INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Úspěšné firmy se dávno zákazníkům neprezentují jen namalovaným logem. Firemní identita, která zahrnuje vše od sloganů přes hlavičkové papíry a barevné sladění sídla společnosti až po oblečení zaměstnanců, už není doménou jen velkých korporací. Stále více menších tuzemských podniků a živnostníků díky ní dosahuje u zákazníků většího úspěchu.

Už před 7 tisíci lety transilvánští hrnčíři do svých hliněných výrobků tiskli značky. Tato dávná loga měla tím větší hodnotu, čím lepší nádoby ten který řemeslník dělal. Dnes už je experty potvrzeno, že způsob používání image určité značky může být pro nákup výrobku důležitější než jeho vlastnosti. Odhalil to už v polovině minulého století výzkum amerických psychologů W. Gardnera a P. Leavyho. Právě důsledně vytvořená firemní identita je způsob, jak kvalitní image mezi zákazníky vybudovat. A stále více českých firem si uvědomuje, že zdaleka nejde jen o firemní logo. „Zaznamenáváme zvyšující se poptávku po kompletní firemní identitě, kterou nedělají jen vizitky a hlavičkové papíry se stejným logem. I menší společnosti si začínají být vědomy, že to, jak na zákazníky působí, jak jsou zapamatovatelné, může mít zásadní vliv na jejich tržby,“ konstatovala Jana Martínková ze společnosti Activa, která je lídrem na trhu v oblasti poskytování služeb a vybavení pro kanceláře.

Logo jen špička firemního ledovce

Loga řady českých firem mají svůj původ v 90. letech, kde je mnohdy v pirátsky staženém programu za pár stokorun namaloval začínající grafik. Po dvou desítkách let ale už jako tvář firmy, okolo které byla postupně „dolepena“ celá firemní identita, přestávají stačit. Dobrým řešením může být zamyšlení se nad stávající podobou, ale i radikální změna. Logo i slogan dnes totiž ti nejlepší experti nevnímají jako něco, co jde pro fimu vymyslet od stolu a pak to stačí umístit na vizitky nebo poutače. Celá vizuální identita společnosti – od barev až po firemní písmo – vzniká až po konzultacích s vedením firmy či zaměstnanci.

Výsledek totiž nejde hodnotit slovy pěkný či škaredý. Grafická prezentace společnosti musí odrážet podstatu podnikání, odlišit firmu od konkurence a zajistit, že ji firma bude moci používat další roky, aniž by zastarala. Zamyslet se je také vhodné nad přejmenováním společnosti. Zejména menší firmy se bojí nákladů, které jsou spojené s přeměnou firemního vybavení a následným komunikováním nové značky. Odborníci ale upozorňují, že název, který lépe vystihuje současnou činnost firmy, se může ve výsledku bohatě vyplatit.

Výběr firemních barev je věda

Věda je už jen samotný výběr barev. Americké agentury Marketo a Column Five9 například provedly v roce 2012 studii oblíbených barev, které se používají na firemní loga. Výzkum proběhl na stovce log různých světových značek. Výsledky ukazují, že nejoblíbenější barvou je modrá, za ní následuje červená, jako třetí skončila černá a na čtvrtém místě oblíbenosti je žlutá. Dále se také ukázalo, že volbu barvy silně ovlivňuje odvětví, ve kterém firma figuruje. Ze studie vyplývá i fakt, že 95 % zúčastněných firem upřednostňuje v rámci loga kombinaci maximálně dvou barev.

Zatímco modrá barva reprezentuje bezpečnost, spolehlivost a vzbuzuje důvěru, žlutá barva je pozitivní, symbolizuje kreativitu a motivaci. Výběrem barvy tak firmy činí důležitý krok, kterým dávají zákazníkům najevo mnohé. Pak by ji měly důsledně dodržovat. „O firmě ovšem mnoho vypovídají například také prostory, ve kterých se pohybují zákazníci. I ty je proto vhodné sladit do korporátních barev. Velkou poptávku v současnosti zaznamenáváme po sladěných šanonech, podavačích či židlích,“ upozornila Jana Martínková.

Zákazníci si odnesou kus firemní identity

Není náhodou, že boom zaznamenal firemní design za ekonomické krize ve 30. letech minulého století. Právě například originální obaly byly pro řadu firem zůsob, jak se odlišit a v těžké ekonomické situaci se mezi konkurencí probít. Slavné jsou tak například práce Zdeňka Rykra, který v letech 1921 až 1940 vytvořil celou řadu obalů pro čokoládovny Orion. I když firma nedodává zboží, které si zákazníci mohou odnést ve specifickém obalu, může je zaujmout předměty, které ztělesňují její firemní identitu. Propisku, vizitkovník, ale i firemní víno nebo oděvy mohou specializovaní dodavatelé vytvořit přesně podle firemní identity. „Na míru si je možné nechat vytvořit předměty, které mohou mít pro obdarovaného trvalou hodnotu a on pak dobrou image firmy dále šíří,“ dodala Martínková.

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3