INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Byly zveřejněny výsledky 21. vlny Exportního výzkumu DHL, který provedl přední poskytovatel komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu, společnost GfK Czech. Průzkumu se letos zúčastnilo přes tři sta zástupců nejvýznamnějších českých firem zabývajících se exportem.

Exportní výzkum DHL dlouhodobě mapuje názory nejvýznamnějších českých vývozců na aktuální události nejen v České republice, ale i v zahraničí. Cílem výzkumu je zjistit trendy, očekávání a názory exportérů v oblastech vývoje exportu, klíčových trhů pro české exportéry, aktuálních událostí s možným vlivem na export, sebedůvěry českých exportérů, faktorů a podmínek exportu z ČR a jejich hodnocení.

Výsledky 21. vlny Exportního výzkumu DHL CzechTrade naznačují, že v oblasti českého exportu se očekává spíše stagnace. Ze zkušeností exportérů z uplynulých let vyplývá, že se podíl firem se stabilním vývozem zvětšoval a naopak ubývalo firem, jejichž objem vývozu by rostl. Na základě těchto zkušeností očekává v horizontu následujících dvanácti měsíců nárůst objemu exportu 39% všech oslovených exportérů, což je o 5 procentních bodů méně než loni. Pro stagnaci se vyslovila celá polovina oslovených firem, čímž tato kategorie vzrostla o jedenáct procentních bodů oproti podzimu 2010.

Zajímavým ukazatelem vývoje českého exportu je takzvaný Index dlouhodobého exportního sebevědomí, tedy rozdíl procenta kladných a záporných odpovědí. Ten se sice i nadále pohybuje v kladném pásmu, meziročně však došlo k jeho poklesu o 2 body a oproti roku 2010 je tento pokles již ve výši 10 bodů (z 44 na 34). „Vývoj indexu exportního sebevědomí potvrzuje, že nejistota exportérů a obavy z dalšího ekonomického vývoje pokračují. I když je index stále relativně vysoký, došlo oproti loňskému roku k dalšímu poklesu a zřejmě můžeme očekávat další oslabení tempa růstu exportu, které je především dáno nejistým ekonomickým vývojem na našich klíčových trzích," říká Luděk Drnec, obchodní ředitel společnosti DHL Express.

Z výzkumu vyplývá zajímavý pohled na současnou ekonomickou situaci a hospodářskou recesi. Ve srovnání s loňskem totiž přibylo exportérů, kteří očekávají, že nová vlna recese bude trvat déle než jeden rok (nárůst o 9 p. b. na 42%). V očekávání další vlny recese by firmy z protikrizových opatření nejčastěji přistoupily na snížení počtu zaměstnanců. Takto by nyní reagovalo 32% oslovených firem, stejně jako to udělaly u vlny minulé (53% v obou posledních měřeních).

Ekonomická situace se během posledních 12 měsíců vyvinula k lepšímu pouze u třetiny firem (34%), zatímco v předcházejících letech mělo lepší výsledky ve srovnání s minulostí přes 40% z nich. Podíl firem, které v tomto směru stagnují, se naopak zvýšil (na 44%, o 12 p. b. proti roku 2010). Lepší podmínky pro český export si od reformy veřejných financí slibuje pouze 23% exportérů. 52% spíše neočekává lepší podmínky pro export a 25% s určitostí tvrdí, že neočekává pozitivní přínos reformy.

Výzkum zároveň zjistil, že v udržení eura ve všech zemích současné Eurozóny věří pouhých 11% exportérů. Dalších 69 % sice v udržení věří, ale předpokládá snížení počtu zemí, které měnu sdílejí. 38% uvádí, že zůstane zachováno ve většině stávajících zemí, 32% se domnívá, že to budou ekonomicky nejvyspělejší státy západní a severní Evropy. 65% českých exportérů navíc odmítá poskytování finanční pomoci zemím Evropské sedmadvacítky, které se dostaly do hospodářské recese.

Z geografického hlediska zůstávají pro naprostou většinu exportérů (94%) klíčovými trhy státy EU, obdobně jako v předchozích sledovaných obdobích. Ve srovnání s minulými lety došlo k výraznému nárůstu podílu firem exportujících mimo oblast EU, přičemž nejvýznamnější oblastí je Rusko a další země bývalého Sovětského svazu. Rostoucí očekávání ale směřují i do Číny a Jihovýchodní Asie, která zaznamenává nárůst o 24 p. b. na 40%.

„Letošní výsledky Exportního výzkumu ukazují, že hospodářská krize nadále ovlivňuje chování klientů, a to především v oblasti úspory nákladů. V současné situaci se však exportní firmy snaží orientovat na nové trhy a obchodní partnery, přičemž rostoucí očekávání směřuje především do zemí Jihovýchodní Asie," řekl Richard Hospodský, ředitel expertních služeb společnosti GfK Czech.

Podmínky pro export v ČR zůstávají přibližně stejné jako v předchozích letech; myslí si to více než dvě třetiny respondentů. Více než polovina exportérů se také domnívá, že exportu nejvíce pomáhalo získání nových obchodních partnerů, dále technologické inovace a investice do reklamy. Jako největší riziko pro český export jsou vnímány změny kurzu české měny (22%), dále vyšší náklady (10%) a silná konkurence, zejména ze zahraničí (6%).

(tz)

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3