Lidé chtějí jíst zdravěji než v minulosti, vyplývá z mezinárodního průzkumu stravovacích návyků FOOD, který vznikl z iniciativy EU a jenž realizuje společnost Edenred, známá vydáváním stravenek Ticket Restaurant®. Zatímco před šesti lety (2009) při výběru oběda přihlíželi k nutriční hodnotě jen tři z deseti Čechů, nyní jsou to již čtyři lidé z deseti. I přes tento růst jsou Češi pozadu za strávníky ze západní Evropy – ve Francii, Belgii, Itálii a Španělsku se na vyváženost a kalorickou hodnotu oběda ohlíží zhruba polovina strávníků.
Na snímku šéfkuchař Filip Sajler
Nejvíce lidí v Evropě se při výběru oběda stále řídí tím, na co má chuť. Velmi výrazně ale od začátku ekonomické krize přibylo těch, kteří se dívají na cenu pokrmu. Paradoxně ji přitom řeší nyní mnohem více lidé ze starých členských zemí EU, než Češi a Slováci.
„Částečně je to ale způsobeno tím, že v ČR a na Slovensku jsou nejrozšířenější polední obědové nabídky v restauracích za výrazně zvýhodněné ceny,“ uvedla Lucie Prášková, která má program FOOD ve společnosti Edenred na starosti. V řeči čísel: Zatímco cena je důležitá při výběru oběda v restauraci pro dva ze tří Francouzů, v ČR hraje podstatnou roli jen u třetiny lidí. Mnohem méně než v minulosti pak lidé hledí zejména na velikosti porcí.
To potvrzují i zkušenosti majitelů restaurací. „Lidé hledají kvalitu a dřívější preference najíst se co nejvíce a nejlevněji je už zčásti ta tam. Strávníka dnes zajímá také surovinová skladba, čerstvost a poctivá kuchařská práce, jak vyplývá například z naší aktuální zkušenosti z nového projektu Pankrácký Rynek“ uvedl šéfkuchař a spolumajitel Perfect Canteen Filip Sajler.
V důsledku ekonomické krize Evropané obědvají celkově méně, než před 6 lety a ČR má v tomto srovnání všech zemí nejméně zaměstnanců, kteří obědvají pravidelně každý den. Největší pokles nastal u jižních států – Itálie a Španělska, které zasáhla silně nedávná druhá vlna ekonomické recese a kde je historicky zakořeněn zvyk připravovat si oběd doma a brát si ho s sebou do práce. Potěšitelná je ale skutečnost, že v Česku je nejvyšší podíl zaměstnanců (66%), kteří pro svůj oběd volí restauraci/ jídelnu a současně v Česku, jako jediné zemi, tento počet lidí i nadále v posledních
6 letech roste. Jinde silně narůstá počet lidí, kteří jedí u pracovního stolu či v oddychové místnosti.
Český fenomén je opět způsoben výhodnými restauračními poledními menu v kombinaci s platbou stravenkami.
„Celkově lze říci, že lidé i na jídle šetří, ale zároveň si začínají uvědomovat, že by neměli jíst k obědu tučné a nezdravé pokrmy, které omezují jejich odpolední pracovní výkon,“ říká Pavel Kusý, marketingový ředitel ze společnosti Edenred. O tom svědčí i zkušenosti restaurací. Těch, které prodávají více zdravých jídel, po celé Evropě přibývá. „Růst prodejů zdravých jídel v posledním roce potvrdila podle průzkumu pětina českých restaurací. V zemích západní Evropy jsou nárůsty ještě
vyšší. Například v Itálii, Francii a Španělsku se zvýšil prodej zdravých jídel za poslední rok v plné čtvrtině restauračních zařízení,“ říká Lucie Prášková. Zároveň většina restaurací v průzkumu uvedla, že příprava zdravých obědů není ani dražší, ani náročnější, než u klasických receptů. „V Česku a na Slovensku takto odpovědělo méně restaurací než v západoevropských zemích, ale i v těchto dvou státech převládá názor, že zdravé jídlo není pro restaurace přítěží,“ doplnila Lucie Prášková.
(tz)