O nositelích ocenění Dobrý tuzemský potravinářský výrobek „Česká chuťovka 2012" rozhodla již 4. října dvanáctičlenná hodnotitelská komise nezávislých odborníků, disponujících vysokým kreditem. Odborným garantem soutěže byl Výzkumný ústav potravinářský Praha, v.v.i., v jehož sídle se každoročně hodnocení uskutečňuje. Předsedkyní hodnotitelské komise byla opět ředitelka ústavu Ing. Slavomíra Vavreinová, CSc. Tento renomovaný ústav také samotný průběh hodnocení výrobků organizuje a zabezpečuje tak vysokou míru její regulérnosti.
Letos se také již podruhé zároveň soutěžilo o značku „Dětská chuťovka 2012", kde o nositelích tohoto označení rozhodla autentická dětská porota složená z žáků druhého stupně ZŠ působících v Dětské tiskové agentuře a studentů prvního ročníku VOŠ ekonomických studií a SPŠ potravinářských technologií z Prahy 2.
Soutěž o značky Dobrý tuzemský potravinářský výrobek "Česká chuťovka 2012" a „Dětská chuťovka 2012" pomáhá spotřebitelům objevit typické chutné české potraviny. O rostoucím zájmu o značku svědčí skutečnost, že se o ni ucházelo o 50% víc výrobků, než loni - do České chuťovky přihlásilo 39 výrobců celkem 104 potraviny, z nichž 50 od 33 výrobců Českou chuťovku 2012 nakonec získalo. Do Dětské chuťovky si trouflo 12 výrobců s 22 potravinami, z toho ocenění získalo 8 z nich pro celkem 11 potravin.
Zásadním kritériem, které musí každý přihlášený výrobek splňovat, jsou jeho vysoké chuťové
parametry, samozřejmým předpokladem je jeho vysoká kvalita. Neméně důležitou součástí
hodnocení je také design výrobku a jeho spotřebitelská využitelnost. Spojením těchto
parametrů s českým původem potravin je značka Česká chuťovka zcela nezaměnitelná s jinými
oceněními, která jsou v ČR udělována. Dalším jejím charakteristickým rysem je, že má sice
vítěze, ale nemá poražené – vynikající byly všechny přihlášené výrobky, takže už
samotná účast v soutěži může být pro zákazníky výborným vodítkem, za kterými výrobky
si výrobci po všech stránkách stojí a nedali přednost podbízivé ceně před chutí a
kvalitou, jak se v jiných případech často stává.
Obě soutěže se letos nesly ve znamení 50% - kromě již zmíněného růstu přihlášených výrobků oproti
loňsku o 50% se také úspěšnost v získání značky u přihlášených potravin v obou soutěžích
pohybuje okolo 50%. Je rovněž zajímavé, že obě poroty, jak „dospělá", tak ta dětská, jsou
přibližně stejně náročné a drží se svých osvědčených standardů a nároků, protože podobnou
úspěšnost okolo 50%, zaznamenaly přihlášené potraviny i v loňském ročníku.
K novinkám letošního ročníku patří nová kategorie ocenění - cena novinářů, kterou formou
anketních lístků vybrali na základě ochutnávky přímo před slavnostním ceremoniálem sami
přítomní novináři z těch výrobků, které již letošní ocenění získaly. Letos jim nejvíce učarovalo
pivo Baron 15% z Pivovaru Svijany, a.s.
Kompletní výsledky České chuťovky 2012 i Dětské chuťovky 2012 budou zveřejněny také na webu www.ceskachutovka.cz a rovněž na facebooku Česká chuťovka. Na něm se organizátoří chystají postupně zveřejňovat ve spolupráci s výrobci také fotografie vítězných výrobků včetně podrobnějších informací o nich, ale i o dalších potravinách nominovaných do soutěže Česká chuťovka, o jejich dostupnosti, a také o novinkách v nabídkách výrobců, kteří se hlásí k zásadám České chuťovky.
Vzniká tak postupně zajímavá platforma pro zákazníky, kteří hledají opravdu chutné potraviny, jakož i pro jejich výrobce!
(tz)