„Průmysl neroste již tak rychle, jako v předchozích měsících. Já se však domnívám, že růst o více než 7 % je za situace prudkého nárůstu cen energií a komodit na světových trzích a turbulencích na světových finančních a měnových trzích stále velmi slušné. Nárůst zaměstnanosti u průmyslových firem i zvyšující se objem nových zakázek ze zahraničí svědčí o tom, že podstatná část českých průmyslových firem i za velmi složitých podmínek a ostré konkurenci dokáže na trhu uplatnit své produkty a služby, a to i na těch nejnáročnějších světových trzích. K růstu průmyslové produkce jako obvykle nejvíce přispěl automobilový průmysl, kterému se daří nejlépe v historii, a pak také výroba strojů a zařízení a výroba elektrických zařízení, dobře si vede i farmaceutický průmysl, slévárenství a hutnictví. Naopak i nadále klesá potravinářství. Samotný průmysl tažený exportem ale nedokáže zvednout celou ekonomiku. Pro zajištění dlouhodobé prosperity naší země je třeba, aby se k němu přidaly i další odvětví ekonomiky, jako jsou služby nebo stavebnictví," řekl prezident Hospodářské komory ČR Petr Kužel.
Problémem zůstává slabá domácí poptávka a také malá investiční aktivita vlády, což se odráží na poklesu objemu tuzemských zakázek o 5,2 %.
Stavebnictví v červnu pokračovalo v negativním trendu předchozích měsíců a jeho produkce znovu klesla. „Pozemní stavitelství, jako jsou např. byty, se stále ještě relativně drží. Naopak inženýrské stavitelství je vzhledem k výraznému omezení státních investic v hlubokém útlumu. Vzrostl sice počet vydaných stavebních povolení, ale je otázkou, kolik z nich se v budoucnu zrealizuje. Ve stavebnictví se šetří na všech stranách, klesá hodnota zakázek, snižují se ceny a snižuje se počet zaměstnanců. Hospodářská komora ČR upozorňuje, že stát by měl zachovat nezbytné investice do oprav stávající dopravní infrastruktury a budování nové. Právě nekvalitní a nedostatečné dopravní napojení jednotlivých regionů na evropské dopravní sítě zůstává jednou z hlavních překážek zvýšení konkurenceschopnosti české ekonomiky. Toto je vždy jedním z prvních problémů, na který narazíme, kdykoliv přijedu do libovolného regionu na jednání s místními podnikateli. Česká republika by měla využít jedinečné výhody plynoucí z naší zeměpisné polohy a vybudovat z tuzemského hospodářství významné logistické centrum. Zároveň bychom měli maximálně využít dostupné prostředky nabízející se ve strukturálních fondech EU k financování dopravní infrastruktury," zdůraznil prezident Hospodářské komory České republiky Petr Kužel.
„Zahraničnímu obchodu se i v červnu dařilo držet slušnou dynamiku růstu, i když i vzhledem k vysoké srovnávací základně minulého roku zaznamenal dovoz i vývoz nejnižší růst v letošním roce. Je ale třeba připomenout, že více než sedmnáctimiliardový přebytek obchodní bilance je třetí nejvyšší v letošním roce, což je velmi dobré když vezmeme v úvahu např. rostoucí ceny ropy a s tím spojený nárůst dovozu. Ve vývozu dominují stroje a dopravní prostředky. Statistiky ukazují, že české podniky dokážou dobře uplatnit své zboží na vysoce konkurenceschopných trzích zemí EU. Kladná bilance vzrostla např. v obchodě s Německem a Slovenskem. Pozitivní je, že v červnu jsme do USA vyvezli více než jsme dovezli. Česká ekonomika totiž nezbytně potřebuje diverzifikovat své vývozní trhy a nacházet pro své výrobky a služby uplatnění i na trzích mimo EU. Právě s teritoriální i oborovou diverzifikací českého exportu by měla pomoci série proexportních seminářů, které Hospodářská komora ČR bude v jednotlivých regionech pořádat v září," vysvětlil viceprezident Hospodářské komory ČR Josef Cílek.
(tz)