INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Jihoesk_NivaNa evropském trhu se stále více zvyšuje zájem o kvalitní potraviny a spotřebitelé vyžadují, aby kvalita byla garantována. Celá řada výrobců a prodejců zdůrazňuje místní původ a kvalitu produktů. Z pohledu znalosti evropských systémů kvality je situace horší. První označení byla zaevidována již v roce 2003 v souvislosti se vstupem ČR do EU. Postupně označení získala pro své produkty celá řada výrobců. V mnoha evropských zemích jsou tyto značky považovány za vysoce prestižní a výrobci je využívají jako efektivní marketingový nástroj. U nás je však povědomí o tomto značení poměrně nízké.

„Kampaň – KVALITNÍ EVROPSKÝ VÝROBEK - je pojata jako informační a má za cíl seznámit veřejnost s evropským systémem ochrany a značení kvalitních produktů a vyvolat zájem o ně. Kampaň bude doplněna aktivitami, které vyvíjejí výrobci na propagaci svých produktů," informoval Ing. Miroslav Toman, CSc., prezident Potravinářské komory ČR a dodává: „Rádi bychom v dlouhodobém horizontu (plán kampaně 36 měsíců) budovali povědomí o evropském systému ochrany a značení kvalitních produktů a průběžně oslovovali co největší část cílových skupin. Pokud se lidé budou se sdělením o systému značení kvalitních produktů setkávat co nejčastěji, bude ovlivněno podprahové vnímání, které má následně vliv na rozhodování při nákupu. Strategií programu je dosáhnout toho, aby se tyto produkty staly produktem první volby. S tím souvisí i povědomost o značkách a jejich grafické podobě, proto grafické symboly budou součástí všech vizuálů."

Chráněné zeměpisné označení (CHZP) / Protected geographical indication ( PGI)

Chráněné označení původu (CHOP) / Protected designation of origin ( PDO)

Zaručená tradiční specialita (ZTS) / Traditional speciality guaranteed (TSG)

*Vysvětlení jednotlivých označení v samostatném dokumentu

Produkty s Chráněným označením původu, Chráněným zeměpisným označením původu či Zaručené tradiční speciality získávají určitou komunikační výhodu. Je obecně známo, že toto označení je vázáno na splnění náročných kritérií EU a získávají je jen skutečně jedinečné produkty. Spotřebitelé mají garanci, že produkt se značkou prošel procesem, který potvrzuje jeho jedinečnost.

„Vědomí, že se naše produkty řadí do stejné kategorie jako proslulé delikatesy ze zemí s vyhlášenou gastronomií, jsou pozitivním aspektem," dodal Ing. Miroslav Toman, CSc., prezident Potravinářské komory ČR.

Díky dlouhodobějšímu charakteru kampaně se produkty představí spotřebitelům po celém území ČR. Komunikace všech označení bude probíhat společně i na Slovensku, jelikož promované produkty se mohou vhodně doplňovat a vzájemně podporovat.

Komunikace se zaměřuje primárně na spotřebitele, protože kampaň proběhne celoplošně a lze předpokládat, že budou zasaženy i ostatní cílové skupiny. Sekundárním cílem kampaně je zásah spotřebitelských sdružení, producentů a zpracovatelů, distributorů a osob ovlivňujících veřejné mínění. Vlastní komunikace s odbornou veřejností bude probíhat na bázi B2B, kdy bude oslovována přímo.

INFORMACE PRO SPOTŘEBITELE

Ochrana spotřebitelů a propagace kvality je jednou z priorit celoevropského systému značení zemědělských produktů a potravin. Většinou se jedná o výrobky, se kterými si spotřebitel spojuje určité vlastnosti. Označení má předejít klamání spotřebitelů. Označení výrobku je tak pro spotřebitele garancí, že kupuje originál.

Produkty, které splní kritéria, jsou zapsány do evropského rejstříku chráněných zeměpisných označení, označení původu a zaručených tradičních specialit. V současnosti je v rejstřících zapsáno více než 800 produktů a dalších cca 400 čeká na zápis. Zaručených tradičních specialit je zapsaných cca 20.

„SLUNÍČKA" kvality

Každý z nás má zájem, aby potraviny, které kupuje, měly co nejlepší kvalitu. Abychom to zjistili, slouží celá řada označení, která garantuje, že to co kupujeme, splňuje určitá kvalitativní kritéria (Klasa, Regionální potravina, Český výrobek, aj.). Mezi nejvýznamnější, která mají mezinárodní platnost, patří Chráněné zeměpisné označení, Chráněné označení původu a Zaručená tradiční specialita. Systém ochrany názvu produktů nám zjednoduší výběr, protože s těmito značkami se můžeme setkat po celé Evropě a vždy znamenají to samé – KVALITU.

Než jsou chráněné názvy zapsány do rejstříku chráněných názvů, je přezkoumána oprávněnost žádosti o zápis ze strany členského státu, následně Komise a v průběhu schvalování žádosti i všech hospodářských subjektů z EU, případně i zemí mimo EU. U produktů je posuzováno, zda se skutečně jedná o produkty s tradičním postupem výroby, pocházející z daných zeměpisných oblastí, apod. Výrobci, kteří chráněná označení používají, jsou pravidelně podrobeni kontrole, při které je ověřeno, zda dodržují podmínky výroby pro tyto produkty stanovené ve specifikaci.

Výrobci, kteří tato označení získali, si je střeží a dbají na to, aby někdo nevyráběl napodobeniny se stejným názvem. Pokud chceme originál, který je zárukou opravdové kvality, musíme hledat modro - žluté nebo červeno - žluté „sluníčko".

U zaručených tradičních specialit nezáleží na tom, kde se vyrábějí a kdo je vyrábí, zde je důležité, aby byla zachována stále stejná tradiční receptura, stejný tradiční postup či způsob výroby (např. lovecký salám může vyrábět výrobce z Čech i ze Slovenska, důležité je, aby dodržel všechny parametry). Po té může být uděleno označení Zaručená tradiční specialita.

*seznam produktů s danými označeními v samostatné příloze

Více informací na www.oznaceni-eu.cz.

Potravinářská komora ČR

Organizace byla založena 12. 7. 1995 jako Potravinářské sdružení ČR a ve stejném roce zahájila své aktivity. Následně byl 7. 8. 2000 změněn její název na Potravinářská komora ČR. V roce 2002 byla jako reprezentant potravinářského průmyslu začleněna do zákona o potravinách č.110/97 Sb. ve znění pozdějších předpisů.

PK ČR reprezentuje zájmy svých členů, kterými jsou podnikatelské subjekty a profesní svazy českého potravinářského průmyslu a navazujících oborů směrem k české státní administrativě, ostatním organizacím a institucím a orgánům a organizacím Evropské Unie. PK ČR je servisní organizací s vysokým stupněm kompetentnosti ve všech oblastech dotýkajících se zájmů jejích členů, kterými jsou především potravinová legislativa, obchodní a průmyslová politika a její financování, životní prostředí a problematika EU.

PK ČR poskytuje kompletní servis pro potravinářský průmysl a profesní svazy, ke kterému patří:

• poradenství v oblasti implementace acquis communitaire (zákon o potravinách);

• informace ke společnému trhu EU;

• pomoc tuzemským výrobcům při řešení praktických problémů jako je označování potravin, bezpečnost potravin, hygiena, kódy správné výrobní a hygienické praxe, IPPC, HACCP, ISO;

• vyhledávání podpůrných programů, podpora při přípravě a získávání národních a EU podpor, aktivní pomoc při přípravě a zpracování projektů;

• analýzy a hodnocení potřeb potravinářského průmyslu, definice nutných investic do potravinářského průmyslu, benchmarking s trhy zemí EU25 a rovněž sektorové a dopadové analýzy.

PK ČR pro dosažení potřebné váhy při vyjednávání se státní administrativou dále posiluje členskou základnu a to zejména:

• dalším rozšiřováním aktivit existujících výborů pro vnější vztahy, životní prostředí, vědu a výzkum a pro legislativu, ustavením nových a zlepšením práce stávajících pracovních skupin;

• oslovením nových členů a odborné veřejnosti prostřednictvím seminářů a prezentací vyčíslitelných výsledků práce PK ČR a jejich dopadů zejména do ekonomické situace konkrétních podnikatelských subjektů;

• rozšířením spolupráce s nadnárodními společnostmi prostřednictvím CIAA a bilaterálních mezinárodních kontaktů.

PK ČR, jak již bylo uvedeno, reprezentuje na základě zákona č.110/97 Sb. o potravinách zájmy všech subjektů českého potravinářského průmyslu bez ohledu na skutečnost zda jsou jejími členy nebo ne a to zvláště vůči české státní administrativě, ostatním organizacím a institucím a orgánům a organizacím Evropské Unie. Kromě této zákonné role zajišťuje i další servis a obhajobu zájmů svých členů, kterými jsou podnikatelské subjekty a profesní svazy českého potravinářského průmyslu, další subjekty, jejichž činnost bezprostředně s potravinářským sektorem souvisí, výzkumné ústavy a školy, laboratoře a akreditované společnosti i subjekty přímo navazujících oborů s výjimkou subjektů působících v zemědělské prvovýrobě a maloobchodním prodeji.

www.foodnet.cz

Slovo ke dni

  • Záchrana řízkem Hudera a syn

    Znáte to. Jste soustředění na svoji práci, letíte za splněnými KPI. A pak zapomenete na to zásadní. Dotankovat energii. Ne autu, ale sobě. A vzpomenete si na to dávno po poledni. To je pak štěstí, když vyrážíte na vánoční setkání s výjimečným člověkem. Tomáš Hudera rozhodně nasytí vaši duši. A jak tak uklidňujete myšlenky, v té lahodné vůni vznášející se prodejnou a jídelnou se najednou rozpomenete, že jste od sedmé ráno nejedli, že vám žaludek dělá nespokojené kotrmelce a úpí hlady. Jak se říká, líná huba, holé neštěstí. Nedalo mi to. Ptám se, jestli náhodou nezbyl nějaký řízeček. Tomáš se na mě podívá, zdvihne obočí a povídá: A to jsi mi to nemohla říct před půl hodinou, když jsme si volali, zrovna řízky většinou nezbývají. No, já si na ten hlad prostě nevzpomněla, krčím rameny. Pokývá Tomáš souhlasně hlavou a dodá, že se mu to občas...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3