Společnost MERO ČR, a.s. nabytím výše uvedeného společenského podílu naplnila jeden z klíčových strategických cílů v oblasti energetické bezpečnosti České republiky. Ropovod TAL představuje pro Českou republiku klíčovou alternativu v oblasti dodávek ropy a kapitálovým vstupem společnosti MERO ČR, a.s. do společností vlastnících a provozujících ropovod TAL se tato pozice dále posílila.
Obě smluvní strany oceňují vysokou profesionální úroveň vzájemných jednání a deklarují svoji připravenost k užší spolupráci v budoucnosti.
Společnost MERO ČR se stane jedním z vlastníků ropovodu TAL, společného podniku velkých evropských rafinerií a přepravců ropy. Dalšími vlastníky jsou ÖMV, Shell, Exxon Mobile, Ruhr Öl, ENI, BP, Conoco Philips, Petroplus a Total. Z italského přístavu Terst je ropa dopravována potrubím přes Alpy do zpracovatelských závodů na území Rakouska a Německa, kde se v bavorském městě Vohburg napojuje ropovod IKL, který vede až na Centrální tankoviště ropy v Nelahozevsi.
Úspěšná transakce, jejímž výsledkem je vlastnický podíl na ropovodu TAL, má řadu pozitivních důsledků. Jsou to především:
- Posílení energetické bezpečnosti České republiky v oblasti zásobování ropou,
- Zvýšení hodnoty aktiv společnosti MERO, jejímž vlastníkem je český stát,
- MERO nepotřebuje pro vypořádání této transakce využít zdroje externího financování, ani žádné prostředky z veřejných rozpočtů.
Výhodnost propojení ropovodů IKL a TAL se prokázala již několikrát, když se z nejrůznějších důvodů snížil objem dodávek ropy pro české rafinérie ropovodem Družba.
Již v roce 2008, kdy se problémy poprvé výrazněji objevily, společnost MERO ČR operativně dosáhla dohody s vedením ropovodu TAL o navýšení dodávek ropy přivezené po moři do Terstu a dopravené potrubím do Vohburgu, odkud do ČR proudí ropovodem IKL. Pro případy krizové situace při přepravě ropy byla tato smlouva prodloužena v roce 2010 (až do konce roku 2015), takže MERO ČR mohlo využívat volnou přepravní kapacitu ropovodu TAL i mimo obvyklý systém dlouhodobých nominací a bez neúměrně vysokých dodatečných nákladů. Přesto MERO ČR zůstávalo pouze tzv. „třetí stranou", která nemá na rozdíl od vlastníků TAL operativní a flexibilní možnost upravovat výši reálného objemu přepravené ropy v průběhu roku podle aktuálních potřeb, případně kdykoli využít volnou disponibilní kapacitu ropovodu TAL dle aktuální potřeby vlastníků českých rafinérií. Oprávněnost takového postupu se opětovně prokázala v letošním roce, kdy poprvé v historii dochází k většímu objemu přepravené ropy přes ropovod TAL a IKL než skrze ropovod Družba.
Postavení MERO ČR se nyní zásadně mění a v případě jakýchkoli výpadků dodávek ropovodem Družba lze uspokojovat potřeby českých rafinérií prostřednictvím ropovodu TAL – IKL v závislosti na volné přepravní kapacitě ropovodu TAL.
„Energetickou bezpečnost České republiky se snažíme zajistit ve všech oblastech. Jednou z nich jsou bezpečné dodávky ropy a její skladování. Vysoce oceňuji v této souvislosti fakt, že prostřednictvím nově nabytého vlastnického podílu na ropovodu TAL má Česká republika posíleny možnosti dodávek potřebné ropy nejen tradičním ropovodem Družba, ale v dostatečném objemu také ropovodem IKL, napojeným na transevropský ropovod TAL. Vynaložené náklady jsou mnohonásobně přečísleny pozitivními efekty této transakce," řekl ministr průmyslu a obchodu Martin Kuba (na snímku vlevo).