Zhruba osm procent mužů a čtyři procenta žen, kteří jsou nadpolovičními vlastníky společnosti s ručením omezeným, nebo akciové společnosti, v názvu firmy použijí své příjmení. Sklon k tomu mají častěji starší majitelé. Firmy pojmenované podle svých vlastníků hospodaří výrazně lépe než ostatní a jsou stabilnější. Takové jsou hlavní závěry analýzy poradenské společnosti Bisnode.
Část majitelů akciových společností nebo společností s ručením omezeným dávají na názvu firmy své příjmení. Sklon k tomu mají spíše starší majitelé a muži. „Vlastníci firem ve věkové kategorii nad 50 let po sobě pojmenovávají firmy dvakrát častěji než majitelé mladší 30 let. Tento jev je přitom častější u mužů, nicméně s rostoucím věkem se tento rozdíl zmenšuje,“ říká analytik Bisnode Milan Petrák.
|
Podíl majitelů s příjmením v názvu firmy |
Celkové absolutní počty většinových majitelů |
||
věk |
muži |
ženy |
muži |
ženy |
18 - 29 |
5,1 % |
2,1 % |
10 023 |
3 562 |
30 - 39 |
7,6 % |
2,9 % |
32 621 |
10 349 |
40 - 49 |
9,0 % |
3,9 % |
49 401 |
13 396 |
50 - 59 |
10,3 % |
5,4 % |
38 209 |
9 662 |
60 a více |
11,1 % |
5,8 % |
27 924 |
6 949 |
celkem |
8,0 % |
3,9 % |
158 178 |
43 918 |
Zdroj: Bisnode
„Zajímavé ale je, firmám pojmenovaným podle svým vlastníků se daří výrazně lépe než těm ostatním. Ziskovost firem s příjmením v názvu je v průměru o třetinu vyšší, tento rozdíl je nejvýraznější u mladších vlastníků a s rostoucím věkem klesá. Firmy s příjmením v názvu jsou také stabilnější: riziko negativní úpadku, exekuce či platební nesplatnosti je u nich o 19 % nižší než u ostatních firem. Nehraje roli, zda je součástí názvu celé příjmení vlastníka či jeho část - výsledky u těchto dvou případů jsou obdobné,“ uvedl dále Milan Petrák z Bisnode.
„Rozdíl v ziskovosti je patrný i v rámci jednotlivých odvětví. To znamená, že není způsoben tím, že v některých oborech, jako například zdravotnictví či účetnictví, je pojmenovávání firem podle příjmení častější. Nabízejí se dvě možná vysvětlení zjištěného jevu. První možností je, že přítomnost příjmení v názvu vede vlastníky k zodpovědnějšímu řízení firmy. Možné ale také je, že k rozdělení dochází již při založení firem a vlastníci podle sebe častěji pojmenovávají firmy, se kterými mají „vážné úmysly“,“ uzavřel analytik Bisnode.
(tz)