Prezident ČPU Oldřich Petržilka připomněl, co se během tohoto období ve využívání stlačeného zemního plynu (CNG) v dopravě změnilo. Díky spolupráci s 90 partnery stoupl za pět let počet aut s alternativním pohonem CNG sedminásobně a počet plnicích stanic tři a půl krát.
Státní správa, která se zavázala obměnit vozový park do roku 2013 tak, aby se sestával z jedné čtvrtiny z ekologických nebo ekologicky přátelských vozidel, však tento závazek neplní. Zrušeny byly také dotace na pořízení autobusů poháněných zemním plynem.
Podle generálního ředitele Vítkovice Holdingu Jana Světlíka bude v tomto roce jezdit ve firmě už 300 CNG automobilů a také dvě CNG lokomotivy. Světlík upozornil na paradox, že Vítkovice nabízejí CNG technologie, které jsou ve světě na úplné špičce a velmi žádané, doma je však o ně malý zájem.
Zatímco Jiří Šimek z E.ON Eenergie vyjádřil z dobrovolné dohody zklamaní, O. Petržilka ji označil za dobré a nutné východisko k dalšímu rozvoji CNG. „Nyní se musíme zamyslet nad tím, co dál," prohlásil prezident CPU.
V České republice se provozuje 350 autobusů na zemní plyn. Zástupci magistrátů a dopravních podniků Pardubic a Kladna hovořili o nepochybných ekologických i ekonomických přínosech CNG pohonu. Přesto musí být k zavádění alternativního pohonu CNG potřeba také fandovství.
K využívání stlačeného zemního plynu se přihlásila i mladoboleslavská Škoda Auto. V polovině roku se objeví na trhu první model Škoda Citigo upravený na CNG. Jak uvedl Martin Řepka, každá další novinka Škoda Auto bude nabízet i plynovou alternativu.
Účastníci jednání u kulatého stolu se shodli na tom, že dobrovolná dohoda plynařů se státem má svůj význam, i když zamýšlených výsledků použití CNG v dopravě se nepodařilo dosáhnout. Do systému se musí více zapojit obyčejní motoristé, kteří letos budou moci plnit vozidla zemním plynem i na dálnicích. Vemex otevře plnicí stanice na komunikacích D5 a D8, další přibudou v příhraničních oblastech. Řidiči mají zatím k dispozici celkem 50 veřejných stanic.
(kčr)