INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Zhruba dvě třetiny učňů, kteří právě usedli do školních lavic, se nakonec nejspíš nebudou po absolvování učebního oboru živit rukama. Nevěří totiž manuální práci, nebo je tato práce vůbec netáhne. Vyplývá to ze zkušeností pracovní agentury Wincott People. Podle Wincott People si ale kvalifikovaní dělníci a šikovní řemeslníci s praxí, které tato pracovní agentura přiděluje firmám, měsíčně vydělají i přes 30 000 Kč hrubého, ti nejšikovnější i víc. Mladí lidé to ale nevědí a mnozí z nich se po absolvování učebního oboru rozhodnou pro jinou dráhu nebo další nástavbové studium všeobecného zaměření v touze po lepším výdělku v klidu kanceláře. Paradoxně však často skončí na úřadu práce.

Se začátkem září usedá do školních lavic skoro 280 000 žáků odborných středních škol, aby získali vzdělání v různých oborech odborného vzdělávání s výučním listem či s maturitou, které je má připravit na přímý vstup na trh práce. Prací rukama se však začne živit pouhá třetina z nich.
    „Pořádáme již několik let prezentační akce přímo v učilištích, kde zároveň hledáme potenciální nové zaměstnance. Vidíme, že se žáci dělí zhruba na třetiny: třetina se chce živit oborem, na který se připravuje; další třetina se nechce živit rukama vůbec, a poslední třetina si chce po absolvování vzdělání rozšířit formou nástavby, např. proto, aby mohli mít svoji menší firmu, kterou budou moci řídit, nebo proto, že chtějí získat univerzálnější vzdělání a pracovat v klidu kanceláře – v mylném očekávání lepšího výdělku. Naše zkušenosti však ukazují, že paradoxně mladí absolventi s všeobecným středním vzděláním to nemají lehké, protože přetlak obdobně uvažujících lidí je na trhu značný i nižší, a málo placené kancelářské pozice, kde dříve postačilo středoškolské vzdělání, jsou dnes obsazeny vysokoškoláky. Naproti tomu o šikovné dělníky a řemeslníky se firmy doslova perou, a často si dnes lidé rukama vydělají srovnatelně nebo víc než zaměstnanci na nižší manažerské pozici,“ rozdělil se o své zkušenosti Adrian Suchánek, personální ředitel agentury Wincott People.
    Agentura s desetiletou historií přiděluje dělníky asi do stovky firem působících hlavně v automobilovém a strojírenském průmyslu v Čechách, na Slovensku, ale i v Německu. „Velká část učňů nemá řádnou představu o tom, jaká je poptávka a výdělky v řemeslnických profesích nebo mají nereálná očekávání. Nevěří, že je práce rukama uživí, protože vlastně nevědí, na jaké úrovni se výdělky pohybují, ani jaké profese firmy poptávají. Hodně učňů by také chtělo vycestovat za prací do zahraničí, ale většina se nedomluví, ačkoliv se na školách cizí jazyky vyučují,“ dodal Adrian Suchánek.
Pomoc mladým absolventům bez praxe
„Dáváme šanci mladým absolventům bez praxe, kteří mívají problém najít zaměstnání bez požadovaných zkušeností. Mnoho podniků také požaduje při náboru pracovníků různé specializované oborové certifikáty (například průkaz řidiče vysokozdvižného vozíku, svářečský, jeřábnický či vazačský průkaz). Jejich získání je finančně náročné, a mladí lidé na ně zpravidla nedosáhnou – museli by si je platit ze svého. I v tomto jim může pomoci naše pracovní agentura. Potřebné kurzy pro ně nejen zařídíme, ale i uhradíme oproti např. tříletému závazku pracovního poměru u nás. Šikovní dělníci a řemeslníci se u nás o práci ani výdělek bát nemusejí,“ doplnil Adrian Suchánek.
Nejvíce si vydělají svářeči
K manuálním profesím, které zajišťují dobrý výdělek, patří podle údajů Wincott People
např. zkušení svářeči s kvalifikací na sváření v aktivním nebo inertním plynu, nebo obráběči na počítačově řízených strojích či CNC horizontkáři a karuseláři. Ti nejlepší si vydělají měsíčně i 35–40 000 Kč hrubého. Brusiči, zámečníci a elektrikáři s vyhláškou mohou dosáhnout na 25–31 000 Kč, šikovní soustružníci si vydělají mezi 22–26 000 Kč. Mladí lidé to ale v době, kdy si obor na konci základní školy vybírají, mnohdy nevědí, a dost možná, že by se s lepší znalostí reality rozhodovali při volbě své profese jinak.
    „Například obráběč je jedna z nevyhledávanějších pozic ze strany zaměstnavatelů – zájem o tento obor ale dlouhodobě klesá. Negativní trend se nedaří zvrátit ani stipendii od firem nebo přímo od státu. Výrobní podniky se přitom doslova přetahují o studenty a snaží se je nalákat na praxi, v průběhu které si automaticky vytipují ty nejlepší a těm talentovaným okamžitě nabízejí pracovní smlouvu,“ uzavřel Adrian Suchánek.
Obory „na vymření“
K oborům, které v posledních letech netáhnou, patří slévač, kovář, sklenář, tesař, lakýrník, obuvník. Nepříznivý demografický vývoj spolu s nezájmem studentů o práci rukama tak hrozí „nevyhnutelným“ stavem, kdy za pár let bude v Česku absolutní nedostatek zkušených dělníků a řemeslníků.     

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3