INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem
Potravinářská komora ČR se v reakci na stále se zhoršující situaci v potravinářském sektoru rozhodla vystoupit na obranu českých kvalitních potravin i českého spotřebitele, kterému jsou médii předkládány zavádějící a mnohdy i lživé informace o českých potravinách.

Český potravinářský průmysl čelí v poslední době nejen tlaku obchodních řetězců na co nejnižší ceny svých výrobků a zvýšenému DPH u potravin, ale také negativnímu mediálnímu obrazu českých potravin. Výsledkem je, že řada spotřebitelů ustupuje od nákupu českých potravin a nebo dokonce přímo od nákupů v České republice, což má za důsledek zvyšování dovozů nekvalitních a levných produktů ze zahraničí i posilování tzv. přeshraniční nákupní turistiky.

Jako Potravinářská komora ČR jsme již mnohokrát vystupovali s kritikou nekalých obchodních praktik, s kritikou stálého zvyšování DPH i s poukazem na velmi malou podporu potravinářského sektoru ze strany státu. Nemůžeme tedy k tomuto neradostnému stavu potravinářského sektoru mlčet ani teď a zveřejňujeme následující

Prohlášení Potravinářské komory k situaci v potravinářském sektoru a k podpoře českých potravin

Potravinářská komora ČR musí v úvodu tohoto prohlášení zdůraznit a připomenout, že potravinářská výroba má v naší zemi bohatou a dlouhou tradici. Čeští výrobci uzenářských specialit, pivovarníci nebo výrobci cukrovinek, byli v minulém století známí nejen v našem regionu, ale také daleko za hranicemi naší země. Samozřejmostí byla v té době vysoká kvalita výrobků, známý výrobce i prodávající, spotřebitel vyhledávající kvalitu a přísné postihy pro falšování výrobků. To, že pro současné vlády není ani zemědělství ani potravinářství prioritou, svědčí o hlubokém nepochopení vývoje současné světové ekonomiky a o hazardování s potravinovou bezpečností tohoto státu.

Situace v potravinářském sektoru v České republice se v posledních letech vyvíjí velmi nepříznivě. Výrobci potravin dlouhodobě bojují s tlakem obchodních řetězců na co nejnižší cenu dodávaných výrobků, jehož důsledkem je úplná degradace jejich kvality, která se již stala v obchodních kruzích hanlivým výrazem, tlaku, majícímu za důsledek, rostoucí dovoz levných náhražek ze zahraničí - masných výrobků bez masa, mléčných bez mléka, čokolád bez kakaa a tak bychom mohli pokračovat. Zásadním problémem, který vidíme a kde lze nalézt přímou souvislost s degradací kvality potravin je, kromě neslušných marží prodejců, uměle udržujících vysoké ceny u kvalitních tuzemských potravin, zvyšující se DPH na potraviny v době zhoršující se ekonomické situace spojené se snižováním koupěschopnosti spotřebitelů. V neposlední řadě jsou spotřebitelé příliš často vystavováni negativní publicitě v řadě médií, kde jsou české potraviny celé české veřejnosti soustavně prezentovány jako méně kvalitní nebo nekvalitní a drahé v porovnání se situací v zahraničí. V řadě spotřebitelů tak logicky vzrůstá pocit, že nemá vůbec cenu nakupovat potraviny zde, v České republice a dávají pak přednost nákupům v zahraničí i když z cenových porovnání skutečně porovnatelných výrobků vyplývá, že tam nelze nakoupit levněji. Výjimkou je samozřejmě Polsko, ale nová aféra s jedem na krysy v sušenkách, by měla spotřebitele konečně přesvědčit, že nákup polských „kvalitních" produktů není to nejlepší.

Na negativní vliv stálého zvyšování DPH na kvalitu potravin i na pokles jejich spotřeby jsme jako Potravinářská komora ČR upozorňovali již od roku 2007. V České republice se v posledních 5 letech zvedlo DPH u potravin o 10 %, což nemá obdobu v jiné evropské zemi, snad s výjimkou Slovenska. Pokud tento experiment některé země, jako např. Portugalsko, zkusily, po roce se vrátily k původní výši, neboť pochopily, jak to poškozuje jejich ekonomiku. Kam zvyšování DPH u potravin vede, ukazuje názorně slovenský příklad, kde potravinářská výroba klesla v některých oborech až o 30 % a spotřebitelé masivně realizovali své nákupy potravin v sousedních zemích s nižším DPH tak, že musela vláda přijímat mimořádná opatření, včetně politického nátlaku na snižování marží obchodních řetězců.

I v České republice zaznamenáváme od předloňského roku postupný pokles objemu výroby potravin, zvyšování jejich dovozů a pokles zájmu spotřebitelů o české potraviny, což bohužel, podporují svými prohlášeními i někteří čeští politici a některé politické strany, zvláště pak pan Vít Bárta a jeho demagogická prohlášení o oligopolech a jejich vlivu na zvyšování cen a okrádání českých spotřebitelů. Takováto prohlášení pak škodí nejen potravinářskému průmyslu., ale paradoxně i českému spotřebiteli. Je potřeba si také uvědomit, že potravinářský průmysl jako celek patří k jedněm z největších zaměstnavatelů v České republice a jako zpracovatel české zemědělské produkce má výrazný vliv také na prosperitu a rozvoj českého zemědělství. Jakékoliv snižování potravinářské výroby tak může mít i velmi negativní sociální dopady.

Proto v této souvislosti vyzýváme české spotřebitele, odpovědné vládní činitele i politiky k zastavení tohoto negativního trendu a k odmítnutí neopodstatněných negativních informací o českých potravinách. Vyzýváme k podpoře českého potravinářství a jeho výrobků, k zastavení dovozů nekvalitních levných zahraničních potravin, které oslovují spotřebitele výhradně nízkou cenou a často ohrožují i jeho zdraví a k šíření pravdivých a pozitivních informací o českých kvalitních potravinách.

Uvědomme si, prosím, že nákupem a preferováním českých potravin nepodporujeme jenom samotné potravinářské výrobce, ale umožňujeme i další rozvoj potravinářského průmyslu, třeba v podobě vzniku nových regionálních specializovaných výrobců, kteří nabídnou nejen nová pracovní místa, ale umožní i další růst českého zemědělství díky zvýšené poptávce po českých zemědělských surovinách – mléku, masu či obilí.

Protože máme, bez ohledu na současný stav, bohatou a dlouhou tradici potravinářské výroby, na kterou můžeme navázat, jako Potravinářská komora ČR pevně věříme, že společně s poctivými výrobci a obchodníky, loajálními spotřebiteli, a kompetentními státními orgány tuto tradici kvality udržíme i nadále.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3