Když se řekne kreativita ve výuce, většina z nás si vybaví výtvarnou nebo pracovní výchovu. Tam se tvůrčí přístup jaksi automaticky předpokládá. My se ale budeme bavit o kreativitě jako o přístupu, který se dá aplikovat v jakémkoli předmětu. Rámcové vzdělávací programy, které vymezují základní požadavky a očekávané výstupy vzdělávacího procesu na středních a základních školách, dokonce vyžadují podnětné a tvůrčí školní prostředí. To podle nich má zajistit, aby se každé dítě prostřednictvím výuky přizpůsobené individuálním potřebám optimálně vyvíjelo v souladu s vlastními předpoklady pro vzdělávání.
Na mnoha školách zatím ještě převládá frontální výuka, která staví žáky do role pasivního přijímače informací. Někteří učitelé dokonce při zkoušení trvají na doslovném opakování svého výkladu a nejsou ochotni přijmout jakoukoli jinou formulaci, byť i správnou, ale řečenou jinak (nemluvíme samozřejmě o přesných datech a vzorcích). Naštěstí se ale tato situace začíná postupně měnit, a to jak díky vzdělávání učitelů, tak i proto, že začíná růst počet alternativních škol, které pracují s dětmi jiným stylem. Podporují je, aby byly co nejaktivnější, měly touhu poznávat nové věci, spolupracovaly navzájem, dokázaly lépe komunikovat a přemýšlet v souvislostech. Učitel by měl děti pozitivně motivovat, podporovat jejich kvality a originalitu a respektovat jejich zvláštnosti. Další výhodou alternativních škol je i slovní hodnocení žáků. Děti mají potřebu se srovnávat, ale každé dítě má vlohy pro něco jiného. Je důležité, aby zažívali úspěch v předmětech, které jim jdou a nezanevřeli na ostatní, ve kterých sice nemají tak dobré výsledky, ale mohou díky své snaze vidět pokrok. Tak mohou mít dobrý pocit z toho, že má cenu se snažit a někdo to ocení.
Na to, jak se dá kreativně pracovat na běžné ZŠ, jsem se zeptala PaedDr. Miloslavy Houdkové ze ZŠ Drtinova v Praze. Paní učitelka si nejvíce pochvalovala práci s interaktivními tabulemi, kterými je v současné době vybavena většina učeben této školy. Samozřejmě je důležitá i příprava učitele na hodinu, ale ta by měla být samozřejmostí v každém případě. Škola má také možnost zakoupit pro výuku soubor programů k jednotlivým předmětům, se kterými pak jednotliví učitelé pracují a mohou je kreativně rozvíjet. Hlavní výhodou této práce je aktivní zapojení žáků a díky připojení na internet mohou interaktivně reagovat, vyhledávat si další informace a řešit jednotlivá témata ne odděleně, ale v souvislostech. Na konkrétním případu výuky gotiky mi například paní Houdková vysvětlila propojování předmětů, jako je vlastivěda a výtvarná výchova. Ve vlastivědě se probírají historická fakta a zároveň je možné promítáním na tabuli přiblížit dané období ukázkami staveb, oděvů, zmíněním významných osobností a podobně. Žáci mohou sami navrhovat, co je ještě v souvislosti s tímto obdobím zajímá a vyhledávat informace na internetu.
Další zajímavou akcí na této škole je Projektový den, kdy škola vyhlásí téma a jednotlivé třídy si ho rozpracují a předvedou zcela podle svého. Právě na takových akcích se projeví aktivita a kreativita žáků, vzájemná spolupráce a komunikace a nakonec i radost ze společného úspěchu.
Indikátorem toho, že se v našem školství blýská na lepší časy, jsou nejen postupně se zlepšující podmínky na školách díky osvětě a dalšímu vzdělávání pedagogických pracovníků, ale i díky významným a úspěšným osobnostem, které se začaly v této sféře angažovat.
Partneři yourchance: Nadace DRFG, Mercedes-Benz Praha, Pioneer Investments, Atollon,
Mirka Brožová, lektorka, yourchance o.p.s.