Česku chybí kvalifikovaní pracovníci, situace je kritická a žádá si reformu odborného vzdělávání. Podle průzkumu Česko-německé obchodní a průmyslové komory (ČNOPK) z letošního podzimu má dnes téměř devět z deseti firem obrovské problémy obsadit volná místa absolventy středního vzdělání s výučním listem. 82 procent firem si myslí, že tuto situaci by pomohlo vyřešit vzdělávání orientované na praxi, které by z velké části probíhalo přímo ve firmách.„Je nutné, aby žáci měli praktické zkušenosti s novými technologiemi. Ty mohou získat pouze přímo ve firmách,“ říká Bernard Bauer, výkonný člen představenstva ČNOPK.
Z odpovědí více než 210 firem vyplývá, že systém odborného vzdělávání je potřeba modernizovat. Nová koncepce by měla zohlednit aktuální i budoucí technologický a hospodářský vývoj. Téměř 70 procent firem se domnívá, že stát by měl přizpůsobit kapacity oborů otevíraných na středních školách potřebám trhu práce. Přes 60 procent se vyslovilo pro uzákonění určité formy duálního vzdělávání. Firmy v průzkumu několikrát kritizovaly, že stát dělá příliš málo pro zvýšení prestiže řemeslných povolání ve společnosti.
Moderní koncepce odborného vzdělávání by měla zahrnovat jak střední, tak vysoké školy. I zde by firmy uvítaly větší orientaci na praktické znalosti a dovednosti. Více než polovina dotázaných uvedla, že se jim nedaří najít dostatek vhodných uchazečů s vysokoškolským diplomem. U absolventů středního vzdělání s maturitou to byly tři čtvrtiny firem.
Většina firem je připravena se na vzdělávání mladých lidí aktivně podílet. Velká část z nich, přibližně 40 procent, ovšem není připravena převzít odpovědnost za vytvoření kompletní interní infrastruktury včetně instruktorů praktické výuky. Řada firem už začala řešit současnou kritickou situaci sama. Více než polovina navázala spolupráci se středními a přes 40 procent s vysokými školami. Jedná se o mnohostranná opatření, která sahají od stipendií až po nabídku dalšího vzdělávání pro učitele. Většina firem se ale v rámci takovéto spolupráce soustředí na to, co je aktuálně pálí nejvíce, a bere praktické vzdělávání žáků do vlastních rukou.
(tz)