Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) od začátku podporovala zavedení elektronické evidence tržeb, neboť jsou její členové přesvědčeni, že tento zákon dokáže alespoň zčásti narovnat pokřivené prostředí českého trhu. Proto také AČTO uvítalo schválení zákona Poslaneckou sněmovnou PČR.
„V podpoře zákona o EET je naše stanovisko konstantní a to od samotného počátku. Chceme podnikat v prostředí rovných příležitostí, kde žádné skupině podnikatelů není tolerováno obcházení zákona a vyhýbání se placení daní a ostatních odvodů do státních a sociálních rozpočtů. Jsme proto rádi, že prošel Sněmovnou a ještě více jsme zvědaví, zda splní naše očekávání a narovná podmínky pro podnikání v maloobchodě,“ říká ke schválení zákona Zdeněk Juračka, předseda AČTO. Asociace však zároveň také vyjadřuje obavy nad dopadem zákona na malé české obchodníky, zejména pokud se týká nákladů, spojených se zavedením EET. „Osobně jsem toho názoru, že se bagatelizuje dopad nákladů, které zákon přinese pro běžného provozovatele plnosortimentní prodejny potravin. Dle našich průzkumů více než 80% obchodníků, např. v rámci Družstva Eso Market, dnes nedisponuje zařízením, které je schopno elektronické komunikace,“ vyjadřuje oprávněné obavy mnoha malých českých obchodníků Jiří Štorch, člen představenstva AČTO a předseda Družstva ESO MARKET.
Patrně největší potíž proto přinášejí pro české obchodníky právě zvýšené náklady na nákup vybavení, nutného k zajištění nejen elektronické evidence, ale i další administrativy novénebo novelizované legislativy,jako je značení měrných cen a čerstvých potravin. Např. běžná prodejna potravin na vesnici či v menším městě se dvěma pokladními místy bude nucena investovat v nejlevnější verzi vybavení částku cca 20 000 Kč, což je suma pro malý venkovský obchod poměrně výrazná a vlastník bude uvažovat,zdasemu pokračování v podnikatelské činnosti vůbec vyplatí. Navíc avizované slevy na dani jsou výlučně určenyproživnostníky, nikoliv například pro s.r.o., tedy způsob, jakým podniká právě celá řada malých a středních obchodníků.
Asociace českého tradičního obchodu vznikla v červenci 2014 jako historicky první a největší konsolidovaný subjekt, který sdružuje maloobchodníky z oblasti malého a středního podnikání. Zakládajícími členy byla Skupina COOP, BRNĚNKA, ESO MARKET, ČEPOS, ENAPO a CBA. V současnosti má AČTO 16 členů a reprezentuje téměř 7 tis. prodejen s 30 tisíci zaměstnanců s ročním obratem 50 mld. Kč. Představuje tak cca 25% podíl na trhu s potravinami a klade si za cíl hájit specifické zájmy svých členů.
(tz)