Mediátor řešící spory. Člověk, který radí vedení podniku jak přistupovat k zaměstnancům. Kouč a mentor, který podporuje kreativitu pracovníků a rozvíjí firemní kulturu. To vše zahrnuje role happiness managera, jichž se v ČR objevuje ve firmách stále více.
Zleva Luděk Pfeifer, partner M.C.TRITON (firemní člen ČMA), Tereza Prokešová, předsedkyně ČMA Regionálního klubu Střední Čechy, Věra Koukalová, happiness managerka
Není to klaun, který má obšťastňovat zaměstnance a navozovat u nich veselou náladu. Happiness manager má daleko složitější pozici. „Měl by to být charismatický lídr, jehož si vedení firmy i zaměstnanci váží tak, že dokáže ovlivňovat chod firmy a vztahy posunovat dopředu,“ říká Věra Koukalová, jedna z happiness managerů v ČR. Podle jejich odhadů jich je u nás zhruba stovka. Oficiálně se však hovoří o 15 osobách, které působí v nadnárodních korporacích nebo startupech.
Jak uvedla na diskusním setkání zorganizovaném Středočeským regionálním klubem České manažerské asociace v pražských Holešovicích, jde o nový trend, který se v ČR objevil před několika málo lety ze západní Evropy. Happiness manager, na úrovni vedení označovaný jako Chief Happiness Officer, je již delší dobu součástí firemní kultury v Dánsku a Nizozemsku, ale i v severských zemích. Vlivem západní kultury tato funkce začala vznikat také v Japonsku a Jižní Koreji.
Tato pozice předpokládá kreativní přístup k mezilidským firemním vztahům a vymýšlení různých projektů. „Na zaměstnance mohou příznivě působit zdánlivé maličkosti, třeba to, že někam mohou veřejně napsat, co se jim líbí a někoho pochválit. Nebo společně vyzdobit kanceláře či si na workshopu vyrobit z palet sezení. Samozřejmě, že nápady se musí přizpůsobit výrobnímu procesu,“ říká Věra Koukalová.
Při diskusním setkání se tato jedna z mála zkušených happiness managerů musela potýkat i se skepsí diskutujících, zejména manažerů z výrobních podniků. „Pro řadu podnikatelů je to nová a nevyzkoušená pozice. Ne každý má odvahu si do vedení pustit někoho, kdo pak napříč strukturami ovlivňuje dění ve firmě. Přesto se manažeři shodli na tom, že pokud chtějí ve firmě a firemních vztazích udělat změnu, happiness manager jim v tom jako jakýsi ombudsman může pomoci,“ uvedla hlavní organizátorka setkání Tereza Prokešová, předsedkyně Středočeského regionálního klubu České manažerské asociace.
O ČMA
Česká manažerská asociace (ČMA) je dobrovolným nezávislým sdružením řídících pracovníků – manažerů. Vznikla v roce 1990 a jejím posláním je působit na rozvíjení odborných schopností manažerů i jejich schopnosti vést pracovní týmy. Je jediným sdružením manažerů napříč obory a regiony. Přispívá ke zvyšování podnikatelské výkonnosti, konkurenceschopnosti, etiky řízení, kultury vztahů a odpovědnému postoji manažerů vůči zákazníkům i společnosti jako celku.
(tz)