhu více než čtyřicet a zákazník nemá šanci se v nich orientovat,“ upozornil na nedostatek současné praxe Miloš Škrdlík, místopředseda AČTO. „Do řešení této problematiky se určitě musí zapojit i Potravinářská a Agrární komora ČR. Je důležité, aby Češi věděli, že kupují skutečně české potraviny,“ dodal k tématu Jaroslav Faltýnek.
Asociace českého tradičního obchodu vznikla v červenci jako historicky první a největší konsolidovaný subjekt, který sdružuje maloobchodníky z oblasti malého a středního podnikání. Reprezentuje téměř 7000 prodejen a 30 000 zaměstnanců s ročním obratem 50 miliard Kč.
(tz)