Stres se, jak známo, negativně projevuje v každé profesi. Pokud se ale týká profesionálních řidičů mezinárodní kamionové dopravy, jde o fenomén, který bychom měli brát velice vážně. Je proto zcela na místě snaha o podrobné prozkoumání mnoha jeho aspektů, a především možných dopadů na psychiku a chování řidičů, kteří v průběhu roku stráví na cestách tolik času, o kterém se nám běžným řidičům ani nesní. To vše by se pak mělo projevit v preventivních opatřeních.
Lubomír Ondroušek
Na problematiku stresů u profesionálních řidičů kamionů se z nejrůznějších úhlů zaměřili účastníci prvního z letošní desítky kulatých stolů v rámci II. etapy projektu Společným postupem sociálních partnerů k přípravě odvětví na změny důchodového systému, který organizuje Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR s ČMKOS jako partnerem. A protože šlo v tomto případě o odvětví dopravy, tak pod vedením specialistů projektu, za KZPS Dr. Lubomíra Ondrouška, prvního místopředsedy Společenství autodopravců Čech a Moravy (SAČM), a Ing. Václava Švarce za ČMKOS se k diskuzi u kulatého stolu sešli majitelé, vedoucí pracovníci a dispečeři dopravních firem a zástupci Odborového svazu dopravy. Na problematiku stresu v tomto případě pomohla přesněji zacílit i psycholožka a účastnice celého projektu PhDr. Ester Weinholdová.
V diskuzi se zaměřila nejen na interpersonální vztahy mezi řidiči, na každodenní vazby řidiči verzus dispečeři, ale pozastavila se také u nejčastějších příčin stresu na cestách (jazykové bariéra, samostatné řešení každé situace daleko od domova, únava při marném delším hledání volného místa na parkovišti, obava a strach z přepadení na parkovišti a odcizení nákladu či kamionu a s tím spojených problémů). Důvodů k obavám, strachu, a tím i neustálého stresu je zkrátka mnoho. Jak se však ukázalo při osobních pohovorech psychologů s řidiči, bohužel to tím pro „kamioňáky“ návratem domů často nekončí. Zvláště, když je místo očekávaného klidu a pohody přivítá třeba smršť negativních emocí manželek, rekapitulace rodinných a finančních problémů, záležitostí kolem výchovy dětí...
Zabrousit podrobně do všech zákoutí vzniku a důsledků stresu profesionálních řidičů mezinárodní kamionové dopravy by vydalo na dlouhé hodiny. Nejdůležitější však je určit, co udělat, aby stres v této profesi nebyl příčinou závažných pochybení na silnici s fatálními důsledky.
V diskuzi o tom zaznělo mnoho podnětných myšlenek z úst profesionálních dopravců – samotných vedoucích, dispečerů přes majitele dopravních firem až po odborníky v tomto odvětví. I když je na to ve firmách až příliš málo času a možností, jako potřebné se jeví denně s řidiči hovořit. Mít povědomí o jejich psychickém stavu, rodinných starostech a v případě obavy, že něco není v pořádku, ho raději v daném případě vystřídat a poskytnout mu profesionální psychologickou pomoc. Někde se dispečerům a majitelům firem osvědčuje hovořit s řidiči po jejich návratu z cest. Probírat jejich zážitky, vyvozovat závěry z negativních jevů, nenechávat jednotlivé situace bez povšimnutí a netvářit se, že o nic nejde. V tomto směru ovšem, jak se vyjádřila většina přítomných, nelze nechat vše na dopravních firmách samotných. Ty dnes a denně řeší především provozní záležitosti, nedostatek řidičů, stále se zvyšující náklady. A na prevenci nezbývá jak čas, tak především peníze. A těch by bylo opravdu zapotřebí například pro úhradu práce psychologů, poskytování benefitů pro posílení zdraví a relaxaci. Právě zde, jak se ukazuje, chybí pomoc státu. Například příslušných ministerstev – dopravy, práce a sociálních věcí – tak pojišťoven a všech dalších institucí, které s problematikou mají co do činění.
V závěru kulatého stolu jsme požádali o vyjádření jednoho z organizátorů, Dr. Lubomíra Ondrouška, prvního místopředsedu Společenství autodopravců Čech a Moravy:
Co bychom si z pohledu právě zmíněných informací měli uvědomit, když spatříme kamion na silnici?
Každopádně by nám mělo proběhnout hlavou, že jejich řidiči jsou nadmíru specifickými účastníky silničního provozu na rozdíl od ostatních, protože to nemají vůbec lehké. Být pak na jedné straně opatrnějšími a na druhé snad i více tolerantnějšími. To samozřejmě neplatí při hrubém porušování pravidel silničního provozu.
Jaké akce v rámci projektu se v letošním roce ještě uskuteční?
Obdobných kulatých stolů bude letos ještě devět a kromě toho i desítka informačně diskuzních seminářů s řidiči, zapojenými do projektu (100 řidičů MKD a 100 řidičů BUS) přímo v dopravních firmách. V listopadu 2018 se pak bude konat odvětvová konference, která by měla shrnout dosavadní poznatky z celého projektu a vyvodit příslušné závěry.
Už víte, jak bude s těmito závěry naloženo?
V lednu příštího roku se jimi bude zabývat i společná konference všech platforem zapojených do projektu a poté je KZPS ČR spolu s ČMKOS předloží na jednání RHSD ČR (tripartity). Tam budeme chtít, aby naše závěry a doporučení byly brány vážně a seriózně posouzeny na vládní úrovni. A samozřejmě, aby se v konečné podobě promítly do každodenní praxe. Rovněž budou tyto výsledky předány všem dopravním firmám, účastníkům projektu k jejich vlastnímu využití.
připravil Jiří Novotný