INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
SacmO problémech malých autodopravců u nás, jejichž zájmy hájí především Společenství autodopravců Čech a Moravy (SAČM), jsme již informovali stejně jako o jeho aktivitách zaměřených na pomoc těmto malým firmám, kam patří například projekt vzdělávání zaměstnanců firem, jež jsou členy Společenství, hrazený ze zdrojů Evropského sociálního fondu a Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost.

lista_1SAČM však rozvíjí své aktivity ve prospěch malých firem s autodopravou i na dalších frontách. Podle vyjádření jejího prvního místopředsedy Dr. Lubomíra Ondrouška jsou majitelé těchto firem ve značné nevýhodě už jen tím, že neoperují žádným zázemím, vše závisí jen na nich samotných a není výjimkou, že mnozí z nich ještě jezdí či zaskakují za chybějící zaměstnance za volantem náklaďáku či kamionu. Bez podpory a pomoci jsou proto častým terčem nejrůznějšího znevýhodňování; pokud nechceme použít slovo diskriminace. Na malé dopravce přímo existenčně dopadají zvyšující se náklady ve formě růstu cen nafty, mýtného, ale i oprav a dalších služeb přepočtené na kilometry zejména za situace stagnace cen za přepravu, důsledků druhotné platební neschopnosti a dalších negativních vlivů současné ekonomiky. Přesto se SAČM nevzdává.

100_0406

Jednu z možností, jak se dá malým firmám pomoci, vidí jeho představitelé v účasti na bipartitních dialozích, na jejichž přípravě se podílejí. Aktivně si vedou především při realizaci projektu Posilování bipartitního dialogu v odvětvích, v platformě Doprava, který si klade za cíl vybudovat a posilovat spolupráci mezi zástupci odborových a zaměstnavatelských svazů, a to zejména na odvětvové úrovni. Projekt je financován Evropským sociálním fondem v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost. O průběhu projektu je možné se informovat na internetových stránkách bidi.monitorovani.eu.

Pro řešení hlavních témat plynoucích z projektu jsou na půdě Unie zaměstnaneckých svazů, která je členem Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů ČR, organizovány Work Shopy směřující do nejrůznějších oblastí. Pokud se týká dopravy, zúčastnili se jich zástupci autodopravních firem – majitelé i zaměstnanci, zástupci podnikatelských sdružení a svazů, nejrůznější odborníci na dané témata, ať již z oblasti personalistiky, mzdové a sociální, financí, ale také pracovně-právních vztahů, pojišťovnictví, bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a dalších. Setkání ve formě Work shopů na aktuální témata, která se malých autodopravců bezprostředně dotýkají, umožňují konfrontovat názory, ujasnit meritum věcí, specifikovat stanoviska a vyvozovat závěry ve formě námětů pro zlepšení situace ve firmách a v případě porušování pravidel hospodářské soutěže také připomínek a námětů pro legislativní a jiné změny jak prostřednictvím odborných komisí vlády, tak na půdě tripartity. A témata? Z pohledu obsahu minulých WrokShopů to byla například pracovní doba zaměstnanců a zaměstnavatelů v oblasti dopravy, aktuální problematika pracovně-právních vztahů v silniční nákladní a osobní dopravě ve vztahu na ekonomiku podniku nebo cenová politika při přepravě zboží i osob v silniční dopravě.

Jejich aktuálnost z pohledu řešení vážných potíží malých autodopravních firem si lze přiblížit na příkladu Work Shopu z června loňského roku, který se zaměřil na cenovou politiku v přepravě zboží a osob. Expertní týmy SAČM a Odborového svazu dopravy se zde za účasti náměstka ministra průmyslu a obchodu Bedřicha Dandy vyslovily k nešvaru, jímž jsou opožděné úhrady faktur za přepravu, také k tvorbě cen v silniční osobní i nákladní dopravě. Ačkoliv EU letos přijala směrnici o postupu proti opožděným platbám v obchodních transakcích, do legislativy jednotlivých členských států se má promítnout do března 2013. V průběhu dialogu na Work Shopu převládaly názory, že by česká úprava měla být přísnější, než zmíněná evropská směrnice a měla by být zakotvena přímo v obchodním zákoníku. Problémem je, že v zájmu přísnější regulace nepanuje shoda mezi podnikatelskými svazy; podporují ji spíše menší firmy, zatímco větší podniky omezení smluvní volnosti odmítají, což podle představitelů malých firem a SAČM mimo jiné svědčí o existenci nerovných podmínek na trhu. Diskutující se shodli na tom, že zatímco velké firmy s dostatečným provozním kapitálem lépe odolávají nebezpečí druhotné platební neschopnosti, pro malé firmy často zatížené leasingy z modernizace vozového parku či úvěry a při vyžadování vesměs plateb v hotovosti, je tato situace doslova vražedná.

Hovořilo se také o kalkulaci nákladů v osobní a nákladní silniční dopravě, kde neexistuje žádný předpis, ačkoliv ministerstvo financí při kontrolách ve vztahu k podnikatelům kalkulace provádí, aby bylo možné vypočítat přiměřený zisk. Zatímco velcí dopravci o obecně platný kalkulační vzorec výpočtu nákladů zájem nemají a absence regulace jim vyhovuje, pro malé firmy by takovýto obecně platný vzorec umožnil vyčíslit objektivně dané náklady na kilometr, což by s přiměřeným ziskem bylo základem pro stanovení ceny. Pro tyto firmy by to znamenalo ukončení praxe, kdy jsou jejich ceny odmítány a nabízeny dumpingové často na hranici nákladovosti nebo pod ní, které mnohdy přijmou v obavách o ztrátu zákazníka.

V průběhu Work Shopu také zaznělo, že obecně se pojmu dumpingové ceny v dopravě všichni zainteresovaní vyhýbají jako čert kříži, a tak jedinými, kdo o tomto problému stále častěji hovoří, jsou představitelé malých autodopravců, pro které je tato situace likvidační. Přitom nikomu nevadí, že jeden dopravce v rámci věcně usměrněné ceny přepravuje osoby s nákladovostí 37 Kč na kilometr zatímco stejný autobus při přepravě osob mimo tento režim za zhruba 21 Kč na kilometr. Podle řady diskutérů tak dochází jak k porušování zákona o veřejné službě, tak k nekalé konkurenci. Přitom návrh obecně platného kalkulačního vzorce nákladů a přiměřeného zisku – v duchu Baťova hesla „Vydělej a dej vydělat!" – který z podnětu SAČM vzniká za přispění řady odborníků z oblasti dopravy, financí i několika vysokých škol, by pomohl existující cenové disproporce alespoň z části odstranit. Jenže ani zde s výjimkou malých firem nepanuje shoda o jeho prospěšnosti a nutnosti.

Nedávného Work Shopu platformy Doprava v rámci projektu Posilování bipartitního dialogu v odvětvích, jsme se měli možnost zúčastnit. Diskutovalo se zde o obsahu studie zaměřené na specifiku pracovních podmínek a jejich vlivu na konkurenceschopnost v odvětví silniční dopravy, kterou vytvořil Doc. Ing. et Ing. Antonín Petrám CSc. Protože se jedná o zajímavé téma, budeme se mu věnovat samostatným článkem.

(nov)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3