„PPP projekt na D3 poskytuje ideální příležitost ukázat výhody PPP projektu proti klasickým zakázkám, tedy zejména větší efektivitu a transparentnost. Odhadujeme, že do budoucna zde každoročně může být připraven jeden projekt o obdobném finančním objemu, tedy 5 až 7 miliard korun. Asociace PPP proto snahu ministerstva dopravy podporuje a je připravena odborně se podílet na přípravách projektu," uvedl Igor Snopek, předseda Asociace PPP.
Během diskuzního setkání k PPP projektu na D3 předseda Asociace PPP zdůraznil, že obecným problémem PPP projektů v ČR je zjednodušené srovnávání jejich finanční náročnosti s klasickými zakázkami. U PPP projektů přitom platby zahrnují nejen dodání stavby jako u standardní veřejné zakázky, ale především zajištění jejího provozování v předem dohodnutých standardech na mnoho let dopředu. Například u nově postavené dálnice tak musí koncesionář zajistit plnění všech zadaných parametrů po dobu 30 let, jinak budou platby zastaveny.
S tím, že je potřeba srovnávat srovnatelné, souhlasí i náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl: „Realizací pilotního projektu PPP na D3 bychom rádi změnili chápání pojmu dálnice. Dálnice se přece nestaví proto, aby stála, ale aby byla kvalitně provozována. V prvé řadě jde o poskytování vysoce kvalitní veřejné služby. Věříme, že PPP projekty mohou přinést zkvalitnění provozu na české dálniční síti."
PPP projekt na úseku D3 Bošilec – Borek a transparentní využití partnerství soukromého a veřejného sektoru v dopravní infrastruktuře podporují vedle Asociace PPP i další profesní sdružení a asociace zastupující firmy i soukromé osoby. Jmenovat lze například Sdružení automobilových dopravců ČESMAD BOHEMIA, Asociaci malých a středních podniků a živnostníků ČR, Svaz podnikatelů ve stavebnictví, Společnost pro rozvoj silniční dopravy, Sdružení pro výstavbu silnic, Svaz dopravy České republiky, Asociaci financování infrastruktury pro mobilitu či Odbornou radu pro BIM.
D3 je pro Jihočeský kraj klíčová
Pro realizaci PPP projektu na D3 hovoří význam této dálnice pro Jihočeský kraj v kombinaci se současnou ekonomickou situací České republiky, kdy jsou a budou prostředky na klasické financování omezeny. Platby za PPP projekty účetně nezvyšují veřejné zadlužení, což vede k lepšímu ratingu a nižším nákladům na obsluhu dluhu.
„Ekonomická situace není nyní dobrá, což ale právě znamená pro PPP projekt na D3 dobrou příležitost," řekl k tomu Pavel Eybert, senátor za volební obvod Tábor, a dodal: „Je potřeba připomenout, že Jižní Čechy nemají kapacitní napojení svého centra na Prahu, což brzdí ekonomický rozvoj regionu." O tom, že neexistence dálnice D3 negativně ovlivňuje hospodářský vývoj Jihočeského kraje, je přitom podle ankety Asociace PPP přesvědčeno i 98 % jeho obyvatel.
Asociace PPP
Asociace pro podporu projektů spolupráce veřejného a soukromého sektoru je sdružení fyzických a právnických osob působících v oblasti investic a služeb poskytovaných veřejnému sektoru. Základním cílem Asociace PPP je podpora a rozvoj investování a služeb formou PPP v České republice. Asociace PPP se aktivně podílí na tvorbě podmínek a pravidel napomáhajících dosažení transparentních principů této formy investic a služeb. Více informací na www.asociaceppp.cz
(tz)