INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Bez zapojení soukromého kapitálu nebude v České republice drtivá většina zamýšlených projektů v oblasti dopravní infrastruktury realizována. Vzhledem ke kritickému stavu veřejných financí je metoda PPP v podstatě jedinou reálnou alternativou, jak potřebné stavby v rámci dálniční a silniční sítě vybudovat. Využití PPP jako možné alternativy pořízení veřejné infrastruktury je uvedeno v řadě zpráv a publikací (OECD, Mezinárodní měnový fond, Hospodářská komora ČR, Svaz dopravy ČR). Nezbytnost spolupráce soukromého a veřejného sektoru v oblasti dopravní infrastruktury potvrzuje také studie Vliv realizace PPP na ekonomiku České republiky, která byla zpracována na Mendelově univerzitě v Brně.

„V rámci PPP se soukromý subjekt podílí na investici do výstavby infrastruktury, nese rizika vyplývající z vybudování, údržby a provozu a využívá svoje know-how nejen k bezproblémové dostupnosti svěřené infrastruktury ale i k maximální efektivitě jejího provozu a zkvalitňování služeb, zatímco veřejnoprávní subjekt platí předem dohodnuté částky za dostupnost za tyto služby služby a dozoruje jejich kvalitu," řekl Igor Snopek, předseda Asociace PPP. „Infrastruktura samotná je vždy ve vlastnictví veřejnoprávního subjektu a provozování a údržba je na něj převedena po uplynutí koncesní doby."

„S ohledem na současnou ekonomickou situaci a ministrem Kalouskem navrhované rozpočtové škrty budou investiční projekty do dopravní infrastruktury v nejbližších letech výrazně redukovány, což přinese negativní dopady na výkonnost ekonomiky i na trh práce. V souvislostech ekonomické krize způsobí ztráta těchto důležitých prorůstových impulsů další zhoršení ekonomické situace," řekl Jan Ostřížek, jeden z autorů studie Vliv realizace PPP na ekonomiku České republiky. „Řešení této situace ve formě vhodného zapojení soukromého kapitálu se přitom nabízí. PPP projekty jsou způsobem vyzkoušeným ve vyspělých, transformujících se i rozvojových zemích v Evropě i ve světě. Využití PPP jako možné alternativy pořízení a správy veřejné infrastruktury je uvedeno v řadě zpráv a publikací OECD, IMF, Hospodářské komory ČR nebo Svazu dopravy ČR."

Výhodnost PPP pro veřejný sektor vzniká jednak v obvykle rychlejším zprovoznění dané infrastruktury, rozložením plateb v čase a jejich realizací pouze na základě skutečně provedených služeb v předem dohodnuté kvalitě a jednak efektivním fungováním koncesionáře po celou dobu provozování projektu. Pokud navíc v průběhu provozní fáze projektu PPP dojde k situaci, kdy by veřejný sektor bankovní prostředky pro financování projektu mohl pořídit významně levněji, může od soukromého partnera odkoupit smlouvu o PPP a přitom mu dále ponechat efektivně fungující provozování veřejné služby. Příkladem jsou úspěšné projekty prodloužení lehké železnice v londýnském Docklands.

Kvalitní dopravní infrastruktura je klíčovým předpokladem k rozvoji konkurenceschopnosti České republiky. Budování dálniční a silniční sítě má řadu multiplikačních efektů. Například v rámci analýzy Mendelovy univerzity týkající se dopadu (případné) realizace dálnice D3 v předpokládané hodnotě 35 miliard Kč prostřednictvím PPP projektů lze očekávat pozitivní vliv na českou ekonomiku s následujícími konkrétními dopady: 1) zvýšení hrubého obratu ekonomiky o cca 87,5 mld. Kč v průběhu následujících pěti letech, 2) zvýšení potřeby pracovníků o 105 tis. pracovních míst v následujících pěti letech, 3) urychlení socio-ekonomického rozvoje regionu díky zkvalitnění dopravní infrastruktury a zlepšení dopravní dostupnosti (např. pozitivní vliv na životní prostředí, úsporu času na dopravu, snížení nehodovosti), 4) možnost okamžité realizace projektu díky mobilizaci soukromého kapitálu, a to bez ovlivnění vládního dluhu.

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3