Jak jsme již informovali, v průběhu letošního roku organizovala Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR další část projektu zaměřeného na posilování bipartitního dialogu v odvětvích pod názvem Společným postupem sociálních partnerů k přípravě odvětví na změny důchodového systému – 1. etapa. Na části týkající se dopravy se podílela bipartitní platforma Doprava, kterou tvoří Odborový svaz dopravy (OSD) na straně jedné a Společenství autodopravců Čech a Moravy (SAČM) za podnikatele na straně druhé. Zajímalo nás, co vše se v průběhu letošního roku podařilo, proto jsme požádali o stručné shrnutí výsledků Dr. Lubomíra Ondrouška, prvního místopředsedu Společenství autodopravců Čech a Moravy a specialistu na problematiku důchodového systému pro vedení strukturovaných rozhovorů a vytvoření reprezentativního vzorku firem ze strany zaměstnavatelů:
Co se tedy do dnešních dnů v projektu podařilo uskutečnit?
Ještě do konce letošního roku ukončíme rozsáhlé sbírání informací od silničních nákladních a osobních dopravců v rámci tohoto projektu. Celkem jsme uskutečnili 30 seminářů, kterých se zúčastnilo přibližně pět stovek osob z řad řidičů nákladní i osobní dopravy, dispečerů, pracovníků v logistice a v administrativě různých dopravních firem. K tomu jsme využívali dotazník obsahově vycházející z projektu, který byl v průběhu dotazování dále obohacen na základě našich poznatků, a stal se tak dobrým základem pro následující analýzu. Provedli jsme také na 120 řízených rozhovorů s majiteli, řediteli a vedoucími pracovníky malých, středních i velkých dopravních firem. K tomu jsme využili kolektiv dvanáctky externích spolupracovníků z řad SAČM a OSD. Další informace očekáváme od korespondenčním způsobem oslovených dopravních asociací a svazů v dopravě z EU.
Jak jsou získané informace zpracovávány?
Všechny informace jsme postupně analyzovali a vyhodnocovali, a to jak ve spolupráci s FD ČVUT Praha, řídicím týmem projektu, tak i s výkonným výborem SAČM a kolegy z OSD. Současně jsme se k projektu vyjadřovali i na pravidelných poradách na Konfederaci zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR. Zmínit bych chtěl také spolupráci s Národním vzdělávacím fondem Praha, kterému jsme poskytli řadu informací z problematiky silniční nákladní a osobní dopravy, dílčí poznatky ze seminářů i řízených rozhovorů a společně jsme poté připravovali základní materiál z oblasti Bipartitní dialog Doprava – silniční nákladní doprava.
Oslovíte současně i některé další odborníky z odvětví dopravy?
Samozřejmě tyto konzultace probíhaly také a povedeme je i na začátku roku 2015, a to se specialisty z ministerstva dopravy i s představiteli Hospodářské komory ČR, Česmadu Bohemia a dalšími.
Zmínil jste se o analýze. Jaké poznatky převažují?
Celkové vyhodnocení a analýzy ještě nejsou dokončeny, neboť v prosinci budou pokračovat řízené rozhovory s vybranými dopravci. Naše úsilí se soustředí především na silniční nákladní dopravu, a k tomu bude směřovat i analýza Národního fondu vzdělávání. Dílčí poznatky ukazují, že malé firmy zmiňovaným záležitostem nevěnují téměř žádnou pozornost. Střední firmy – až na výjimky – jsou na tom o něco lépe a ve velkých firmách se vedení a personalisté této problematice sice věnují, avšak výsledky příliš uspokojivé nejsou. Svědčí o tom například nerovnoměrné až jednostranně strukturované věkové zaměření pracovníků, především řidičů, a další zjištění. Proto také vybraným dopravním firmám nabídneme sociální audit, který by měl proběhnout ve druhé polovině roku 2015 a v roce 2016 s cílem optimalizovat oblast personalistiky a péče o zaměstnance a připravit ji na zvládnutí velmi náročných úkolů v budoucích letech.
Jakým způsobem je završena první etapa projektu a co bude následovat?
Tato etapa bude završena dvěma konferencemi, a to 24. února a 12. května 2015, které proběhnou ve spolupráci s FD ČVUT v Praze, a poté se v červnu 2015 uskuteční závěrečná konference KZPS ČR, které se zúčastní všechny platformy projektu.
Co bude zásadní na únorové konferenci?
Chceme především prezentovat poznatky z oblasti silniční nákladní a osobní dopravy, které jsme získali z výše uvedených činností. Rádi bychom poukázali i na metody a postupy v získávání poznatků. Předpokládáme, že v diskuzi se budou prezentovat jak pracovníci z praxe, tak z akademické sféry.
A pokud jde o květnovou konferenci?
Zde bychom zase chtěli především položit důraz na konkrétní návrhy vůči státu, zaměstnavatelům i zaměstnancům. Předpokládáme účast odborníků ze státní a akademické sféry, dále z Parlamentu ČR, KZPS ČR, OSD, SAČM i dalších hostů, kteří k problematice, a zejména perspektivě jejího řešení mohou přispět.
Věříte po těchto zkušenostech, že se vnímání nezbytnosti sociálně-demografických změn ve firmách změní?
Předpokládám, že získané poznatky, včetně analýz a návrhů či doporučení pro praxi, budou k dispozici všem účastníkům projektu i odpovědným místům a že se nám také podaří uskutečnit sociální audit u vybraných dopravních firem. Domnívám se, že naše úsilí bude motivovat silniční nákladní i osobní dopravce k tomu, aby více přemýšleli o projednávaných otázkách. Vidíme to jako náš přínos k řešení tak složité problematiky, jakou vliv demografického vývoje na situaci v odvětví silniční dopravy bezesporu je.
připravil Jiří Novotný