INZERCE
Přední podnikatelský časopis
Vychází již 26. rokem

Devět nábytkářských firem z deseti řeší akutně nedostatek pracovníků. Plné dvě třetiny z potencionálních zaměstnanců na trhu jsou nekvalitní, třetina je potom průměrných. Firmy to řeší rekvalifikací, ale využívají i ukrajinské pracovníky. Za jedenáct let ubylo 68 % absolventů truhlářských oborů, čalouníků je méně dokonce o 85 %. To vše v době, kdy nábytkářský průmysl posiluje čtvrtým rokem za sebou a export vzrostl za poslední pětiletku téměř na dvojnásobek. Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) ve spolupráci s Klastrem českých nábytkářů (KČN) a Cechem čalouníků a dekoratérů (CČD) představuje průzkum mezi výrobci nábytku a aktuální analýzu odvětví. 

 

Rychlý průzkum mezi malými a středně velkými tuzemskými výrobci nábytku a analýzu výkonosti odvětví a stavu pracovníků předkládá AMSP ČR u příležitosti Mezinárodního veletrhu nábytku a interiérového designu MOBITEX 2017.

 

Z průzkumu vyplývá, že u 55 % firem roste obrat, 40 % je na stejné úrovni a jen 5 % zažívá pokles tržeb. To odpovídá výsledkům analýzy, ze kterých je zřejmé, že odvětví roste čtvrtým rokem za sebou, přičemž jen za poslední rok se jedná o růst vyšší než 10 %. Stejně tak rostou i exporty našich nábytkářů. Téměř desetiprocentní nárůst vývozu odvětví převyšuje více jak trojnásobně celkovou míru exportu ČR. Zatímco třetina exportů směřuje do Německa, tak dovoz z Číny a Polska činí již 44 %.

 

93 % podnikatelů v oboru považuje za největší problém nedostatek kvalifikovaných pracovníků. Nábytkáře trápí rovněž růst nákladů a tlak nadnárodních odběratelů. Nejvíce chybí truhláři (47,5 %) a čalouníci (27,5 %). Žalostný stav na trhu práce dokresluje fakt, že dle průzkumu jsou dvě třetiny potencionálních uchazečů z trhu práce nekvalitní a 30 % jsou pouze průměrní. Zaměstnavatelé problém řeší v 67 % rekvalifikací, náborem ukrajinských dělníků nebo vybírají pracovníky ještě v době jejich studia na odborných školách. Tam ale ubývá žáků, podíl absolventů nábytkářských oborů vůči ostatním oborům klesnul za 11 let o téměř 50 %. I z tohoto důvodu téměř 13 % podnikatelů uvažuje o založení vlastního učňovského střediska.

 

Jedním z důvodů nedostatku pracovníků a učňů je i nižší průměrná mzda v oboru. Za rok 2016 si pracovníci v nábytkářském odvětví vydělali 20 719 Kč, přičemž v průmyslu byla průměrná mzda o třetinu vyšší, a to 27 672 Kč. Nižší mzdy jsou důsledkem nízké přidané hodnoty odvětví a trvalé potřeby investic do výroby. Nízká konečná marže a průběžné investice snižují celkový hospodářský výsledek firem a vytváří tlak na mzdy.

 

Přesto tuzemští výrobci nevidí odvětví v černých barvách, 50 % z nich očekává růst tržeb a další polovina stagnaci.

 

Předseda AMSP ČR Karel Havlíček k tomu dodává: „Nábytkářské výrobky byly vždy vizitkou našeho zpracovatelského průmyslu. Máme v oboru obrovskou tradici, navíc celá řada firem a řemeslníků podniká na venkově a udržují tak regionální produkty a zaměstnanost. Pokud bude trend absolventů učňovských oborů pokračovat tímto tempem, během jedné generace budou nábytkáři prakticky vymazáni z oborové mapy našeho průmyslu. Je třeba okamžitě začít pracovat na úrovních základních škol, zkvalitnit odbornost učňovského školství a motivovat firmy k zakládání vlastních učilišť.“

 

Prokurista KČN Radek Brychta zdůrazňuje: „Nábytkářský průmysl je sice považován v České republice za rodinné stříbro, ale pokud bude i nadále problém pro naše nábytkáře zajistit kvalitní a kvalifikované truhláře a čalouníky, bude toto stříbro značně omšelé. Jádro řemeslníků budou v tuzemsku tvořit ukrajinští, slovenští a vietnamští pracovníci. V naší dceřiné klastrové iniciativě CZECH INDUSTRY COMPANY ve Vietnamu evidujeme zájem českých nábytkářů už i o vietnamské truhláře, a to je na pováženou.

Helena Prokopová, cechmistr Cechu čalouníků a dekoratérů dodává: „Ergonomicky navržený, a z dobře zvolených čalounických materiálů kvalitně zhotovený, čalouněný nábytek, sedací i lehací, je nejen lahodící oku, ale i příjemný a pohodlný při užívání v přímém kontaktu s lidským tělem, a tudíž je důležitou součástí zdravého způsobu života. Česká legislativa přes veškerou snahu AMSP ČR a CČD stále řadí „Výrobu a opravy čalounických výrobků“ mezi obory činností spadajících do živností volných. Ale neodborně nekvalitně zhotovené nebo opravené čalounění přímo ohrožuje zdraví uživatelů. A protože z učebních oborů „Čalouník“ nebo „Čalounické práce“ vychází málo čalouníků anebo nejsou ochotni nastoupit k firmě do vzdálenější destinace a duální způsob výuky je také stále v nedohlednu, uvažují výrobci čalounění o zřízení podnikových škol. V současné době si musí sami převychovávat čalouníky z vyučených cukrářů, kuchařů či elektrikářů“.

(tz)

Slovo ke dni

  • Úžasná tiskovka Grady

    Byl to mimořádný zážitek. Nakladatelský dům Grada uspořádal 11. září v Praze tiskovou konferenci, na níž představil, jaké zajímavé tituly do konce tohoto roku vydá. Na tom by nebylo nic neobvyklého. Vystupující aktéři včetně několika autorů byli rychlí, dynamičtí a časově úsporní. Přesto dokázali sdělit vše, co bylo v plánu. Za hodinu čistého času jsme se dověděli spousty informací nabitých emocemi, vtipem i zaujetím pro věc. Bylo to velmi poutavé divadlo, nikdo neusínal a všichni jsme hořeli zvědavostí. Co mne ještě zaujalo, bylo oblečení přítomných odbornic. Osobnosti, o nichž by si leckdo myslel, že jsou to introverti a knihomolové neznající nic víc než písmenka na papíru, byly oděny s šarmem, vkusem a nápaditostí. Takže to celé dění byla tak trochu i módní přehlídka. Což vůbec neškodilo. Ženskému osazenstvu Grady to totiž náramně...

    Pokračování ...

Objednejte si zasílání časopisu Prosperita s přílohami - bezplatně!

Plnohodnotné vydání skutečně zdarma.

Kompletní PDF s našimi časopisy - Listopad 2024

INZERCE

Partneři

Hlavní partneři:

TOSlogo 172 JPF

 

Partner plus:

  
         

Partneři:

logo-grada3    logo-dtocz upv logo 56
dk logo 2 audepor

Duševní vlastnictví - ve spolupráci s ÚPV

foto upv

Ochrana průmyslových vzorů 19. leden 2024

Anglické slovo design je odvozeno z latinského de-signare, označit, vyznačit. Postupně dostalo také významy „navrhnout“ či „návrh“. Od poloviny 20. století, kdy se začal klást větší důraz na vzhled výrobků a na reklamu, se rozšířilo do mnoha jazyků, včetně češtiny, v užším významu „výtvarného návrhu užitkových předmětů“.

Pokračování ...

Zaregistrujte se do našeho newsletteru

 

 

Navštivte také naše další portály

madambusinesscz RGB freshtimecz

Odborní partneři

csj105 cia 60 copy kzps 2024 acto cma 30 let  Svaz květinářů a floristů ČR  cmsm105caim200 AVLOGOM3