INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

IMG 9162Strategie Svazu květinářů a floristů České republiky je pro letošní rok jasnozřivější než v nedávné minulosti: Květiny víc než kdy jindy začaly šířit poselství dobré nálady a pohody. Jsou zde od toho, aby nám vytvářely milou společnost, aby nás těšily a dodaly našemu prostředí optimistický náboj. Ať již v této nelehké době pracujeme z domova, nebo omezeně v kanceláři. Na květiny bychom tedy neměli zapomínat. Obzvláště ne nyní, v prosinci, kdy se ke slovu hlásí nespočet druhů vánoční hvězdy, což je pro nás symbol závěru roku. Na vašem firemním stole by tyhle krásky neměly chybět.

Tradiční vánoční květiny patří mezi nejdekorativnější pokojové rostliny právě v tomto období přicházející zimy. Husté, sametové listy tvoří pozadí zářivě barevných listenů. Můžete si vybrat hvězdu malou i velkou, různě zbarvenou, dokonce zapěstovanou na kmínku nebo do pyramidy.

Odborný název je Pryšec překrásný (Euphorbia pulcherrima), ve Spojených státech jej pojmenovali Poinsettia, rostlina však pochází z Mexika a dalších států Střední Ameriky. Je obzvláště známá pro své červené a zelené listeny, díky kterým je spojována s vánoční výzdobou. Její druhé známé jméno, poinsettia, má původ v příjmení prvního velvyslance USA v Mexiku Joela Robertse Poinsetta, jenž rostlinu do Spojených států přivezl roku 1825.

Od červené po bílou a rada k tomu

Vánoční hvězda je nepřehlédnutelná, pestrá a slavnostně vyhlížející rostlina, ačkoli jsou její květy drobné a nenápadné. To, co běžně považujeme za květy, jsou nádherně vybarvené listeny pod kvítky. Nejčastěji jsou jasně červené, což v kontrastu s tmavou zelení listů působí slavnostně. Ale vyšlechtěny jsou i odlišně vybarvené odrůdy. Krásně působí varieta s růžovými, broskvovými či krémovými listy, krásné jsou i listeny sněhově bílé. Vyšlechtěny jsou dokonce i odrůdy pestrobarevné, listeny jsou i různorodě tvarované. V roce 2009 byla představena novinka Princettie, která se vyznačuje bohatými výhony a nádherně zbarvenými listeny. Okrasnou hodnotu si uchovává celý rok.
Pokud možno, není vhodné kupovat vánoční hvězdu v nevytápěných prodejnách, nebo dokonce z venkovního prodeje. Při nákupu by měl kvalifikovaný prodejce květiny zabalit tak, aby ji zákazník donesl v pořádku domů. V pokojových podmínkách potom vánoční hvězda nemá nijak zvláštní nároky a neliší se jimi od jiných pokojových rostlin. Optimální je umístit ji na světlé místo, teplotně stabilní, s pravidelnou zálivkou, kterou nijak nepřeháníme.

Domácí produkce a pozice na trhu

Pryšec překrásný patří k hrnkovým květinám, které nejsou až tak ohroženy dovozem, spolu například s Chryzantemum multiflora. U zmiňované skupiny chryzantém je hlavním důvodem velikost rostliny, kdy se na přepravním vozíku umístí jen málo rostlin tak, aniž by byly poškozeny, a tudíž se prodražuje doprava. Navíc umí čeští zahradníci tuto kulturu velmi dobře pěstovat a v dostatečném množství, aby se uspokojil český trh. Hrubým odhadem 80–90 % chryzantém ze skupiny multiflora jsou z české produkce. Co se týká Poinzécie, tam je důvod trochu jiný, ale můžeme ji zařadit také k těm rostlinám méně ohroženým dovozem. Jde o rostlinu velmi choulostivou na nevyhovující tepelné a světelné podmínky při přepravě a skladování na květinových burzách. Transportní šok se může projevit předčasným opadáváním listenů a následným znehodnocením celé rostliny.

Pokud se budeme bavit o české produkci, musíme si uvědomit, že Poinzécie je teplomilnou rostlinou a pěstování ve skleníku je náročné na vyšší pěstební teploty, a tedy na spotřebu tepla. Je důležitá teplota substrátu i vzduchu, které se musí udržovat kolem 20 °C. Vegetativní množení a vysazování řízků začíná už v srpnu. Na začátku srpna se množí vícevýhonové, na konci srpna potom jednovýhonové rostliny. Většina podniků kupuje řízky v zahraničí, nebo může mít i svou vlastní, licenční matečnici, ze které si řízky odebírá. Poinzécie je krátkodenní rostlina a k založení květů potřebuje krátký den (12 a méně hodin). V zahradnictví se pěstují výhradně v řízené kultuře, aby se dosáhlo kvetení na začátku listopadu. Vánoční hvězdy se pěstují převážně v rašelinových substrátech s minerální složkou (granulovaný jíl apod.), což u spotřebitele pozitivně ovlivňuje stabilitu substrátu z hlediska obsahu živin a vody (substrát nevysychá tak rychle a do Vánoc není nutné květinu přihnojovat).

První expediční termíny se datují těsně po Dušičkách, to znamená, že čeští zahradníci jsou schopni dodávat na tuzemský trh své výpěstky v prvním listopadovém týdnu a až do vánočních svátků. V ČR je tato rostlina vnímána jako čistě vánoční záležitost, a to ji předurčuje jen pro krátkodobé sezónní využití. V praxi to znamená, že rostliny, které by eventuelně zahradníkovi zbyly ve skleníku do Vánoc, už v lednu v žádném případě neprodá, i když jsou ve skvělé kondici. Totéž platí pro obchodníka, který dodává konečnému spotřebiteli. Kvalifikovaným odhadem se dá usoudit, že se na našem trhu prodá na 70–80 % tuzemských rostlin.

Navzdory pandemii covid-19

Bohužel nikdo z nás neví, jakým způsobem ovlivní zahradnický prodej a vůbec celý zahradnický obor opatření vlády ve spojitosti s pandemií covid-19. První vlna zasáhla zahradníky na jaře v tom nejkritičtějším období, tedy období pro zahradníky existenčně nejdůležitějším. Skleníky byly plné vypěstovaných květin a hrozilo, že přijdou opravdu o všechno. Profesní svaz zastupující v ČR květináře a floristy, Svaz květinářů a floristů ČR, vyjednal pro zahradníky výjimku, takže mohli nakonec své zboží prodávat. Stejně se však trh na jaře povážlivě zakýval, protože velké řetězce, kam proudí největší podíl produkce, byly měsíc zavřené, a většina Zahradnických center nejméně jeden až dva týdny také, především proto, aby vyřešila pro své zákazníky všechny hygienické normy. Také byla vyhlášena celostátní karanténa, což způsobilo velmi významně na odliv zákazníků v květinářstvích. Lidé chodili převážně jen pro potraviny a květinu vnímali jako komoditu zbytnou. Zahradníci na tuto nejistotu samozřejmě reagovali a někteří založili méně kultur, i když zájem by o ně později byl. To ale nemohl nikdo předvídat.

Ve stejné situaci se čeští zahradníci ocitají i nyní. Skleníky plné vypěstovaných poinzécií a jiných hrnkových rostlin okrasných květem. Zároveň již musí zahradníci teď myslet a plánovat jarní produkci balkónových květin za současné velké nejistoty v odbytu pro nejbližší období i pro to jarní. I když na základě výjimky mohou květinářství stále prodávat, ocitáme se ve stejné situaci jako na jaře. Nezbývá než věřit, že tuto pandemickou vlnu náš obor přežije bez větších citelných ztrát a lidé si květinu od čes­kých zahradníků vždy rádi koupí.

Ing. at Bc. Marcela Nachlingerová,
Svaz květinářů a floristů ČR

 

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3