INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Potravinářská komora ČR je hluboce znepokojena vystupováním pana poslance za Věci veřejné Víta Bárty, který se již od prosince minulého roku pasuje na odborníka na potravinářský sektor a dodavatelsko-odběratelské vztahy. Na základě těchto svých “znalostí“ hodlá v oboru rušit zákony a provádět další revoluční změny, včetně snížení cen potravin.

Bohužel, situace je ve skutečnosti ale taková, že opět do těchto záležitostí vstupují lidé, kteří o daném oboru nemají vůbec žádné znalosti a jejich jedinou zbraní jsou invektivy nejen vůči jednotlivým českým podnikatelům, ale vůči celému českému potravinářskému průmyslu. Podle pana Bárty jsou totiž původcem vysokých cen v obchodech výhradně potravináři a zákon o významné tržní síle, který zamezuje řetězcům dostatečně tvrdě vyjednávat s dodavateli o cenách. Zákon o významné tržní síle ale ve skutečnosti vůbec ceny výrobků neřeší. Je zřejmé, že panu Bártovi na tomto zákonu vadí zejména to, co řetězcům - například splatnost do 30 dnů, prodej pod nákupní cenou, vracení neprodaného pečiva dodavatelům.  Tedy záležitosti, které jsou v civilizovaném světě nejen nemorální, ale většinou také nezákonné. Je rovněž více než zřejmé, že Vít Bárta tak nehájí jako poslanec českého Parlamentu a zvolený českými voliči nejen zájmy českých potravinářů a zemědělců a obecně českých podnikatelů vůbec, ale je zcela a plně ve službách zahraničních obchodních řetězců a jejich praktik a vysokých marží. K tomu pak používá různé žonglování s čísly a argumenty.

Důkazem toho mohou být panem Bártou tak oblíbení pekaři, které nyní obvinil z umělého navyšování cen a cenového diktátu a uvedl, že (za posledních 25 měsíců stoupla cena pšenice o 19 % jakožto základní komodity, naproti tomu cena chleba vzrostla za poslední dobu o 50 %, housek o 59 % a rohlíků dokonce o 66 %. Bohužel se nám ale nepodařilo zjistit, odkud pan Bárta bral svoje cenové údaje, protože ČSÚ a Podnikatelský svaz pekařů a cukrářů nám poskytl zcela jiné údaje. Z nich vyplývá, že cena pšenice vzrostla za posledních 25 měsíců téměř o 30 %, zatímco cena chleba o 17 % a cena bílého pečiva o 15 %. Je jasně vidět, že výplody pan Bárty tedy nejsou ničím jiným než čirým populismem, aby veřejnost nabyla domu, že pan Bárta je jediným spravedlivým, jež má na mysli jen prospěch spotřebitelů.

Jaká jsou fakta o cenách u obchodních řetězců je ale dostatečně dobře vidět z  marží obchodních řetězců u jednotlivých potravinářských výrobků. Je více než zřejmé, že nejnižší marže (do 50 %), i když opět o pár procentních bodů vyšší než v roce 2011, jsou u komoditních výrobků, jako je pečivo nebo mléko. Naopak u výrobků s vyšší přidanou hodnotou jsou marže velmi vysoké a běžně přesahují i 100 %. Tyto vysoké marže řetězců tak značně omezují pro spotřebitele možnosti výběru, protože kvalitní či specializované výrobky jsou díky této obchodní politice řetězců pro zákazníky značně cenově nevýhodné.

V těchto souvislostech bychom se tedy mohli nad prohlášením pana Bárty jenom pousmát, pokud by ovšem nešlo o prohlášení poslance PSP ČR, který takto prezentuje český potravinářský průmysl veřejnosti i médiím. V panu Bártovi tak získaly obchodní řetězce, v době, kdy se o jejich nehorázných cenových podmínkách a vyděračských praktikách, které nemají na trhu obdoby, začíná mluvit nahlas v celé EU, vítaného spojence, a to dokonce v zákonodárném orgánu. Pan Bárta asi rád zapomíná, že jsou to právě řetězce, které otevřely dveře dovozům levných, nekvalitních potravin, které mohou ohrožovat zdraví spotřebitelů. Pokud to myslí Vít Bárta s obranou českých spotřebitelů opravdu vážně, pak by se měl zaměřit na snižování DPH u potravin, snížení spotřební daně, a větší ochranu trhu proti zahraničnímu nekvalitnímu zboží. Za to by mu ale řetězce příliš nepoděkovaly.

Ing. Dana Večeřová, Potravinářská komora ČR

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3