INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

1 4 cbaDlouholeté know-how, širší nabídka lokálních výrobců i výrazná modernizace vlastních provozoven. To jsou jedny z hlavních důvodů, proč vstup zahraničních řetězců do segmentu malých prodejen příliš neovlivní tuzemské obchodníky s potravinami.

V otevírání poboček nadnárodních řetězců v menších obcích naopak vidí výhody. Věří, že se díky tomuto jevu začnou ještě více smazávat rozdíly mezi takzvaným moderním a tradičním trhem.

Řada zahraničních řetězců v posledních měsících oznámila, že plánuje v Česku zavádět koncepty menších prodejen. Některé pak již tyto provozovny otevřely. Pro české prodejce a obchodní sítě to na první pohled znamená zesílení konkurence nadnárodních obchodních korporací, které se v některých případech mohou dotknout i lokalit mimo velká města. Podle předsedy Družstva CBA Romana Mazáka však tento záměr zahraničních řetězců nemůže být dlouhodobě úspěšný. „Faktem je, že řetězce malé formáty neumějí. Nemají přizpůsobené zásobování ani sortiment. Ukázalo se to už před téměř deseti lety, kdy jedna britská obchodní síť koupila v Česku více než padesát prodejen malého formátu. Už tehdy jsme říkali, že je to nesmysl a výsledek nám dal za pravdu. Dnes jich zbylo sotva deset,“ uvedl příklad Mazák.

Podle něj je největším limitem menších provozoven zahraničních řetězců jejich fixace na mateřskou společnost. Většina zboží se totiž odvíjí od centrální nabídky všech prodejen, v menších obcích může být navíc kvůli horšímu zásobování o některé položky okleštěná. „České prodejny naopak jednoznačně těží z úzké spolupráce s lokálními výrobci potravin. V odlišných regionech tak máme nasmlouvaných sedm různých pekařů a zákazníkovi garantujeme, že bude mít pečivo vždy čerstvé. O obrovském výběru nemluvě. Naproti tomu zahraniční řetězce se musí podřizovat přání centrály a unifikovat nabídku, u zmíněného pečiva tak kvůli tomu často využívají polotovary,“ doplnil Mazák.

Modernizace českých prodejen

České obchodní sítě se v mnoha případech snaží těm zahraničním konkurovat celkovou modernizací. Vylepšují proto celkový vizuál prodejny z venkovní strany i uvnitř, doplňují moderní chladící či mrazící boxy, rekonstruují osvětlení nebo přeskládávají sortiment podle posledních trendů. CBA takto remodeluje okolo dvaceti prodejen ročně. Kromě atraktivnějšího vizuálu provozovnám tyto změny pomáhají i ekonomicky, součástí remodelingu je totiž i optimalizace nákladů. I díky úspornějším spotřebičům se tak prodejna ve finále může překlopit do černých čísel.

Vstup zahraničních řetězců do segmentu maloformátových prodejen v menších městech či obcích řada odborníků chápe jako souboj takzvaného moderního a tradičního trhu. Podle předsedy Družstva CBA je však dělení trhu na tyto dva segmenty zastaralé. Prodejny jsou totiž zpravidla tradiční pouze svým umístěním, nikoliv pojetím. Pokud totiž nabízí moderní remodelované prostředí, připojení pokladního systému na centrální software nebo terminály pro platby kartou, fungují podle Mazáka v řadě případů lépe a rychleji než moderní trh. „Takových prodejen máme v naší síti sto, není tedy důvod nás paušálně zahrnovat do tradičního trhu. Zastiňujeme naopak zahraniční řetězce, protože kromě moderního vybavení nabízíme výrazně příznivější trvalé ceny,“ řekl.

Výhoda ve sjednocení trhu

CBA proto vidí na záměru zahraničních řetězců provozovat malé prodejny také některé výhody. Díky rozšíření tohoto segmentu o nadnárodní hráče se v budoucnu bude ještě více stírat rozdíl právě mezi tradičním a moderním trhem. Zatímco zahraniční řetězce preferují nově malé formáty prodejen, CBA se v posledních letech soustředí na otevírání prodejen s prodejní plochou od 400 do 800 metrů čtverečních, zejména ve větších městech. Pokud se díky tomu začne podle Mazáka mluvit o tuzemském retailu jako o jednotném trhu, bude to mít pozitivní efekt zejména pro české obchodníky. Ti totiž často trpí právě rozdělením na tradiční a moderní trh, a distributoři zboží jim proto nabízí výrazně horší obchodní podmínky.

Rozšíření sítě zahraničních řetězců o maloformátové prodejny nevidí Mazák jako nijak výrazné riziko pro české sítě. Podle něj je pravděpodobné, že nadnárodní korporace budou mít na některých místech částečný prostor na to, aby prodejnu nejen postavili, ale také zprovoznili. Příklady z praxe však podle něj ukazují, že v současnosti může bez problému koexistovat menší prodejna tradičního trhu v bezprostřední blízkosti několika zahraničních řetězců. „Například v na severní Moravě se naše provozovna nachází jen pár desítek metrů od největšího tuzemského diskontu. Obratově je přitom jedna z největších, kterou zásobujeme. Disponuje osmi tisíci položkami a má rekordní prodeje. Už jen proto z menších prodejen nadnárodních řetězců strach nemáme, naopak se může do budoucna ukázat, že tento typ provozoven zvládáme v Česku nejlépe,“ uzavřel Roman Mazák.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3