Malé a střední podniky (MSP) se významnou měrou podílejí na celkovém českém exportu. Jen v loňském roce přesáhl jejich podíl na celkovém vývozu 53 %. Z výzkumu pro Exportní garanční a pojišťovací společnost (EGAP), na kterém se podílela AMSP ČR, vyplynulo, že 60 % exportérů z řad MSP vyváží alespoň do jedné oblasti mimo Evropskou unii. Jen 18 % z nich ale pojišťuje své pohledávky (faktury). Podle předsedy představenstva AMSP ČR Karla Havlíčka „jde o varovně nízké číslo, které se může v době krize firmám vymstít. Je zřejmé, že firmy věří svým zákazníkům, případně šetří náklady na pojistném.“
Foto: Představitelé AMSP a EGAP na tiskové konferenci v Hotelu JALTA
MSP přitom vyvážejí do zemí, kde je zvýšené komerční i politické riziko. Podle Karla Havlíčka je patrné, že „MSP pracují spíše v operativním exportu a že mají tendenci podceňovat strategická rizika. Tento přístup může dlouhodobě vycházet, nicméně selhání jednoho klíčového nezajištěného odběratele může kapitálově slabou firmu zásadně ohrozit.“
Exportní garanční a pojišťovací společnost v posledních 5 letech průměrně ročně pojistila obchodní případy 36 malých a středních podniků. Celkový objem pojištěných smluv se pohybuje na úrovni 1–2,4 % celkových ročních objemů pojištění. Většinu exportérů, kteří využívají úvěrové pojištění, pojistily komerční pojišťovny. To je podle generálního ředitele EGAP Jana Procházky v pořádku, EGAP je tu totiž především od toho, aby pojistil rizika, která komerční pojišťovny ze své povahy nepojistí.
Podle výsledků výzkumu jsou exportéři z řad MSP přesvědčeni, že pojištění exportu nepotřebují, je podle nich nákladné a administrativně náročné, určené především velkým firmám. EGAP přitom podle jména znají ¾ firem, produkty této společnosti ale bohužel nezná více než polovina exportujících malých a středních firem.
Reakcí na výsledky výzkumu je nový balíček 8 produktů společnosti EGAP určených a šitých na míru právě tomuto segmentu vývozců. „Chceme především ukázat, že EGAP tu není jen pro velké firmy, pojišťujeme faktury už od 100.000 korun, malým a středním podnikům se snažíme nabídnout komplexní řadu produktů, které mohou využít v rámci svého podnikání a při minimalizaci rizika spojeného s exportem mimo EU,“ řekl na tiskové konferenci generální ředitel EGAP Jan Procházka.
Základní charakteristikou celého balíčku produktů EGAP je:
Menší administrativní zátěž – o 20 % méně formulářů
Zrychlení projednání – v případě splnění podmínek je EGAP povinen zaslat u vybraných produktů návrh pojistné smlouvy do 2 pracovních dnů od obdržení žádosti o pojištění zkrácení lhůty pro zpracování analýzy
Informace o zahraničních kupujících nakoupí EGAP od komerčních pojišťoven
Zkrácení lhůty pro výplatu pojistného plnění i lhůty pro oznámení o 50 %
Aby produkty byly snadno srozumitelné, zvolil EGAP metodu, kdy jejich fungování vysvětluje na příběhu úspěšného českého podnikatele, který se snaží proniknout se svými výrobky na zahraniční trhy. „Pan Kladívko, jehož příběh u produktů vyprávíme, je i hlavní postavou na seminářích, které nově organizujeme pro exportéry, a vysvětluje jim, jaké spektrum možností mají a v čem jim můžeme pomoci eliminovat rizika spojená s vývozem mimo země EU,“ doplnil generální ředitel EGAP Jan Procházka. EGAP právě dnes také spustil na svých webových stránkách www.egap.cz sekci určenou přímo malým a středním podnikům.
(tz)