V současné době funguje na českém trhu už 168 franchisových značek, což je o 12 % více než loni. Ještě výrazněji vzrostl počet franchisových poboček, a to z 3.476 na 4.366 - to je proti roku 2010 nárůst o 25,6 %. A podobný rozvoj franchisingu očekávají odborníci z PROFIT system i v příštím roce. V roce 2012 může počet franchisových sítí dosáhnout 200. „Podnikatelé stále častěji přemýšlí o podnikání založeném na známém a už prověřeném konceptu. Díky tomu se trh franchisingu rozvíjí několikrát rychleji než celé hospodářství České republiky," řekl Marek Halfar, ředitel poradenské společnosti PROFIT system franchise services s.r.o.
Dominuje sektor služebNa českém trhu, vzhledem k počtu franchisových značek, převažuje sektor služeb, jež tvoří 61 % trhu, zbylých 39 % spadá do obchodu. Poměr je prakticky neměnný od roku 2007. Největší vliv na to má již tradičně Gastronomie, tvořící 16 % podílu trhu franchisingu. Následují obory Oděvy a obuv (14 %), Realitní služby (12 %), Krása a fitness a Potraviny (po 8 %).
Vzestup Krásy a fitness, propad GastronomieZpráva PROFIT system potvrzuje, že největší nárůst počtu franchisových poboček byl v odvětví Krása a fitness, Oděvy a obuv a Potraviny. V těchto odvětvích překročil počet nových poboček 220. Důkazem vzestupu odvětví Krása a zdraví je 21 nově otevřených poboček společnosti Svět zdraví, 19 provozoven fitness studia EXPRESKA nebo 18 provozoven dietetické sítě NATURHOUSE. Rok 2011 naopak nebyl tak dobrý pro Gastronomii. Podle zprávy PROFIT system v roce 2011 klesl počet franchisových poboček o 159. Vliv na pokles měla především hospodářská recese – lidé se snaží více šetřit.
Převaha českých franchis
Na tuzemském trhu franchisingu dominují už české firmy. Podle údajů PROFIT system jich funguje 93, což je 55 % z celkového počtu všech franchisových společností. Z tohoto pohledu došlo k velké změně v porovnání s rokem 2010, ve kterém převažovali zahraniční franchisoři – ze 150 firem jich bylo 77 českých (49 %). „Český trh franchisingu vstupuje do nové fáze, ve které začínají převažovat tuzemské firmy. Je to známkou dozrávání sektoru franchisingu v naší zemi. Ve vyspělých zemích, ale například i v Polsku, je podíl domácích subjektů více než 70 %," dodává Halfar.
Expanze do zahraničí
Odborníci také upozorňují, že čím dál více českých společností se snaží se svými koncepty proniknout za hranice státu. Pobočky v zahraničí má 38 tuzemských společností, loni jich bylo 31. Mimo Česko vyrážejí především firmy z oborů Gastronomie, Kosmetika a zdraví a Oděvy a obuv. Nové zahraniční pobočky otevřely v minulém roce mimo jiné společnosti BON BON, The PUB a Manufraktura.
Co je franchising?
Franchising znamená udělení licence jednou osobou (franchisorem) druhé osobě (franchisantovi). Tato licence opravňuje franchisanta k provozování podniku pod značkou/logem franchisora a k používání celé licence, která zahrnuje všechny elementy nezbytné pro založení firmy novou osobou, a k podnikání při trvalé pomoci franchisora, kterou poskytuje podle dříve stanovených zásad.
(tz)