„V období, kdy se veřejné rozpočty potýkají s nedostatkem financí potřebných na investice, nejen do výstavby zařízení služeb zdravotně – sociální péče, jsou PPP projekty často jedinou cestou, jak pomoci potřebnou sociální infrastruktury vybudovat," řekl Vladimír Sloup, výkonný ředitel Asociace PPP. „Máme zde již několik zrealizovaných projektů. V rámci partnerství veřejného a soukromého sektoru byl již například postaven a je provozován Domov pro seniory Vysoké Mýto. Celkové náklady na projekt byly vyčísleny na 150 milionů korun, na financování se podílelo Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR a město Vysoké Mýto. Obec je vlastníkem domova a provozovateli vyplácí služebné, má vůči němu také rozsáhlé kontrolní pravomoci, které jsou zárukou kvality požadovaných služeb. Na provozovatele, tedy koncesionáře, pak připadá péče o provoz a rizika s ním spojená, zároveň platí městu nájemné," vysvětlil Vladimír Sloup.
Podle zmíněné studie Ladislava Průši z roku 2011 je již nyní sociálně - zdravotní péče v některých okresech obtížně dostupná. S nízkým počtem míst v domovech pro seniory se potýkají například Karlovy Vary (4 místa v DS na 1000 obyvatel), Plzeň – sever (necelá 4 místa na 1000 obyvatel), Brno – venkov (necelých 8 míst na 1000 obyvatel) nebo Jablonec nad Nisou (necelých 8 míst na 1000 obyvatel). Pokud nebudou vybudována odpovídající zařízení, ať už jde o léčebny dlouhodobě nemocných, domovy pro seniory či centra denních služeb pro handicapované, situace se vzhledem ke stárnutí populace rozhodně bude zhoršovat, což může některým rodinám způsobit existenční potíže a obce dovést do velmi složité situace. Celá studie je k dispozici zde:
http://praha.vupsv.cz/Fulltext/vz_340.pdf.
PROVOZOVÁNÍ SOCIÁLNÍ SLUŽBY V OBJEKTU DOMOVA PRO SENIORY VE VYSOKÉM MÝTĚ
Cíl projektu
Do zahájení provozu Domova pro seniory Vysoké Mýto nabízel tuto službu ve městě pouze jediný poskytovatel a to občanské sdružení Naděje. Hlavní dokument, o který se vedení města mimo jiné při svém rozhodování o realizaci projektu opíralo, byl: „Plán sociálních služeb ve Vysokém Mýtě a v místních částech na období 2008–2010". Dalším strategickým dokumentem, týkajícím se mimo jiné právě i problematiky potřebnosti domova pro seniory, byl: „Integrovaný plán rozvoje sociálních služeb Pardubického kraje 2008–2010," který potřebu nových kapacit rovněž podpořil.
Finanční objem zakázky
Celkové náklady projektu: 150 mil. Kč
Financováno z prostředků státního rozpočtu prostřednictvím Ministerstva práce a sociálních věcí České republiky a z rozpočtu města Vysoké Mýto
Dotace z Ministerstva práce a sociálních věcí ČR: 97 500 000 Kč
Financování z rozpočtu města: 52 500 000 Kč
Popis projektu
Místo: Město Vysoké Mýto
Stavba: Domov pro seniory Vysoké Mýto
Příprava projektu: 2002–2005
Registrace investiční akce: 2008
Termín výstavby: 2009–2010
Kdo se projektu zúčastnil na straně veřejného a soukromého sektoru
Investor: Město Vysoké Mýto
Dodavatel: PROFISTAV Litomyšl, a. s.
Spolupráce na přípravě a realizaci projektu: BKN, s. r. o. Vysoké Mýto
Koncesní projekt: „Provozování sociálních služeb Domova pro seniory v objektu Domova důchodců Vysoké Mýto," které si město nechalo vypracovat od Advokátní kanceláře Perthen, Perthenová, Švadlena a partneři s.r.o.
Koncesionář: Ledax Vysoké Mýto o.p.s.
Popis využití PPP při realizaci projektu
Finanční vztahy vyplývají z hodnotících kritérií ke koncesnímu řízení, kterými byla především výše nájemného za objekt domova pro seniory, výše investic do oprav a obnovy mobiliáře a investice koncesionáře do mobiliáře.
Tzn. koncesionář platí městu nájemné, investuje na počátku vlastní prostředky do domova pro seniory (v podobě mobiliáře), do určité výše hradí opravy a obnovuje mobiliář na své vlastní náklady. Město platí koncesionáři služebné a opravuje a obnovuje mobiliář nad smlouvou upravenou výši.
Na straně města došlo k výraznému omezení rizik (zůstala rizika spojená se stavbou). Na koncesionáře byla přesunuta prakticky všechna provozní rizika (obsazenost domova pro seniory, inspekce kvality sociálních služeb, lidské zdroje, dotace MPSV, změna legislativy...).
Tzn. koncesionář zajišťuje provozně téměř vše (personál, finanční prostředky, obsazenost domova, kvalitu,...).Činnosti města ve vztahu k domovu pro seniory se týkají jen stavby (vyřizování záručních oprav atd.) a plateb služebného. Navíc má město značné možnosti kontroly koncesionáře v oblasti kvality, financí apod.
(tz)