INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

2021 04 09 11 07 11 WindowPandemie a vládní opatření jsou hlavním tématem mezi společnostmi z oblasti maloobchodu už více než rok. Obchody jsou na základně vládních opatření uzavřené nejdelší dobu na světě a Česká republika má tak další světové prvenství. Navíc výše a rychlost vyplácení kompenzací je zcela nedostačující. Zůstanou po létě obchodní jednotky v obchodních centrech prázdné?

Retailová asociace, která sdružuje české i zahraniční společnosti z maloobchodu upozorňuje na to, že na základě ankety, kterou jednotliví členové vyplnili, se chystá více než 40 % z nich uzavřít své prodejny a ukončit činnost již během léta, pokud do měsíce nezískají kompenzace na část nájmů a dalších nákladů. Jedná se například o společnosti ALPINE PRO, EXE JEANS, Gant či Fruitisimo. Téměř u 70 % firem klesly meziroční tržby za leden a únor o více než 50 %. Současná situace může podle Retailové asociace vést ke zlikvidování tisíce malých obchodů a dostat desítky tisíc lidí na úřad práce.

 „Čerstvě vyhlášený dotační program COVID 21 je pro většinu maloobchodníků výrazně horší než programy předešlé. Nyní můžeme pouze čerpat částku 500 Kč na jednoho zaměstnance a náklady spojené s režií a nájmy prodejen zůstanou zcela na nás. Pravděpodobně již během léta bude nuceno hodně obchodníků uzavřít své prodejny a ukončit činnost. Tržby na prodejnách jsou již 3 měsíce nulové a v dubnu otevření neočekáváme. Více než 30 % členů asociace dosud nedostalo vyplacenou podporu z programu Antivirus za měsíc leden 2021 a téměř 90 % nemá proplacené kompenzace z programu Covid Nájemné III. za říjen–prosinec 2020,“ komentoval finanční podporu ze strany státu předseda Retailové asociace a majitel společnosti ALPINE PRO Václav Hrbek.

Zástupci asociace proto vyzývají vládu, aby zrychlila vyplácení dotací a upřesnila co nejdříve parametry avizovaných vládních programů na pomoc obchodníkům.

„84 % členů Retailové asociace uvedlo, že pokud by česká vláda poskytla dotace ve výši 50 % po dobu uzavření prodejen jako je tomu na Slovensku a druhou polovinu pronajímatel, je pravděpodobné, že by mohli pokračovat ve své činnosti,“ dodal Hrbek. 

Zástupci Retailové asociace zároveň zdůraznili, že některé společnosti zvažují žalobu na stát kvůli diskriminačnímu poskytování vládní podpory. Aktuální programy ji nabízejí pouze firmám, kterým tržby poklesly o více než 50 %. Ačkoli Retailová asociace dlouhodobě vyjednává s Ministerstvem průmyslu a obchodu o kompenzačních programech tak, aby nucené omezení nelikvidovalo maloobchodníky, nedaří se jim navrhované body podpory prosadit.
„ Vláda veřejnosti tvrdí, jak podporuje české podniky, ale realita je jiná. Spousta menších českých podniků na podpůrné kovidové dotace nedosáhne vinou zbytečných dodatečných podmínek. Proč, když jsou české obchody zavřené nejdéle na světě, tak paní ministryně Schillerová trvá na podmínce propadu obratu o 50%, místo obvyklých 30%, které má většina států v EU?  Je cílem vlády zklikvidovat malé české firmy, které se snažily odpovědně hospodařit v době krize?“ ptá se předseda Retailové asociace Václav Hrbek.

„To, na co by se nyní měla vláda v otázce retailu soustředit, je režim udržitelného otevření. Nové nebezpečí si vyžaduje nové přístupy. Pochopil bych, kdyby uzavření části maloobchodů bylo první reakcí na virus, ale již je za námi rok, a přes veškerou snahu Retailové asociace nabízet množství režimových opatření pro bezpečný provoz maloobchodních prodejen, je jejich uzavření stále první volbou. Vláda má nástroje a finanční prostředky na to, aby zadala a žádala řešení problému jinou cestou; toto je jedna ze služeb, kvůli nimž ze svých daní platíme veřejný sektor. Stejně jako třeba zajištění veřejného osvětlení. Vysoké školy učí množství talentů ochotných poskytnout svoji odbornost. Jejich využití jsme se však dosud nedočkali. Vzhledem k tomu, že nebyly zveřejněny jiné zprávy, mám důvod si myslet, že hygienické stanice a Ministerstvo zdravotnictví se sveřepě drží postupů z minulého století. Bohužel čekáme, zda nepřijde „něco“ ze zahraničí, ale proč nebýt první v něčem pozitivním. Přiznejme si, že uzavření maloobchodů je daleko snazší, než vymýšlet nová řešení. Výsledkem ale je množství zlikvidovaných maloobchodů, o nichž se široká veřejnost nedozví, protože se nejedná o velké řetězce. Ale právě to, že i velké řetězce mají problémy, svědčí o tom, jak fatálně omezení dopadá i na solitérní maloobchodníky. A nemluvme jen o dopadu existenčním. Mluvme i o dopadech na důvěru ve smyslu státu a ochotu dodržovat společenskou smlouvu, dopadech na psychické zdraví a ochotu riskovat s rozvojem vlastního podnikání.

Udržitelné otevření má být důležitým aktuálním cílem a úkolem této vlády. Po tak dlouhé době uzavření maloobchodů již nelze opakovat jejich opětovné uzavření. Nevydrží to existenčně, nevydrží to z hlediska ochoty se podřídit nařízením. Každou strunu lze napínat jen do určitého okamžiku. A jen ohleduplnost vůči zdraví ostatních dosud neplní ulice,“ dovolil si závěrečný komentář Jan Kašpar Ředitel rozvoje pro knižní holding Neoluxor, s.r.o..
Retailová asociace sdružuje české i zahraniční společnosti z oblasti maloobchodu, které společně zaměstnávají přes deset tisíc lidí. Asociace vznikla v reakci na koronavirovou pandemii s vidinou překonání ekonomické krize způsobenou pandemií koronaviru. Retailová asociace má přes 100 členů mezi které paří ALPINE PRO, A3 sport, Albi, BUTLERS, Crocodille, Electro World, ESPRIT, Fruitisimo, GANT, Grand Optical, Helly Hansen, Inexad (LEWIN, Hamlays), iStyle, Lindex, Neoluxor, Nutrend, OXALIS, Pierre Cardin, Rock Point, Steilmann, S.Oliver, Tchibo, UGO, Vermont a mnoho dalších.

www.retail.cz 

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3