INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

100 5098GASCONTROL společnost s. r. o. sídlící v Havířově má ve svém bohatém portfoliu služeb v oblasti plynárenství také přestavby osobních vozidel na pohon stlačeným zemním plynem (CNG). Vše začalo v roce 2007, kdy firma zakoupila dva nové vozy Fiat Doblo, které byly již z továrny na pohon CNG upraveny. Po jejich ročním bezporuchovém a velmi úsporném provozu vedení firmy rozhodlo vybudovat specializovaný servis, kde by se prováděly přestavby vozidel pro pohon CNG. Jako první zde technici přestavěli tři firemní Fabie, které dodnes spolehlivě jezdí, a poté začal GASCONTROL nabízet tyto kvalitně zvládnuté služby dalším zájemcům.

Tím nejdůležitějším, bez čehož se žádná taková přestavba vozidla neobejde, je dokonalé technické vybavení pracoviště. Patří sem například počítačové vybavení se speciálním programem pro nastavení stanovených parametrů řídicí elektroniky vozidla po ukončení montážních prací, špičkový analyzátor spalin a další zařízení.
Co se týká samotné přestavby vozidla, ta jsou opatřena ocelovými tlakovými nádobami z provenience Vítkovice Cylinders, a. s., které jsou vybaveny bezpečnostními prvky proti přetlaku plynu při zvýšení okolní teploty (např. při požáru) a dostatečně odolnými proti deformaci při havárii.  Výstup plynu z nádrže je ovládán elektromagnetickým ventilem, který se uzavírá v případě, že motor neběží. Tlak v této láhvi dosahuje hodnoty 200 barů. Od tlakových nádrží vede vysokotlaké vedení do motorového prostoru, kde je napojeno na reduktor tlaku a pak se jedná již o nízkotlaké vedení do elektronicky řízených vstřikovačů. V reduktoru se tlak upravuje na 200 kPa. Mozkem celého zařízení je řídicí jednotka, která vypočítává dávku paliva na každou otáčku motoru, a tato informace přichází do modulátoru množství dodávajícího potřebnou dávku paliva do jednotlivých vstřikovačů. Pro plnění vozidel se na karoserii vozidla nebo v motorovém prostoru osazuje tankovací otvor, na který se napojuje plnicí pistole stojanu.

Záruční i pozáruční servis
Samotnou montáží a seřízením správné funkce celého vystému však přestavba ještě nekončí. Firma v rámci této služby zajišťuje také oficiální schválení přestavby na odboru dopravy včetně všech formalit, takže zákazník dostane vůz s potřebným schválením a zápisem do technického průkazu.
Firma poskytuje současně záruční i pozáruční servis přestaveb na CNG. Kontrola funkčnosti celého systému se provádí jednou ročně a jednou za pět let probíhá tlaková zkouška ocelové tlakové nádoby. Přestavba vozidla na pohon stlačeným zemním plynem trvá zhruba dva až tři dny podle typu vozidla. Předchází jí konzultace s vedoucím servisu s upřesněním technických požadavků a  uzavření objednávky. U vozidel, která nejsou běžně používaná v provozu na našich silnicích, je třeba díly objednávat na zakázku. Standardně se provádějí montáže systému sekvenčního vstřikování od italské firmy TARTARINI auto industries, renomovaného výrobce LPG/CNG komponentů. Tento systém je vhodný zejména pro vozidla od roku výroby 2000 s dvěma lambda sondami (před a za katalyzátorem), vybaveném řídicími jednotkami systému EOBD (European On Board Diagnosis) do výkonu 240 kW.
Pokud jde o objem jedné nádrže, pohybuje se v rozmezí  30 až 70 dm3, což představuje při plném tlaku 6 až 14 m3 zemního plynu. Je možné provést montáž více nádrží, což zvýší celkový dojezd vozidla na jedno plnění. Pro porovnání s benzinem 1 m3 zemního plynu odpovídá 1 litru benzinu, takže s jednou tlakovou nádrží lze dojet zhruba 200 až 230 kilometrů.

Přestavba se vyplatí
GASCONTROL provádí přestavby jak osobních, tak i užitkových vozidel. Cena  přestavby se odvíjí od typu vozidla, druhu plnění paliva do motoru, počtu válců a pohybuje se kolem tří až sedmi desítek tisíc korun. Dnes je již samozřejmě možné pořídit si sériově vyrobené CNG vozidlo, kterých je dnes na trhu poměrně velký výběr. Ovšem pro ty, kdo na zakoupení nového vozu nemají potřebné finanční prostředky, je přestavba jednou z možností, jak jezdit levněji, bezpečněji a ekologičtěji.
Jaké jsou tedy nejdůležitější výhody vozidel poháněných stlačeným zemním plynem (CNG)? K ekonomickým patří především stabilní cena nezávislá na ceně ropy a ve srovnání s cenou klasických paliv mnohem přijatelnější vlivem nízké spotřební daně. Uživatel ušetří také na silniční dani, od níž je osvobozen, a má palivo s oktanovým číslem 128, což zajišťuje vysoký výkon motoru. Opomenout nelze také ekologická hlediska, protože emise CO2 jsou v případě CNG sníženy až o 30 %, emise NOx jsou nižší dokonce o 60 %, nulové jsou emise aromatických uhlovodíků a oxidu siřičitého i oxidu uhelnatého. Navíc se výrazně snižuje hladina hluku, při havárii nehrozí kontaminace půdy a jako alternativu lze využít bioplyn.

Bezpečnost se počítá
Kdo přechází na CNG, může počítat i s mnohem menšími bezpečnostními riziky. Na rozdíl od LPG (nelze zaměňovat či dělat rovnítko mezi zemním plynem stlačeným na 200 barů, který v krajním případě rychle uniká do ovzduší či vyhoří bez nebezpečí výbuchu a zkapalněným propan-butanem, který se po úniku drží při zemi a při požáru hrozí nebezpečí výbuchu) je zemní plyn lehčí než vzduch a volně se rozptyluje. Má teplotu vznícení 537 stupňů a je umístěn v silnostěnných dostatečně předimenzovaných tlakových nádobách opatřených bezpečnostními ventily. Tento speciální elektromagnetický ventil zabezpečuje dodávku plynu pouze za chodu motoru, způsobí přerušení dodávky při poškození tlakového vedení plynu (například při nehodě) a v případě požáru při dosažení teploty nad 110 stupňů bezpečnostní ventil umožňuje řízené „odfouknutí“ plynu díky tepelné a tlakové pojistce.
Díky zmíněným bezpečnostním prvkům poskytuje vozidlo na CNG vyšší bezpečnost provozu než vozidlo s klasickou nádrží obsahující benzin či naftu. Prokázala to řada bezpečnostních testů prováděných renomovanými automobilkami i například společností ADAC. Ta podrobila několika testům vozidlo Opel Zafira 1.6 CNG. Uskutečněný crashtest neprokázal žádné slabé místo plynového pohonného systému, u kterého byla po simulovaném čelním nárazu provedena zkouška těsnosti pomocí dusíku. Při pokusu o zapálení vozidla se po několika minutách aktivovaly tavné pojistky a plyn začal kontrolovaně unikat a odhořívat. V žádné fázi pokusu nevzniklo riziko exploze. Podobný test provedly i některé plynárenské společnosti u nás. Zemní plyn jako palivo pro dopravu je tedy bezpečný. Kromě toho má ještě jednu velkou výhodu – nikdo si jej neodnese domů. Na rozdíl od klasických paliv proto z firemního systému nezmizí. Plyn je zkrátka plyn...
(nov)

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3