INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Svaz průmyslu a dopravy ČR (SP ČR) a další zaměstnavatelské a svazy a asociace apelují na vládu, aby nepodpořila zrušení karenční lhůty a tedy obnovení výplaty nemocenské v prvních třech dnech nemoci. Téma je součástí projednávaného senátní návrhu na změnu zákoníku práce.

Zaměstnavatelé vycházejí z dohody s vládou, že zrušení karenční doby bude zavedeno do praxe jen za předpokladu, že se na tomto kroku dohodnou všechny tři strany sociálního dialogu. Jak vyplývá z šetření SP ČR mezi jeho členskými firmami, až 80 % z nich považuje současný stav za vyhovující. Firmy se obávají, že pokud se obnoví výplaty nemocenské v prvních třech dnech nemoci, dojde mezi zaměstnanci k výraznému zneužívání dávek.

Počet nemocných se v posledních letech v prvních třech dnech nemoci výrazně snížil. SP ČR zdůrazňuje, že výše nemocnosti v době před zavedením karenční lhůty byla ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi nápadně vyšší. Neobstojí ani argumenty, že zaměstnanci chodí do práce nemocní. Mnozí zaměstnavatelé poskytují v rámci benefitů tzv. sick days a navíc podle informací SP ČR mnoho zaměstnavatelů poskytne volno nebo navrhne náhradní práci doma ochotně těm zaměstnancům, kteří se necítí dobře, tam, kde to provozní podmínky umožní.

V případě zrušení karenční lhůty, která je zavedena v řadě členských zemí EU, by podle propočtů SP ČR na firmy dopadly zvýšené náklady ve výši až 5 miliard korun ročně. SP ČR poukazuje na dohodu s předsedou vlády Bohuslavem Sobotkou a ostatními představiteli ČSSD včetně senátora Zdeňka Škromacha, který předložil v Senátu vlastní návrh, který byl přijat a bude kabinetem projednán, ohledně toho, že nejprve bude mezi zaměstnavateli proveden průzkum. Ten by měl zmapovat postoje zaměstnavatelů ke karenční době a současně otestovat jejich názory na možné varianty řešení. Na základě výsledků průzkumu SP ČR zformuluje návrhy, které následně tripartita projedná. Do průzkumu bude zapojeno široké spektrum zaměstnavatelských organizací a také komory zastupující zahraniční investory.

Předložený návrh na zrušení karenční doby s kompenzací, který je formou senátorské iniciativy předkládán opakovaně, nejprve v podobě slevy na pojistném o 0,1 %, nyní o 0,2 % z vyměřovacích základů na pojistné na sociální pojištění, představuje pouze jeden z možných způsobů řešení, který zaměstnavatelé většinově odmítali. „Bylo by nešťastné, aby v současné době, kdy se hledají jiná řešení, byl tento návrh přijat,“ uvedl prezident SP ČR Jaroslav Hanák. SP ČR doporučuje vládě přijmout nesouhlasné stanovisko.

Slovo ke dni

  • Bez předsevzetí? Bez cíle?

    Mnoho z nás na novoroční předsevzetí zanevřela. Nedivím se. Vždycky, když si nějaké dávám, nakonec jsem z něj vystresovaná. Jednoduše proto, že si do hlavy člověk vtiskne slovo musím. O to víc mám chuť na čokoládu, ke které bych začátkem ledna neměla ani přivonět. O to víc mě rozčiluje, že v jógovém studiu je každé úterý pořádná zima a vlastně se mi tam vůbec nechce. A tak jsem nad předsevzetími zlomila hůl. Takhle to prostě nemá smysl. Teď to dělám jinak. Sepisuju si cíle. A každý den, podle zásad Čtyř dohod, velmi inspirativního filozofického díla, dělám to nejlepší, co v daný moment mohu. Ne více, ne méně. Tak, aby mi činila každá moje volba radost. Slovo musím jsem vygumovala ze scénářů, které si v hlavě vytvářím. A nahradila je pocitem hřejivého potěšení, kdy je srdce, mysl i čin v rovnováze. A tak si jógu zacvičím doma, pěkně v...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Prosinec 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partneři plus:

 
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3