Web by měl dohledat původ lihoviny na základě informací z kolku, podle data výroby a dalších údajů na láhvi. Podle prezidenta unie Petra Pavlíka dostávají výrobci a prodejci od lidí o alkoholu každý den tisíce dotazů.
S pomocí webu budou moci zákazníci likérek získat certifikát o původu nakoupené lihoviny.
Pavlík upozornil, že mezi spotřebiteli je po otravách metylalkoholem znát větší obezřetnost a snaha zjistit původ nápojů. Po zmírnění prohibice klesla spotřeba tvrdého alkoholu a lidé se více zaměřují na známé značky, dodal.
Mezi politiky zaznívají návrhy na zvýšení spotřební daně za alkohol. Pavlík však nevěří, že by se tímto opatřením podařilo omezit černý trh s alkoholem. Lihoviny by po skončení zákazu prodeje neměly podražit, řekl.
Od minulého čtvrtka je po dvoutýdenní prohibici kvůli otravám metylalkoholem možné znovu prodávat tvrdé lihoviny vyrobené před 1. lednem 2012. U novějšího alkoholu je nutné prokázat původ zvláštním certifikátem. Prodejci mají dva měsíce, aby potřebné dokumenty k alkoholu získali.
UVDL reprezentuje více než 81 procent trhu s lihovinami. Členy jsou Aromka Brno, Bohemia Sekt, Brown-Forman, Fruko-Schulz, Global Spirits, Granette & Starorežná Distilleries, Jan Becher Karlovarská Becherovka, Milan Metelka, Rémy Cointreau, Rudolf Jelínek, St. Nicolaus trade CZ a Stock Plzeň.
(tz)