INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

stavbaTéměř 70 procent firem má zásadní výhrady proti rutinnímu používání investičních pobídek. Firmy je většinově považují za zbytečné pokřivení trhu a nepřijatelné zasahování státu do férového podnikatelského prostředí.

Pokud se mají poskytovat, tak jen ve výjimečných případech, převážně ale pro investice s mimořádnou přidanou hodnotou. Ukázalo to nové bleskové šetření mezi podnikateli, jehož výsledky dnes Hospodářská komora představila u kulatého stolu za účasti úředníků ministerstva průmyslu, generální ředitelky CzechInvestu a jejího týmu a podnikatelů.

Kdyby si firmy mohly vybrat, jaké politice státu by daly přednost, zda zachovat stávající výši daní a pojistného a poskytovat speciální investiční pobídky, nebo naopak snížit daně a odvody všem podnikatelům a pobídky neposkytovat, drtivá většina z nich (89 % respondentů) by upřednostnila druhou variantu. Dokonce i mezi těmi účastníky ankety, kteří sami investiční pobídky čerpali, tento názor jasně převládá (74 %).

Podnikatelé v anketě také uvedli, že čerpání investičních pobídek bývá spojeno s problémy s přetahováním zaměstnanců, komplikuje vztahy s odběrateli i dodavateli. Jen pouhá desetina firem je přesvědčená, že k takovým potížím nedochází. Přes nepochybnou překonanost stávajícího systému pobídek podnikatelé pragmaticky uznávají, že úplnou ignorací pobídek by kvůli "konkurenci" jiných zemí, které je poskytují, by ČR mohla ztrácet v mezinárodní soutěži ztrácet.

"Třeba pobídky dříve směřované do automobilového průmyslu byly diskutabilní. Můžeme tak samozřejmě polemizovat o inovativnosti, perspektivnosti a míře hodnoty přidávané produkci v českých automobilkách, ale současný přínos tohoto odvětví k výkonu české ekonomiky je nesporný. Některé z automobilek se přitom dnes věnují vývoji, což přináší další pozitivní efekt do české ekonomiky," zhodnotil situaci viceprezident Hospodářské komory Bořivoj Minář, který během diskuze zdůraznil obecně pokřivující hospodářskou roli pobídek, a proto je připouští jen jako zcela mimořádný prostředek státní politiky.

Pokud bude stát investiční pobídky poskytovat i v budoucnu, měl by zřetelně rozlišovat jejich dva typy. Předně by velká část respondentů dokázala akceptovat pobídky s mimořádnou přidanou hodnotou kvůli přilákání zahraničních a povzbuzení domácích podnikatelů přicházejících s určitým žádoucím produktem či výrobním procesem (např. high-tech technologie).

Méně početná skupina stoupenců vedle toho podporuje i druhý typ pobídek, který by měl při splnění nepříliš sofistikovaných podmínek stimulovat podnikání v nějakém poškozeném či jinak výrazně hendikepovaném území, např. na území s vyšší nezaměstnaností nebo ekologickou zátěží. V podstatě by tak tento typ pobídek představoval nástroj vnitřní kohezní politiky.

Hospodářská komora zároveň požaduje, aby sami čeští podnikatelé měli vliv na to, komu a jak je podpora poskytnuta. Jako jediný zákonem zřízený reprezentant podnikatelů tím chce do poskytování pobídek vnést racionalitu. Proto v meziresortním připomínkovém řízení požádala MPO, aby ji stát do procesu poskytování podpory zapojil. Podnikatelé totiž vnímají aktuální výzvy trhu bezprostředněji než byť i kvalifikovaní státní úředníci nebo politická reprezentace.

Všem výhradám podnikatelské veřejnosti prezentovaným Hospodářskou komorou při jejich vypořádání v souvislosti s novelou i investičních pobídkách ale nebylo zatím ministerstvem průmyslu a obchodu vyhověno. Hospodářská komora proto bude o změny usilovat v dalším legislativním procesu.

Bleskového červencového šetření Hospodářské komory se účastnilo 174 firem všech velikostí a ze všech regionů a napříč odvětvími a obory. Na dnešní kulatý stůl v pražském Florentinu přijali pozvání mimo jiné generální ředitelka CzechInvestu Silvana Jirotková, experti ministerstva průmyslu a obchodu i podnikatelé působící v různých odvětvích a regionech.

(tz)

Ilustrace Pixabay.com

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partneři plus:

 
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3