INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
O prožitek z dovolené z důvodu krachu CK ročně přichází několik tisíc klientů. Letos ohlásily úpadek hned tři cestovní kanceláře již v prvním prázdninovém týdnu. Z velké části dopad krachu CK na klienta zmírní správně sjednané pojištění pro případ úpadku CK.

Jak má ale v takových případech postupovat poškozený klient? .....radí Česká asociace pojišťoven (ČAP).

Pojištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře je podle zákona 159/1999 Sb. pro všechny CK povinné. Chrání klienty v případech, kdy CK z důvodu úpadku není schopna dostát svým závazkům plynoucím z uzavřené cestovní smlouvy mezi klientem a cestovní kanceláří.

„Ještě před podpisem cestovní smlouvy by si klient měl prověřit, jestli CK toto pojištění má sjednáno. CK je povinna klientovi tuto informaci poskytnout," uvedla manažerka komunikace a vzdělávání ČAP Marcela Kotyrová a upřesnila: „Informace o pojištění bývá většinou součástí cestovní smlouvy. Pokud tam uvedena není, měli by si klienti vyžádat certifikát o sjednaném pojištění a zkontrolovat jeho platnost." Jinak je to u cestovních agentur, které nemusí být proti úpadku pojištěny, protože zájezd pouze zprostředkovávají. „I v případě, že kupujete zájezd v cestovní agentuře, která koupi zájezdu jen zprostředkovává, přesvědčte se o sjednaném pojištění cestovní kanceláře, která zájezd organizuje."

Platnost pojištění je možné ověřit na webových stránkách Asociace cestovních kanceláří ČR, Asociace českých cestovních kanceláří a agentur, na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj ČR nebo konkrétně na webových stránkách dané pojišťovny.

Kontakt na pojišťovnu, u které je CK pojištěna, je pro klienta stejně důležitý jako kontakt na pojišťovnu, u které má sjednáno vlastní cestovní pojištění, proto jej mějte v zahraničí k dispozici.

Jak postupovat, dojde-li k úpadku v době, kdy jste v zahraničí?

„Nepropadejte panice a nepodnikejte organizaci zpáteční cesty na vlastní pěst," poradila Marcela Kotyrová a dodala: „O klienty, kteří jsou v danou chvíli v zahraničí, se pojišťovna, u které je CK pojištěna, vždy postará a zajistí transport zpět do republiky."

Nejprve je třeba kontaktovat asistenční službu. „Komunikaci výrazně zjednoduší, když za skupinu lidí komunikuje pouze jeden člověk. Pokud nefunguje v konkrétní lokalitě delegátka příslušné CK, pak je vhodné zvolit zástupce ze skupiny poškozených," doporučuje Kotyrová. Asistenční služba musí nejprve zmapovat situaci a zjistit, kolik je v dané destinaci klientů, v jakém jsou stavu a které služby CK uhradila a které ne. Následně pak celou situaci řeší. Mezi nejčastější služby, které asistenční služba klientům zkrachovalé CK poskytne, patří zajištění náhradního ubytování, včetně transportů mezi hotely a na letiště, a zajištění návratu zpět do republiky. „Asistenční služba zajistí pro klienty v krizové situaci potřebné léky, zdravotnické pomůcky, kojenecké potřeby nebo lékaře na telefonu. Zároveň poskytne tlumočení při jednání s místními úřady či poskytovateli služeb a může poskytnout garanci úhrady nákladů," doplňuje Kotyrová.

Jak mohou své nároky uplatnit ostatní klienti?

Klienti, jež dosud neodcestovali, ale kteří již uhradili cenu zájezdu, případně zálohu, by měli pojistnou událost nahlásit co nejdříve, nejpozději do šesti měsíců od data jejího vzniku. Po této lhůtě pojišťovna vyplatí pojistné plnění.

„Klientům, kteří neodcestovali na dovolenou, pojišťovna v rámci pojistného plnění vyplatí buď zaplacenou zálohu, nebo cenu neuskutečněného zájezdu. V případě, že stihli odcestovat a z důvodu krachu CK museli předčasně ukončit dovolenou, mohou uplatnit rozdíl mezi zaplacenou cenou a cenou částečně poskytnutého zájezdu," uzavřela Kotyrová.

Členské pojišťovny ČAP poskytující pojištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře:

Pojišťovna www kontakt

Česká podnikatelská pojišťovna, a.s., Vienna Insurance Group www.cpp.cz

Evropská Cestovní Pojišťovna, a.s. www.evropska.cz

Generali Pojišťovna a.s. www.generali.cz

Slavia pojišťovna a.s. www.pojistovna-slavia.cz

UNIQA pojišťovna, a.s. www.uniqa.cz

(tz)

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3