Další z řady letošních setkání odborníků z oblasti dopravy i jiných navazujících oborů, autodopravců, představitelů odborů v dopravě a ostatních specialistů u kulatého stolu, se v rámci projektu KZPS ČR a ČMKOS s názvem Společným postupem sociálních partnerů k přípravě odvětví na změny důchodového systému – etapa II., se tentokrát zabývalo tématem nutriční problematiky řidičů autobusů a v mezinárodní kamionové dopravě.
Kromě hlavních protagonistů kulatých stolů a seminářů, tj. majitelů a manažerů dopravních firem, řidičů a specialistů Dr. Lubomíra Ondrouška za KZPS ČR a SAČM a Ing. Václava Švarce za ČMKOS a OSD, se akce zúčastnili také odborníci pro výživu Ing. arch. Petr Sogel a jeho syn Mgr. Art. Adam Sogel, a klinická psycholožka PhDr. Ester Weinholdová. Kdo ví něco bližšího o každodenní práci profesionálních řidičů, si asi nebude namlouvat, že by zde převažovala pravidelná a zdravá strava napomáhající zvládat stres, podporovat výkonnost a soustředěnost. A jak by mohla, když čas na jídlo určují třeba tvůrci jízdních řádů, přičemž tuto významnou záležitost někdy zcela opomíjejí. A řidiči kamionů? Když by jedli, jedou, a pokud nadejde čas odpočinku, co jim asi nabídne market čerpací stanice? Na velkém parkovišti mnozí kamioňáci raději upřednostní bezpečnost vozidla a nákladu před klidnou večeří v restauraci. Každý si nějak poradí, avšak většinou ne tak, aby z toho měli radost odborníci na zdravé stravování... Jak ve svém výkladu upozornil certifikovaný poradce pro výživu Mgr. Art. Adam Sogel, každý z nás by měl o nutriční problematice vědět alespoň to nejpodstatnější; vždyť významně ovlivňuje podnikání a v případě profesionálních řidičů to platí dvojnásob. Nepravidelnost ve stavování, jednostranný či zcela nesprávný jídelníček spolu s nedostatkem odpočinku a minimem pohybu rozhodně nepřispívají k odbourávání stresu, podpoře pozornosti, soustředění a rychlé reakce na nebezpečné situace v hustém provozu.
Účastníkům kulatého stolu se proto dostalo v průběhu asi hodinového výkladu, doplňovaného poznatky z praxe od přítomných manažerů dopravních firem a dalších odborníků, mnoho podstatných informací o zásadách zdravého stravování a skladbě potravin, v tomto případě cílené přímo pro profesionální řidiče. Řeč byla například o rozložení příjmu potravy v průběhu dne, o tom, co by nemělo na jídelníčku chybět a naopak, co je škodlivé a čeho by se řidiči měli vyvarovat. Kupříkladu tzv. rychlých cukrů obsažených ponejvíce v bílém pečivu, energetických a jiných slazených nápojích či v některém ovoci. Omezit je třeba i nadměrnou spotřebu soli, vystříhat se lepku, jehož množství v obilovinách se v uplynulých desetiletích zmnohonásobilo. Zvýšit by se měl naopak podíl vlákniny v jídle, zeleniny, fermentovaných potravin, jako je kysané zelí, bílé jogurty, tvrdé sýry aj. Platí to také o doplňování mikroživin, zvláště vitaminů B, C, D, draslíku, hořčíku, omega3 i probiotik, a opomíjet nelze ani antioxidanty v podobě bobulovin, červených řas, luteinu či kurkumy nebo červeného roibosu. Důležitý je také pitný režim tvořený zejména vodou a neslazeným čajem ( ačkoli právě tady řidiči většinou upřednostňují spíše maximální dojezd s minimem přestávek).
To vše pak dáno do souladu posiluje důležité životní funkce člověka vystaveného nepohodě, stresu, nebezpečí, odpovědného za životy a zdraví desítek cestujících či v kamionu za vlastní život, zdraví i svěřený majetek. Jak zaznělo z debaty, mnohé problémy každodenní praxe souvisejí s tzv. dělenou pracovní dobou řidičů, tvorbou jízdních řádů, kde mnohdy absentuje jak čas pro stravování, tak i například vybavenost zázemí pro řidiče na konečných zastávkách umožňujících přípravu teplé stravy apod. Řidiči zájezdových autobusů raději neopouštějí vozidlo z obavy o bezpečnost osobních věcí cestujících, protože za ně odpovídají. Proto si raději nechají zajít chuť na teplý oběd v restauraci, zatímco si účastníci zájezdu prohlížejí některou památku nebo obědvají. Jak bylo zmíněno, problémů je tolik, že by pouhá zmínka o nich stačila na celodenní debatu.
Už jen téma správného stravování profesionálních řidičů ve věku od padesátky výše, kdy nejsou žádnou výjimkou zdravotní problémy, ať už jde o dnu, diabetes, či jiné choroby a s nimi související diety, bezlepkovou stravu apod., to jsou témata, o kterých se ví, ale nikdo se tím v praxi až tak nezabývá. Spíše naopak, někteří objednavatelé dopravy si vynucují naprosto nereálné dojezdové a jiné podmínky, často na úkor zhoršení podmínek pro řidiče. Účastníci kulatého stolu měli také možnost seznámit se se speciálními potravinami, jejichž tepelná příprava je natolik jednoduchá a rychlá, že v podmínkách praxe umožňuje profesionálním řidičům přesně to, co jim dosud chybí. Se sortimentem těchto hotových jídel bez lepku, konzervantů, s trvanlivostí do tří let, s možnostmi skladování až do teploty +30 °C, kterých je v současné nabídce firmy Expres Menu z Trutnova již více než 120 druhů, seznámil přítomné Ing. arch. Petr Sogel.
Tato jednoporcová a dvouporcová jídla se vyrábějí z kvalitních čerstvých surovin od osvědčených regionálních dodavatelů a jejich dlouhá životnost bez použití konzervantů je výsledkem balení do speciálních, tzv. bariérových sáčků, v nichž jsou jídla v autoklávu sterilována za vysokého tlaku a teploty. Proto také při skladování nepotřebují ledničku ani mrazničku, a jsou tudíž ideální jak pro profesionální řidiče, tak třeba i do školy, práce, na dovolenou, túry; zkrátka kamkoli, kam se nám zachce. Nechyběla ani ochutnávka, a jak bylo patrné na degustujících účastnících akce, všem chutnalo. K tepelné úpravě sáčku s jídlem stačí jej nahoře roztržený vložit do nádoby s vodou či varné konvice a zhruba do deseti minut povařit, což konec konců všichni viděli na vlastní oči. Zbývá doufat a věřit, že díky podrobné analýze každodenních praktických problémů profesionálních řidičů a vlivu na jejich aktivitu i zdraví se o nich bude nejenom hovořit, ale také v praxi se začne mnohé měnit v souvislosti s uvažovanými změnami důchodového systému pro tuto skupinu zaměstnanců. Přínosný je každý dobrý nápad, jako například nové potraviny, o kterých byla zmínka.
Jiří Novotný
Kulatý stůl se tentokrát věnoval problematice stravování profesionálních řidičů autobusů a kamionů. Nechyběla ochutnávka speciálních jídel vhodných pro řidiče, a jak je vidět na snímcích, po pouhých dvou minutách ohřevu sáčku ve varné konvici čočka s klobásou všem velmi chutnala