V prosinci se tradičně konalo vyhlášení soutěže portálu EDIZone.cz za projekt roku v oblasti elektronizace obchodních a logistických procesů. Do finále 11. ročníku se probojovala IT firma MoroSystems, která díky digitalizaci účetnictví šetří 60 hodin práce měsíčně, nebo maloobchodní řetězec Albert, který s digitalizací pomáhá svým dodavatelům.
Vítězem se ale stal třetí finalista, e-shop MALL.CZ, který díky komplexnímu řešení automatizace dat šetří až 4 miliony korun ročně.
Odborný portál EDIZone.cz každoročně oceňuje firmy a projekty, které inovují obchodní a logistické procesy pomocí automatizace a elektronizace, a zároveň přispívají k popularizaci těchto řešení na českém trhu. Loňský ročník poprvé zažil předávání cen on-line a ačkoliv jsme doufali, že se situace zlepší, i letos jsme byli nuceni zůstat za obrazovkami. Vyhlášení vítězů opět proběhlo formou interaktivní prezentace.
Ve finále letošního ročníku se střetl mix malých i velkých společností. Viděli jsme úplné nováčky na poli automatizace, kteří řeší především zrychlení interních postupů, i zajeté firmy, které automatizaci aktivně zavádí do procesů se svými dodavateli.
Brněnská IT firma MoroSystems je příkladem toho, že automatizace prospívá i menším firmám. Do finále soutěže se dostala díky tomu, že za minimální náklady ušetřila 60 hodin práce měsíčně. A to je pro firmu o 130 lidech velký skok. „Dříve jsme jednu fakturu zpracovávali přibližně čtvrt hodiny, teď to stíháme za 5 minut,“ říká hlavní účetní Iva Šmerdová z firmy MoroSystems, která pro automatizaci příjmu faktur využívá řešení Invoice Flow.
Druhým finalistou byl maloobchodní řetězec Albert, který vytvořil jednoduchou webovou aplikaci pro své menší dodavatele, aby si mohli faktury či dodací listy posílat elektronicky. „S největšími dodavateli fungujeme elektronicky již od roku 2002, chtěli jsme ale zapojit také menší dodavatele, a proto jsme se společností Grit vyvinuli bezplatné řešení Albert portál. Jediné, co teď dodavatelé k bezpapírové komunikaci s námi potřebují, je přístup k internetu,“ říká manažer společnosti Petr Beran.
Absolutní vítěz, e-shop MALL.CZ, s digitalizací objednávek a faktur začal před sedmi lety. Jen za rok 2020 na zpracování faktur ušetřil 4 miliony korun. Zavedení systému MALL Invoice Financing usnadnilo financování faktur partnerským firmám. Ty mohou platbu obdržet ještě před datem splatnosti – třeba už 3 dny po vystavení faktury – a zlepšit si tak cashflow. MALL.CZ digitalizoval také schvalování objednávek a faktur. Díky tomu šetří čas na interních procesech i na administrativě s dodavateli, čímž se jim daří dlouhodobě zlepšovat vzájemné vztahy.
„Když se na elektronizaci faktur podívám zpětně, šlo při našem vysokém množství dodavatelů a dokladů o projekt s rychlou návratností,“ říká finanční ředitel MALL.CZ Jakub Chalupecký. „Nový digitalizovaný proces nám navíc pomohl zajistit snadné a bezpečné fungování v době covidu, kdy většina zaměstnanců pracuje na home office,“ dodává.
Nepříznivý vývoj pandemie v roce 2021 přiměl k digitalizaci mnoho firem, které dosud vyčkávaly. Maloobchody a malé e-shopy zjistily, že investice se rychle vrátí a účinně odbourá velkou část rutinní administrativy. Věříme, že i rok 2022 bude bohatý na nové příležitosti.
(tz)