INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

V roce 2014 bylo v České republice evidováno více než 450 tisíc obchodních společností, z nichž téměř 25 % má majoritního zahraničního vlastníka. Nejčastějšími zahraničními vlastníky jsou Slováci (20 tis. společností), Rusové (17,5 tis.), Ukrajinci (10,8 tis.) a Němci (9,5 tis.).Česká republika se v posledních letech těší rostoucímu zájmu podnikatelů ze Slovenska, Polska, Maďarska a balkánských států.

Naopak počet ruských a ukrajinských firem v ČR stagnuje. Počet firem z Rakouska, Německa a Nizozemí dokonce v posledním období klesá. Vyplývá to z analýzy dat portálu www.informaceofirmach.cz, který obsahuje data o podnikatelských subjektech z České i Slovenské republiky.

Zájem podnikat v ČR mají spíše východní státy

V posledních několika letech došlo k nárůstu počtu firem se slovenskými, polskými, maďarskými, rumunskými či bulharskými vlastníky. „Zatímco v případě Polska či Maďarska hraje roli zejména ekonomická a geografická blízkost, balkánské státy mohou v podnikání v ČR vidět možnost, jak se dostat blíže k západním trhům,“ říká Pavel Finger, člen představenstva společnosti CRIF – Czech Credit Bureau. Z první desítky zahraničních firem však došlo k mírnému poklesu počtu u firem s vlastníky z Rakouska (-7,4 %), Německa (-5,6 %) a Nizozemí (-6,1 %).

Ruský zájem o podnikání v ČR se už nasytil

V posledním desetiletí u nás došlo k dramatickému růstu počtu firem s ruskými vlastníky, a to z 8 300 na 17,5 tisíce (o 108 %). Nejmarkantnější nárůst počtu společností s ruskými vlastníky byl zaznamenán před rokem 2010, naopak od roku 2012 dochází k určité stagnaci, v posledním roce dokonce k mírnému odlivu ruských firem z republiky. „Přetrvávající krize na Ukrajině a sankční politika EU se na vývoji počtu ruských společností u nás zatím projevily jen mírně,“ konstatuje Pavel Finger.

Slovensko využívá výhod eurozóny

Oproti ČR je na Slovensku ruský ekonomický vliv mnohem menší – firem s ruským vlastníkem tam působí ani ne 5 stovek. „Slovensko je díky přijetí eura mnohem integrovanějším státem než ČR a láká tak podnikatele z dalších států eurozóny, především z Polska, kde se objevuje stoprocentní nárůst v posledních pěti letech,“ vysvětluje Pavel Finger. Zároveň na Slovensku došlo ke zvýšení počtu obchodních společností, které jsou z více než 50 % vlastněny Ukrajinci. Ti mohou přes Slovensko mnohem snadněji proniknout na západní evropské trhy.

Jedničkou v počtu firem se zahraničním kapitálem je na Slovensku přirozeně, jakožto sousedící stát, Česká republika. Dvaadvacet let od rozdělení Československa tam podniká téměř 17 tisíc firem s českým majoritním vlastníkem.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3