Říjnový kulatý stůl, uskutečněný v rámci projektu Společným postupem sociálních partnerů k přípravě odvětví na změny důchodového systému – etapa II., se tentokrát vrátil k problematice stresu profesionálních řidičů, tedy k velmi důležitému tématu. Také tohoto setkání se zúčastnili zástupci i majitelé dopravních firem spolu s představiteli odborů a specialisty projektu Dr. Lubomírem Ondrouškem (KZPS ČR/SAČM), Ing. Václavem Švarcem (OSD/ČMKOS) a PhDr. Ester Weinholdovou, klinickou psycholožkou.
Diskuzi k příčinám, projevům i možným důsledkům stresu profesionálních řidičů v autobusové a kamionové dopravě i možnostem předcházení jeho vzniku, jak ze strany samotných řidičů, tak i zaměstnavatelů a odborníků, řídil Dr. Lubomír Ondroušek. Vzhledem k tomu, že se problematice stresu věnoval jak letošní únorový, tak i červencový kulatý stůl, bylo cílem tohoto setkání shrnout všechny aspekty spojené se stresem řidičů a dát větší prostor přítomným manažerům a majitelům dopravních firem i dalším zúčastněným vyjádřit se k této důležité záležitosti.
Ukázalo se, že stres řidiče ovlivňuje řada okolností, od kvality jeho fyzického i psychického stavu, dostatečného odpočinku a umění relaxace přes harmonii ve vztazích v rodině až po dodržování uzákoněné pracovní doby a nutné doby odpočinku či bezkonfliktní komunikaci s dispečery apod. U řidičů autobusů, zvláště v MHD, hraje navíc významnou roli jejich klidná reagence na nepříjemné poznámky či projevy zloby, které se jim dostává ze strany některých cestujících na zastávkách či za jízdy v případě opoždění spoje, aniž by to bylo vinou samotného řidiče. Ukazuje se, že ne každý řidič autobusu dokáže psychicky zvládat podobné situace, aniž by se nedostal do konfliktu s cestujícími a ve stresu pak neohrozil jejich a svoji bezpečnost.
Řidiči kamionu zase musí překonávat pocit osamělosti daleko od domova, obavy z nebezpečí číhajícího při jejich odpočinku na parkovištích, zvláště v noci, z možného vniknutí migrantů do nákladového prostoru při přejíždění z jedné země do druhé, ale příčinou stresu může být i nedodržování pitného režimu v obavách možných potíží se zastavením vozidla ve chvíli, kdy si organizmus žádá své. Právě o těchto záležitostech, tedy vážných příčinách ovlivňujících vznik stresu, se hovořilo velmi podrobně, přičemž lidé z praxe uváděli řadu konkrétních případů, některé se zdály být až neuvěřitelné.
Téma stresu je rozsáhlé. Jedno se zde ukazuje jako nezbytně nutné – aby se problematice stresu věnovala značná pozornost nejen ze strany zaměstnavatelů, ale i státu, byť jen tím, že zainteresovaná ministerstva najdou prostředky pro financování speciálních školení řidičů, a pomohou tak dopravním firmám, které si za současné vysoké nákladovosti kromě menších benefitů pro relaxaci řidičů nemohou dovolit četná proškolování zaměstnanců v malých skupinách vzhledem k nepřetržitému provozu. Malí dopravci si pak takovýto nadstandard už vůbec nemohou dovolit. Je zde však i celá řada možností, jak vzniku napětí mohou významně předcházet i sami řidiči. Musí je však někdo motivovat, poučit a ukázat cestu, jak se stresu zbavovat, a hlavně, jak mu předcházet. To se pak může významně promítnout ve snížení nehodovosti na silnicích.
O přestávce kulatého stolu jsme požádali o rozhovor Zdeňka Kratochvíla, generálního ředitele jihlavské společnosti ICOM transport, a. s. (na snímku):
Vaše dopravní společnost je dlouhodobým členem Společenství autodopravců Čech a Moravy, vlastně i jedním ze zakládajících členů společenství a doslova dechberoucí je její rozvoj a postavení na dopravním trhu. Můžete firmu stručně charakterizovat?
Byl jsem skutečně u zakládání SAČM hned po revoluci. V té době jsem měl dva náklaďáky. Koncern ICOM transport, a. s., se během posledních 20 let stal jedním z nejmodernějších dopravních firem nejenom v České republice. Hlavní strategií firmy je zajištění kvalitní dopravní obslužnosti jednotlivých krajů, především pak s využitím kvalitního vozového parku značky Mercedes-Benz a Setra. Výrazné úspěchy společnost zaznamenává i ve vnitrostátní a mezinárodní kamionové dopravě. Dopravní uskupení ICOM transport, a. s., provozuje přes 800 autobusů, 300 souprav nákladních vozidel a zaměstnává 1800 zaměstnanců. Dále disponuje autorizovaným servisem Mercedes-Benz, čerpacími stanicemi, službami měření emisí a myčkami vozidel.
ICOM transport je zapojen do projektu zaměřeného na změny v důchodovém systému, o kterém se na našich stránkách již dlouhý čas zmiňujeme. Loni v červnu jste se zúčastnili měření LEA, kde jste dosáhli nejlepšího hodnocení z dopravních společností. Můžete sdělit některé detaily?
V rámci měření LEA byly u naší společnosti sledovány čtyři základní oblasti: Strategické plánování pracovní síly, Řízení znalostí a profesního rozvoje a kariéry zaměstnanců, Pracovní podmínky a prostředí a Flexibilita a mobilita. Projekt se uskutečnil napříč celým koncernem ICOM transport, a. s., a zapojeno bylo celkem 70 řidičů autobusů. Probíhal pomocí dotazníkového šetření a následně byli řidiči testování také pomocí speciálního programu na počítači. Po sběru potřebných dat a vyhodnocení se konaly s odstupem času rozhovory odborníků s řidiči. Následně byl veden rozhovor se zástupci personálního oddělení na téma nábor a výběr zaměstnanců, systém odměňování, benefitů či pracovního prostředí. V rámci šetření jsme jako společnost dosáhli nadprůměrných výsledků.
Co bylo pro vaši společnost z měření LEA a jeho výsledků přínosem?
Umožnilo nám podívat se na aktuálně nastavené interní procesy, prostředí firmy a přístup k zaměstnancům ve všech oblastech od náboru, přes vzdělávání a rozvoj, oblast benefitů a pracovního prostředí, až po přípravu na změnu pracovního výkonu nebo pozice a odchod do důchodu. Získaná data, v porovnání s klíčovými procesy v naší společnosti nám umožňují dále zefektivnit práci v oblasti lidských zdrojů a srovnávat současnou situaci v naší společnosti s ideálním stavem, procesy a postupy. Pro nás bylo důležité i to, že jsme získali v hodnocení age managemetu velmi dobré výsledky, což nás těší, a zároveň potvrzuje, že kráčíme správnou cestou. Průzkum LEA nám i napověděl, jak je možné práci našim zaměstnancům ještě vylepšit. Vždyť do důchodu by měl člověk odcházet plný síly a psychicky vyrovnaný, aby si důchod mohl užívat. V současné době například jednáme o školení finanční gramotnosti pro naše zaměstnance.
V průběhu projektu zaznělo mnoho informací i sdělení o praktických zkušenostech s již zmiňovaným stresem, mluvilo se o různých specifikách profese řidiče autobusu i kamionu. Jaký závěr jste si z toho všeho udělal?
Stres působící na řidiče je dvojího charakteru. Zatímco pro řidiče nákladních vozů je stresem hlavně dopravní situace a doprava jako taková, stresem pro řidiče autobusu jsou i nervózní cestující a nepříjemné situace, jež vyvolávají. Je proto důležité, aby řidič autobusu byl odolný vůči špatně naloženému člověku, a naopak slušným a zdvořilým chováním či vtipem pasažérům náladu vylepšoval. Proto již organizujeme speciální školení na téma komunikace řidičů autobusů s problémovými cestujícími, a zde se musím pochlubit, má to opravdu smysl. Dostávám mnoho pochvalných dopisů či emailů týkajících se právě chování našich řidičů. To samo o sobě vypovídá, jak jsou pro naši společnost informace z kulatých stolů mnohdy přínosné a inspirující.
připravil Jiří Novotný