Kdo se přizpůsobí změnám, vyhrává. Na neformálním setkání exportérů ukázali dva významní čeští ekonomové, že zvraty ve světové ekonomice nemusí znamenat pouze riziko, ale i příležitost.
V samotném závěru letošního ročníku Exportní ceny DHL UniCredit se exportéři a příznivci exportu sešli v prostorách Mezinárodní obchodní komory (ICC ČR), aby si vyslechli průřez světovými ekonomickými a exportními trendy pohledem těch nejpovolanějších – předního českého ekonoma profesora Michala Mejstříka (na snímku) a předsedy představenstva Exportní garanční a pojišťovací společnosti (EGAP) Jana Procházky.
Setkání exportérů předchází vyvrcholení osmnáctého ročníku této významné exportní soutěže. „Letošní ročník Exportní ceny DHL UniCredit je mimořádně úspěšný – máme rekordní počet přihlášených exportérů. Předběžná čísla nám ukazují, že ve finále bude soutěžit 118 společností,“ uvedla setkání pořadatelka a porotkyně Helena Kohoutová.
České ekonomice se daří a to je možná příčinou takového nárůstu. Jak se však v době příznivého ekonomického vývoje vyrovnat s turbulencemi na současných světových trzích? „V České republice máme čtyřprocentní růst a roste domácí spotřeba. Avšak co se týče exportu, v tradičním teritoriu, kterým je Rusko, zažíváme fatální situaci s poklesem až o třetinu,“ komentuje situaci Michal Mejstřík. „Rostou však nová teritoria, jako je Indie, která by se mohla pro český export stát novou zajímavou cílovou oblastí. Rostoucí šance jsou na Blízkém východe a v Africe. Rostou také USA.“ Místo urputného boje na klesajících trzích je třeba hledat informace a nové příležitosti. „Pro malou českou ekonomiku je mnohem snazší usadit se na nově rostoucích trzích než bojovat na padajících starých,“ dodává Michal Mejstřík. Hledání nových příležitostí by měl pomoci i příznivý vývoj v České republice s rostoucí produktivitou práce umožňující udržet jednotkové náklady práce. Nejistota panuje v otázce ukončení intervencí proti české koruně. Na ukončení intervencí se připravují všichni a této situace si všímají i v cizině – zahraniční hráči si kupují nízkovýnosové české cenné papíry v očekávání růstu kurzu. Nabídl využití vlastního firemního modelu exportních příležitostí provozovaného spolu s CzechTrade.
Komplikovanou, ale také zajímavou situaci v Rusku a zemích bývalého potvrdil také Jan Procházka. Ten na setkání exportérů dorazil těsně po návratu z Kuby, kde se účastnil české podnikatelské mise, kterou organizovala Hospodářská komora České republiky ve spolupráci s Česko-slovensko-kubánskou smíšenou hospodářskou komorou. „Kuba nabízí velkou šanci pro české exportéry, stejně jako Írán,“ upozorňuje Jan Procházka na nové příležitosti v teritoriích dvou zemí, které byly dosud z politického hlediska považovány za rizikové. EGAP však pojišťuje právě tržně nepojistitelná politická a komerční rizika spojená s exportem. „Snažíme se předcházet pojistným událostem, i když to stále ještě není jako ve filmu Minority report,“ glosuje Jan Procházka. Příležitost potkat se s dalšími exportéry povzbudila účastníky setkání v hledat nové příležitosti a nebát se změn. Změnám není možní se bránit, avšak velkou výhodu získává ten, kdo se jim dovede nejlépe přizpůsobit.
Michal Mejstřík je profesorem Univerzity Karlovy a předsedou představenstva poradenské společnosti EEIP, místopředseda Czech Gulf Business Council a Czech African Business Council, předseda Vědeckopedagogické rady IES Fakulty sociálních věd UK a místopředseda Národního výboru Mezinárodní obchodní komory v ČR.
Jan Procházka je předsedou představenstva EGAP. Byl členem Národní ekonomické rady vlády, kde mimo jiné vedl skupinu pro Klíčové výkonnostní ukazatele státní správy. Je předsedou dozorčí rady státního podniku Budějovický Budvar.
Slavností vyhlášení Exportní ceny DHL UniCredit v prostorách České národní banky proběhne 26. listopadu.
Soutěž EXPORTNÍ CENA DHL UNICREDIT pod záštitou agentury CzechTrade již osmnáctým rokem podporuje a oceňuje malé a středně velké firmy v České republice. Do Exportní ceny se mohou přihlásit firmy s meziročním nárůstem obratu exportu, minimálně však 100 tisíc korun v prvním roce, a ve kterých podíl zahraničního vlastníka nepřekračuje 49 %. Soutěž je završená vyhodnocením vítězů během slavnostního gala večera, který probíhá pod patronací Ministerstva průmyslu a obchodu. Každý finalista získává zdarma benefity ihned po přihlášení. Novinkou je přístup do registru exportních firem, což je portál, na kterém mohu exportní firmy sdílet informace nebo dotazy týkající se jejich podnikání, propojovat se mezi sebou a čerpat ze zkušeností jiných. Soutěž byla založena společností DHL, generálním partnerem je UniCredit Bank, protože exportéři potřebují silného partnera s nadhledem na mezinárodní finance. Odborným garantem je společnost Coface Czech, která hodnotí a zároveň autorizuje ekonomické výsledky finalistů soutěže a mimo jiné monitoruje i exportní aktivity českých firem. Záštitu poskytuje CzechTrade, která pomáhá exportérům ve světových regionech. Soutěž probíhá ve spolupráci s AMSP ČR. Dalšími partnery jsou společnost NSG Morison, která poskytuje exportérům právní služby se zaměřením na oblast obchodního, korporativního, občanského, finančního a správního práva, Kompass, který je důležitým partnerem pro B2B komunikaci a lídr moderních technologií Vodafone. Dalšími partnery jsou ti, kteří umí nabídnout konferenční a ubytovací služby, jako je Zátiší Group a Dilmah a poskytovatel příjemných požitků Dilmah. Pořadatelem je Agentura Helas.