INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

RezlerováJaroslava RezlerováEpidemii covid-19 ještě nemáme v České republice za sebou, ale firmy už získaly mnohé zkušenosti z fungování ve změněných podmínkách. Začínají nově plánovat a už provádějí první potřebné změny. A v tomto „koronavirovém poločase“ vydala personální agentura ManpowerGroup průzkum mezi manažery a podni­kateli. Jaké informace získala, o tom jsme hovořili s Jaroslavou Rezlerovou, generální ředitelkou ManpowerGroup Česká republika.

Co vás ve výzkumu nejvíc zajímalo?

Položili jsme dotazovaným dvě základní otázky. Chtěli jsme zjistit, jaký byl dopad epidemie covid-19 na jejich business a rovněž jaké náborové aktivity chystají firmy do budoucna.

A vrátily se vám očekávané odpovědi, nebo vás podniky spíše překvapily?

Ukázalo se, že v českém prostředí panoval v polovině dubna 2020 ještě optimizmus. Téměř třetina firem si myslila, že do čtvrt roku bude nabírat zaměstnance jako před epidemií. A co se dopadů na business týká, 57 % firem bylo pandemií negativně ovlivněno. Jen 3 % hodnotila svou situaci pozitivně. Jak jsme však předpokládali, nejhůře bylo zasaženo odvětví Ubytování a stravování, v němž 92 % podnikajících subjektů muselo omezit provoz. Celkově 35 % společností nezaznamenalo změny v obchodní aktivitě.

Návrat k normálu by měl být rychlý?

Až 31 % firem si myslí, že se na původní úroveň náborů vrátí do tří měsíců. Pouze necelá pětina propadla pesimizmu, přesně 19 % firem se domnívá, že na předkoronavirovou úroveň se nevrátí už nikdy.

Kdo na restriktivní opatření doplatil nejvíc?

V rámci ČR jsou nejvíce postižené malé podniky do 50 zaměstnanců a z hlediska regionů je nejvíce zasažený pražský region. Zdaleka nejvíce postiženým sektorem je Ubytování a stravování, kde 53 % firem muselo zavřít úplně a 92 % do nějaké míry omezilo provoz. Nejdůležitější zaměstnavatelský sektor Zpracovatelský průmysl jen velmi vzácně dospěl k úplnému uzavření provozu. Vždy dále probíhala nějaká částečná činnost, kupříkladu vychystávání stávajících zakázek, údržba a podobně. I tak ale 30 % zaměstnavatelů v tomto sektoru omezilo provoz více než z poloviny.

Mohou být naše zkušenosti srovnány se zahraničím?

V mezinárodním srovnání jsou dopady epidemie na provoz firem v ČR podobné, jako například v Německu nebo na Slovensku. Příliš se neliší česká data od globálního průměru, kde 63 % firem deklaruje na business negativní dopady epidemie.

Jaká následovala reakce firem na vládní opatření a změněné chování obchodních partnerů a zákazníků?

Epidemie covid-19 zasáhla mnoho odvětví a oborů. I sebevíce konzervativní zaměstnavatelé museli své návyky přehodnotit. Kdo doposud odmítal nové technologie, status home office, online fungování, virtuální setkávání nebo bezkontaktní transakce, byl nucen se rychle přeorientovat. Do online prostředí se přesunuly prodejny, provozovny, restaurace i administrativní služby. S koncem nouzového stavu a postupným rozvolněním se lidé budou pomalu navracet ke svým starým dobrým zvyklostem, ale určitá část populace si komfort vzdáleného přístupu z pohodlí domova bude chtít ponechat i do tzv. nového normálu.

Dokážete předvídat, v čem se změní trh práce a jakým způsobem prodělaná zkušenost ovlivní zaměstnanost v České republice?

Změny už jasně vidíme. U dělnických nebo administrativních pozic si bude moci zaměstnavatel více vybírat, ale ani vysoká nezaměstnanost nevyřeší problém nedostatku řemeslníků, techniků, mechaniků, lékařů nebo programátorů. Epidemie zřejmě urychlí procesy v ekonomice, které už tak byly revoluční v důsledku možností digitalizace a robotizace. Nutnost rychlého tréninku a rekvalifikace velkého množství lidí bude nyní ještě naléhavější.

ptal se Pavel Kačer

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3