SAČM však rozvíjí své aktivity ve prospěch malých firem s autodopravou i na dalších frontách. Podle vyjádření jejího prvního místopředsedy Dr. Lubomíra Ondrouška jsou majitelé těchto firem ve značné nevýhodě už jen tím, že neoperují žádným zázemím, vše závisí jen na nich samotných a není výjimkou, že mnozí z nich ještě jezdí či zaskakují za chybějící zaměstnance za volantem náklaďáku či kamionu. Bez podpory a pomoci jsou proto častým terčem nejrůznějšího znevýhodňování; pokud nechceme použít slovo diskriminace. Na malé dopravce přímo existenčně dopadají zvyšující se náklady ve formě růstu cen nafty, mýtného, ale i oprav a dalších služeb přepočtené na kilometry zejména za situace stagnace cen za přepravu, důsledků druhotné platební neschopnosti a dalších negativních vlivů současné ekonomiky. Přesto se SAČM nevzdává.
Jednu z možností, jak se dá malým firmám pomoci, vidí jeho představitelé v účasti na bipartitních dialozích, na jejichž přípravě se podílejí. Aktivně si vedou především při realizaci projektu Posilování bipartitního dialogu v odvětvích, v platformě Doprava, který si klade za cíl vybudovat a posilovat spolupráci mezi zástupci odborových a zaměstnavatelských svazů, a to zejména na odvětvové úrovni. Projekt je financován Evropským sociálním fondem v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost. O průběhu projektu je možné se informovat na internetových stránkách bidi.monitorovani.eu.
Pro řešení hlavních témat plynoucích z projektu jsou na půdě Unie zaměstnaneckých svazů, která je členem Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR, organizovány Work Shopy směřující do nejrůznějších oblastí. Pokud se týká dopravy, zúčastnili se jich zástupci autodopravních firem – majitelé i zaměstnanci, zástupci podnikatelských sdružení a svazů, nejrůznější odborníci na dané témata, ať již z oblasti personalistiky, mzdové a sociální, financí, ale také pracovně-právních vztahů, pojišťovnictví, bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a dalších. Setkání ve formě Work shopů na aktuální témata, která se malých autodopravců bezprostředně dotýkají, umožňují konfrontovat názory, ujasnit meritum věcí, specifikovat stanoviska a vyvozovat závěry ve formě námětů pro zlepšení situace ve firmách a v případě porušování pravidel hospodářské soutěže také připomínek a námětů pro legislativní a jiné změny jak prostřednictvím odborných komisí vlády, tak na půdě tripartity. A témata? Z pohledu obsahu minulých WrokShopů to byla například pracovní doba zaměstnanců a zaměstnavatelů v oblasti dopravy, aktuální problematika pracovně-právních vztahů v silniční nákladní a osobní dopravě ve vztahu na ekonomiku podniku nebo cenová politika při přepravě zboží i osob v silniční dopravě.
Jejich aktuálnost z pohledu řešení vážných potíží malých autodopravních firem si lze přiblížit na příkladu Work Shopu z června loňského roku, který se zaměřil na cenovou politiku v přepravě zboží a osob. Expertní týmy SAČM a Odborového svazu dopravy se zde za účasti náměstka ministra průmyslu a obchodu Bedřicha Dandy vyslovily k nešvaru, jímž jsou opožděné úhrady faktur za přepravu, také k tvorbě cen v silniční osobní i nákladní dopravě. Ačkoliv EU letos přijala směrnici o postupu proti opožděným platbám v obchodních transakcích, do legislativy jednotlivých členských států se má promítnout do března 2013. V průběhu dialogu na Work Shopu převládaly názory, že by česká úprava měla být přísnější, než zmíněná evropská směrnice a měla by být zakotvena přímo v obchodním zákoníku. Problémem je, že v zájmu přísnější regulace nepanuje shoda mezi podnikatelskými svazy; podporují ji spíše menší firmy, zatímco větší podniky omezení smluvní volnosti odmítají, což podle představitelů malých firem a SAČM mimo jiné svědčí o existenci nerovných podmínek na trhu. Diskutující se shodli na tom, že zatímco velké firmy s dostatečným provozním kapitálem lépe odolávají nebezpečí druhotné platební neschopnosti, pro malé firmy často zatížené leasingy z modernizace vozového parku či úvěry a při vyžadování vesměs plateb v hotovosti, je tato situace doslova vražedná.
Hovořilo se také o kalkulaci nákladů v osobní a nákladní silniční dopravě, kde neexistuje žádný předpis, ačkoliv ministerstvo financí při kontrolách ve vztahu k podnikatelům kalkulace provádí, aby bylo možné vypočítat přiměřený zisk. Zatímco velcí dopravci o obecně platný kalkulační vzorec výpočtu nákladů zájem nemají a absence regulace jim vyhovuje, pro malé firmy by takovýto obecně platný vzorec umožnil vyčíslit objektivně dané náklady na kilometr, což by s přiměřeným ziskem bylo základem pro stanovení ceny. Pro tyto firmy by to znamenalo ukončení praxe, kdy jsou jejich ceny odmítány a nabízeny dumpingové často na hranici nákladovosti nebo pod ní, které mnohdy přijmou v obavách o ztrátu zákazníka.
V průběhu Work Shopu také zaznělo, že obecně se pojmu dumpingové ceny v dopravě všichni zainteresovaní vyhýbají jako čert kříži, a tak jedinými, kdo o tomto problému stále častěji hovoří, jsou představitelé malých autodopravců, pro které je tato situace likvidační. Přitom nikomu nevadí, že jeden dopravce v rámci věcně usměrněné ceny přepravuje osoby s nákladovostí 37 Kč na kilometr zatímco stejný autobus při přepravě osob mimo tento režim za zhruba 21 Kč na kilometr. Podle řady diskutérů tak dochází jak k porušování zákona o veřejné službě, tak k nekalé konkurenci. Přitom návrh obecně platného kalkulačního vzorce nákladů a přiměřeného zisku – v duchu Baťova hesla „Vydělej a dej vydělat!" – který z podnětu SAČM vzniká za přispění řady odborníků z oblasti dopravy, financí i několika vysokých škol, by pomohl existující cenové disproporce alespoň z části odstranit. Jenže ani zde s výjimkou malých firem nepanuje shoda o jeho prospěšnosti a nutnosti.
Nedávného Work Shopu platformy Doprava v rámci projektu Posilování bipartitního dialogu v odvětvích, jsme se měli možnost zúčastnit. Diskutovalo se zde o obsahu studie zaměřené na specifiku pracovních podmínek a jejich vlivu na konkurenceschopnost v odvětví silniční dopravy, kterou vytvořil Doc. Ing. et Ing. Antonín Petrám CSc. Protože se jedná o zajímavé téma, budeme se mu věnovat samostatným článkem.
(nov)