INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Podpora rozvoje a růstu malých a středních podniků je klíčová z mnoha hledisek. Malé a střední firmy v Evropě i samotné České republice významně přispívají k ekonomickému růstu, zaměstnanosti a inovacím. Zaměstnávají více než dvě třetiny lidí pracujících v soukromém sektoru a mezi lety 2002 a 2010 vytvořily 85 % z celkového počtu nových pracovních míst.

V letošním roce provedla Asociace malých a středních podniků a živnostníků v ČR výzkum, jehož cílem bylo mimo jiné zmapovat export a exportní oblasti mezi malými a středními firmami. Výzkum ukázal, že v současnosti do USA úspěšně vyváží již 14 % našich malých a středních firem. Necelá polovina malých a středních podniků plánuje v budoucnu rozšiřovat své exportní oblasti, přitom na USA se chce nově orientovat 11 % z nich.

„Firmy, které s americkým trhem mají zkušenost, TTIP jednoznačně podporují, ostatní malé a střední podniky ale často ani nevědí, jaké všechny změny nastanou. Proto jsme se ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu rozhodli zintenzivnit informační aktivitu a napříč regiony budeme malým exportérům vysvětlovat, jak mohou z TTIP profitovat.“ říká předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků Karel Havlíček.

Malé a střední podniky se však dnes potýkají s řadou obchodních překážek, které jim často v expanzi na americký trh brání. Na tyto překážky poukázala i veřejná konzultace organizovaná Evropskou komisí v loňském roce či analýza Atlantic Council. Na rozdíl od větších podniků mají malé a střední firmy méně zaměstnanců a méně financí na to, aby se s těmito, často byrokratickými, bariérami vypořádaly. Ulehčit situaci by měla vyjednávaná dohoda TTIP (Transatlantické obchodní a investiční partnerství), a to především cestou odstranění cel, zjednodušení celních procedur, snížení nákladů spojených s odlišnými standardy a zlepšení ochrany práv duševního vlastnictví.

Malým a středním podnikům se v rámci dohody bude věnovat celá samostatná kapitola. Ta by měla zavést opatření „šitá na mírů“ této kategorii podniků, díky kterým budou mít tyto firmy snazší přístup k informacím potřebným pro export či investování do USA. Konkrétním opatřením má být například vytvoření helpdesků a přehledných míst na internetu, kde by si na jednom místě mohly firmy nechat poradit s vývozem či podnikáním na americkém trhu.

O tom, že dohoda TTIP pomůže malým a středním firmám s plánovaným rozšířením exportu, je přesvědčeno 46 % z nich. Situaci zatím neumí posoudit 22 %.

MPO s firmami proto komunikuje, zjišťuje, s jakými konkrétními překážkami se při vývozu do USA potýkají a jaké překážky jim ve vývozu na americký trh brání. Zároveň o dohodě TTIP a jejích jednotlivých aspektech informuje, ať už prostřednictvím pořádání setkání se zástupci firem a dalších organizací, či prostřednictvím portálu BusinessInfo. Zástupci Asociace malých a středních podniků jsou zároveň součástí expertního týmu MPO k TTIP.

„Věřím,  že TTIP může učinit naši zemi i Evropu ekonomicky silnější a lépe ji tak připravit na výzvy dneška,“ dodává k dohodě ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek.

(tz)

(tz)

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Březen 2025

INZERCE

Partneři

 

Partneři plus:

 
 

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

budova UPV 2 copy

Co jsou dodatková ochranná osvědčení 3. prosinec 2024

Uplynutím platnosti patentu průmyslověprávní ochrana léčiva nebo účinné látky na ochranu rostlin nemusí končit V důsledku období, které uplyne mezi podáním patentové přihlášky na nový léčivý přípravek a jeho registrací, není doba patentové ochrany vždy postačující k pokrytí investic vložených do výzkumu. Obdobná situace je i v rostlinolékařské oblasti.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto  cmsm105caim200 AVLOGOM3